• Mamma S

Aceton i urinet?

Prover visade idag att min dotter har aceton i urinet. Nu undrar jag förstås vad det kan bero på? Läkaren sa ingenting, hon skulle rådgöra med en kollega och ringa mej imorgon.

Någon som vet?

• Svar på tråden Aceton i urinet?
  • LML

Det lät ju inte speciellt hälsosamt. Berätta gärna vad läkarn sa.

• Mamma S

Nej, visst låter det konstigt! Skriver här igen när jag har pratat med läkaren.

• Ananaspaj

Urin kan lukta aceton... om man har urinvägsinfektion men kan oxå bero på diabetes. Troligen har hon uvi!

• Mamma S
    Ananaspaj skrev 2008-08-19 23:13:28 följande:
    Urin kan lukta aceton... om man har urinvägsinfektion men kan oxå bero på diabetes. Troligen har hon uvi!
    Jag har inte känt någon acetonlukt utan det var urinprovet som visade det. Hon har inte heller några tecken på uvi, hon har haft det några gånger och brukar ha väldigt tydliga symptom. Hon får rejäla blodsockerfall ibland, kan man få det om man har diabetes? Eller blir blodsockret för högt bara? Blir ju lite orolig...
  • Ananaspaj
    Mamma S skrev 2008-08-19 23:21:57 följande:
    Jag har inte känt någon acetonlukt utan det var urinprovet som visade det. Hon har inte heller några tecken på uvi, hon har haft det några gånger och brukar ha väldigt tydliga symptom. Hon får rejäla blodsockerfall ibland, kan man få det om man har diabetes? Eller blir blodsockret för högt bara? Blir ju lite orolig...
    googla!
  • Mamma S

Har googlat men hittar nästan ingenting. Såg att man kan ha aceton i urinet om man har diabetes, hittade också en artikel om graviditetsdiabetes men inget mer.

• sofiakling

Tips: Sök/googla på ketoner.

• Mamma S
    Ananaspaj skrev 2008-08-19 23:27:22 följande:
    Hur gammal är hon?
    Hon är 4 år.
    Läkaren ringde idag, hon tror acetonet i urinen beror på att min dotter äter för lite. Hon har en svår, kronisk förstoppning sedan hon var bebis och de senaste månaderna har hon blivit mycket sämre. Hon har haft dagliga diaréer i tre månader. Hon har aldrig varit någon storätare, men sista tiden har hon ätit mindre och mindre och nu äter hon knappt alls. Hon har feber av och till, ont i magen och mår illa och vill inte äta någonting, bara dricka. Jag är så orolig för henne!
    Läkaren sa att jag skulle ringa imorgonbitti igen om hon fortfarande har feber då. Har hon inte börjat äta mer efter helgen blir det sjukhuset igen.
Svar på tråden Aceton i urinet?