• Anonym (Nilla)

Någon som flyttat från lägenhet till hus och ångrat sig?

Vi köpte ett hus i våras som vi efter bara några veckor kände att var fel. Vi bodde i lägenhet innan mycket mer centralt i vår stad.
    Vi vill nu sälja och köpa en central lägenhet i stället men det känns lite ja jag vet inte pinsamt kanske.

Fler som köpt hus och ångrat sig?

• Svar på tråden Någon som flyttat från lägenhet till hus och ångrat sig?
  • Anonym (nettan)

inte köpt hus men ska hyra ett. ska snart flytta in och jag känner inte alls för det...

hatar trädgård och allt som hör till, men flyttar för min familjs skull. dessutom blir ekonomin bättre och läget är bättre.

men vet att jag inte kommer trivas men får stå ut ett år eller 2.

trivs ni inte i hus så flytta tillbaka till en lägenhet!

• challan82

Inte ångrat själva köpet av hus utan i bland tänker jag på att vi nog är lägenhetsmänniskor.... Min sambo är så lat så han har ingen ork att göra nåt me huset...vi skulle måla om och nu efter en sommars målarbete som mest jag varit aktiv i så är jag tvungen att lägga pänsel åt sidan och ta det nästa sommar i stället....för jag orkar inge mer....jag är less...

Hatar trädgårdsarbete också....

Men jag gillar själv ytan att bo i hus....

• skåne tjej

Jag flyttade från hus till lägenhet.
    Fy fasen vad instängd jag kände mig. Vantrivdes ngt fruktansvärt. så det blev hus igen

De flesta kvinnor väljer nattlinne med större förstånd än de väljer män.
  • Anonym (Nilla)

Jag trodde jag skulle trivas att bo i hus men gör det inte alls. Bara jobbigt och tråkigt. Långt till stan och nya hemska måsten som tex klippa gräsmattan. Varken jag eller min sambo gillar det så det blir bara bråk och vi är inte ens på den.
    jag tänkte att det vore bra för barnens skull att bo i hus men om vi fortsätter göra det tror jag inte detta är bar för nån. usch

• Anonym

Blir man bättre människor om man bor i hus än lägenhet?

Alla kan ju inte gilla att pyssla och pilla, och det är en hel del jobb med hus, och vill man inte lägga tiden på det, så blir livet inte bättre att man bor i hus "för att vännerna ska tro att man är husmänniska". (eller vad det nu är för orsak som gör att man MÅSTE bo i hus för att räknas)

Jag tänker som så att har ni ett boende som ni TRIVS med så ger det så mycket extra energi, som ni annars bara lagt på att "hata alla dumma sysslor" att ni borde stå för att ni trivs i lägenhet.

Så flytta, annars riskerar ni bara massa onödigt bråk, och bli glada, ta hand om varandra, och njut av livet!!!

• skåne tjej
    Anonym skrev 2008-08-20 01:12:07 följande:
    Blir man bättre människor om man bor i hus än lägenhet?Alla kan ju inte gilla att pyssla och pilla, och det är en hel del jobb med hus, och vill man inte lägga tiden på det, så blir livet inte bättre att man bor i hus "för att vännerna ska tro att man är husmänniska". (eller vad det nu är för orsak som gör att man MÅSTE bo i hus för att räknas)Jag tänker som så att har ni ett boende som ni TRIVS med så ger det så mycket extra energi, som ni annars bara lagt på att "hata alla dumma sysslor" att ni borde stå för att ni trivs i lägenhet.Så flytta, annars riskerar ni bara massa onödigt bråk, och bli glada, ta hand om varandra, och njut av livet!!!
    Haha, nej varför skulle man bli bättre människa för att bor i lägenhet? vill du utveckla det närmare??
    De flesta kvinnor väljer nattlinne med större förstånd än de väljer män.
  • Anonym

Jag har gjort resan från lägenhet till hus och tillbaks till hus igen.

Efter några år i huset kom vi fram till att detta inte riktigt var något för oss. Bor i Stockholmsområdet och flyttade från en lägenhet i innerstan till ett hus i en norrförort. Vi kände det som att vi inte utnyttjade så många av en storstads fördelar och utbud av aktiviteter och nöjen. Slösade bort mycket tid med att pendla till jobbet och i att utföra alla nödvändiga ärenden. I vårt fall blev förortslivet väldigt bilbaserat, vi var ganska snart tvingade att ha 2 bilar för att klara av vardagslivet. Det är också en del mer måsten med ett hus jämför med en lägenhet. Det finns så klart fördelar med att bo i hus jämfört med lägenhet men i vårt fall vägde nackdelarna klart över så vi sålde huset och köpte istället en lägenhet inne i stan igen. Nu har jag gångavstånd till det mesta inklusive jobbet, känner att jag har betydligt mer tid för både mina barn och mig själv. Jag stormtrivs att bo centralt i lägenhet.

Intressant är att vårt beslut att lämna förorten för stan provocerade många av dom i bekantskapskretsen som bor i hus. Ännu mer intressant är att samma personer efter en tid faktiskt erkände att dom delade åtminstone delar av vårt resonemang och några har tom gjort samma resa och flyttat tillbaks in till stan.

Välj den boendeform som passar dig bäst och lyssna inte så mycket på vad andra säger.

• Anonym

I inlägget ovan ska det givetvis stå

Jag har gjort resan från lägenhet till hus och tillbaks till lägenhet igen.

• miie

Jag vet många kompisar till oss som sålt sina hus och flyttat till lägenhet igen. Det beror oftast på att man helt enkelt inte hinner med huset. Det finns ju så mycket annat att göra. Hus slukar pengar på ett helt annat sätt än en lägenhet. Alltid en massa måsten.

Vi bor i lägenhet och det är ett val vi gjort. Trivs utmärkt.

Har istället skaffat oss ett fritidshus. Det ger arbete med huset endast under sommarhalvåret och det känns inte som man behöver ha samma standard heller där. Inte lika mycket måste alltså. Hela sommaren bodde vi där och pendlade in till jobbet. Ungarna hade kul och badade varje dag och var ute hela tiden.

Välj det liv ni tycker ni trivs bäst med. Det är definitivt inte pinsamt!

• romlen

Ja, jag!!

Bodde först i lägenhet och köpte villa!
    Men jag är verkligen ingen "villa-människa". Upplevde att det hela tiden var så mycket man MÅSTE göra, underhålla fasaden, tomten, skotta snö mm.

Bor nu åter i lägenhet och STORMTRIVS!! Har skaffat en liten sommarstuga istället, och på det sättet upplever jag att jag får ut det bästa av allt!
    Sommarstugan på sommaren (självklart oxå med underhållsbehov, men jag känner inte att jag har samma stora krav på mig som jag kände med villan) och lägenhet på vintern nära stan och dess utbud!

Passar mig perfekt!!! Kommer aldrig mer köpa villa!

• Naturligt
    romlen skrev 2008-08-21 18:45:00 följande:
    Ja, jag!! Bodde först i lägenhet och köpte villa! Men jag är verkligen ingen "villa-människa". Upplevde att det hela tiden var så mycket man MÅSTE göra, underhålla fasaden, tomten, skotta snö mm.Bor nu åter i lägenhet och STORMTRIVS!! Har skaffat en liten sommarstuga istället, och på det sättet upplever jag att jag får ut det bästa av allt!Sommarstugan på sommaren (självklart oxå med underhållsbehov, men jag känner inte att jag har samma stora krav på mig som jag kände med villan) och lägenhet på vintern nära stan och dess utbud! Passar mig perfekt!!! Kommer aldrig mer köpa villa!
    bra inlägg
  • Lilac1

Hej!

Här är en till. Vi köpte hus utanför stan, lite lantligt och trivdes inte alls. Både med det att bo i hus och att inte bo i stan. Vi är inte händiga och ville lägga pengar på annat än husrenovering. Vi flyttade tillbaka till stan till en stor lägenhet. Det var många som tyckte vi var konstiga, men vi stod på oss. Idag stormtrivs vi i vår lägenhet i stan, vi är glada och barnen är glada. Vi har en kolonistuga och ångrar inte en skund att vi sålde huset. En vännina sa nyligen till mig att hon så nu att vi hade gjort rätt val eftersom vi verkade mera harmoniska och glada. Vi är hemma.

Man måste göra det som känns rätt för en själv och familjen. Vissa trivs i hus i eller utanför stan och andra i lägenhet. Det är inget konstigt med det.

Lycka till med allting.

Svar på tråden Någon som flyttat från lägenhet till hus och ångrat sig?