• 3småttingar

Hur ska jag tvätta allt rosa och rött?!

Jag har själv en del rosa plagg, men inte med massa mönster osv, och oftast ljusrosa.

Nu har jag en tjej i magen och shoppat massa rosa, röda och lilavita plagg.

Hur tusan ska man tvätta allt nu första gången?

Det ljusrosa och mörkrosa ihop? Och rött separat? Och lila/vita separat också?

Hehe HJÄLP!

ღ Edwin 0611 ღ Lillan BF 0809 ღ
  • Svar på tråden Hur ska jag tvätta allt rosa och rött?!
  • Lookatt

Jag tvättar allt rött, lila och rosa i samma maskin såvida de har samma temperatur på tvättrådet. det röda kan du ju skölja i handfatet innan om du är rädd att det ska färga. lycka till :)

• LuMa

Samma här. Rött, lila, rosa och brunt går i samma maskin.

• Juno

Jag tvättar rött, ceris och rosa ihop. Lila kör jag med ljusblått eller mörkblått/svart. Plagg med vit botten och mönster i rosa, rött eller lila samt ljusgula plagg tvättar jag med vitt/ljust. Annars blir plagget fällt.

• Tjatte

Man sorterar tvätten efter plaggens ljusaste färg. Alltså tvättar du det lila/vita med vitt, hur fel det än kan kännas. Om du är rädd att det lila ska fälla kan du lägga i en ColorCatcher. Det är ett litet papper som suger åt sig extrafärg och därmed förhindrar tvätten från att missfärgas.

Rosa och rött kan man ofta tvätta ihop, men det riktigt ljusrosa kan man också tvätta med ljusa färger som ljusgult, beige och ibland vitt om det är tvättat några gånger.

Det man också bör skilja på när man sorterar tvätt är infärgade och tryckta tyger. Många färgglada plagg är egentligen vita! Det färgade är helt enkelt tryckt på vit botten och då ska det tvättas i vittvätten. Det ser du enkelt genom att kolla vilken färg plagget har på avigsidan.

Det viktigaste av allt är dock att alltid följa tvättrådet! Tygerna är ofta infärgade i en viss temperatur och ska då tvättas på den temperaturen. Ju varmare vatten desto mer bränns färgen in i tyget, ju kallare vatten desto större risk att det fäller. Denim fäller dock i princip alltid. Lycka till

• 3småttingar
    Juno skrev 2008-08-20 09:05:08 följande:
    Jag tvättar rött, ceris och rosa ihop. Lila kör jag med ljusblått eller mörkblått/svart. Plagg med vit botten och mönster i rosa, rött eller lila samt ljusgula plagg tvättar jag med vitt/ljust. Annars blir plagget fällt.
    Så du har en rött och rosa maskin men OM det är vitt plagg med rosa mönster så tvättar du det i vitt/ljust högen?
  • 3småttingar
    Tjatte skrev 2008-08-20 09:10:43 följande:
    Man sorterar tvätten efter plaggens ljusaste färg. Alltså tvättar du det lila/vita med vitt, hur fel det än kan kännas. Om du är rädd att det lila ska fälla kan du lägga i en ColorCatcher. Det är ett litet papper som suger åt sig extrafärg och därmed förhindrar tvätten från att missfärgas.Rosa och rött kan man ofta tvätta ihop, men det riktigt ljusrosa kan man också tvätta med ljusa färger som ljusgult, beige och ibland vitt om det är tvättat några gånger.Det man också bör skilja på när man sorterar tvätt är infärgade och tryckta tyger. Många färgglada plagg är egentligen vita! Det färgade är helt enkelt tryckt på vit botten och då ska det tvättas i vittvätten. Det ser du enkelt genom att kolla vilken färg plagget har på avigsidan.Det viktigaste av allt är dock att alltid följa tvättrådet! Tygerna är ofta infärgade i en viss temperatur och ska då tvättas på den temperaturen. Ju varmare vatten desto mer bränns färgen in i tyget, ju kallare vatten desto större risk att det fäller. Denim fäller dock i princip alltid. Lycka till
    Tack för ditt svar!!

Och alla andra också såklart! =)
  • Redbit

Hur man vet att man fått en dotter: Luddet i torktumlaren är allt oftare ljusrosa.

• mimmi 1

Här kommer ett superbra tips, så slipper du sortera tvätten så jättenoga...
    Köp hem colour catcher!!!! små vita ark, lligger 12 st i en liten röd förpackning, och finns bla. på ica, i tvättmedelshyllan. produkten kommer från Nitor.
    Jo.. då lägger du ett sådant ark i maskinen, och arket suger upp all ev. överskotsfärg, och det hamnar inte på andra plagg...

Detta lilla mirakel-ark kan du använda om och om igen, ända tills det ser ut att vara fullt med färg i det...

OCH DET FUNKAR!!!! jag är helt beroende av dom, slänger alltid in i alla maskintvättar, för säkerhets skull... har blandat tvätten hej vilt, och inget har överfärgat....

MEN det finns en liknande produkt, i en gul förpackning, lite större, minns inte vad den heter, men dom är INTE tillförlitliga, funkar inte alls lika bra som Colour Catcher...

Den här lilla röda förpackningen kostar ungefär 24:-, alltså 2:-/ark och med tanke på att man kan fylla maskinen, med olika färger, i stället för att tvätta flera små tvättar, så är det ekonomiskt....

Svar på tråden Hur ska jag tvätta allt rosa och rött?!