• Juno

Är jag gammeldags? Kläder första dagen i skolan

När jag gick i skolan på 70- och 80-talet var det viktigt att ha nya och lite finare kläder första skoldagen efter sommarlovet, alltid klänning eller kjol.

När vi kom till skolan igår, dottern och jag, var hon en av få som inte var klädda i jeans och munkjacka. Hon hade klänning och leggings, inget märkvärdigt men ändå lite uppklädd.

Hade ni också finkläder första skoldagen när ni gick i skolan? Och hur var era barn klädda vid skolstarten i år?

• Svar på tråden Är jag gammeldags? Kläder första dagen i skolan
  • Dramaonline

Jag minns att det var viktigt att ha snygga kläder, helst nya.

Uppklätt minns jag mer till på avslutningen.

• Kamikazee

Jag hade alltid finare kläder vid skolstarten, ända upp genom gymnasiet. Jag inbillar mig att jag kommer låta min dotter ha lite "finare" kläder vid skolstart också. Fast det är ju några år kvar.
    Men numera kan ju jeans vara ett festplagg och munkjackor är ju inne. Jag tror att många föräldrar satsar på nya kläder till när skolorna börjar, även om det inte är kjol eller klänning.

Rosa Elicia 070907 kl. 22.11
  • Kuddkrig

Oh, jag kommer ihåg det där! Första skoldagen var lite helig. Finns ett foto på mig och grannpojken första skoldagen. Vi är båda lite extra fina, han; finare byxor och tröja, jag kjol, knästrumpor, finstickad kofta med blus under (modemässigt, ha i åtanke att det var i begynnelsen av 90-talet)och med våra sprillans nya ryggsäckar. Min mamma var noga med det där.
    Om det var dags för min lilla grabb att börja skolan tror jag nog att jag skulle fortsätta traditionen. Första dagen skulle jag kanske lägga lite extra på att göra honom fin(are än vanligt)!

• Kamikazee

Jag tycker att det är bra att göra någon form av positiv association inför skolstarten. Skolan kan ju bli pest och pina för endel barn men som förälder försöker man ju göra allt för att det ska kännas bra att börja skolan. Ok, nya kläder är en spott i havet men ändå.
    Speciellt första klass tycker jag ska markeras med något speciellt. Det är en viktig dag i ett barns liv.

Rosa Elicia 070907 kl. 22.11
  • marina 81

haha..min son ser till det där alldeles själv..första skoldagen nu i trean steg han upp kl 7, gick o duschade, valde ut nya snygga kläder han ville ha på sig o gick strålande iväg med sin nya ryggsäck

• Reyngirl

Jag kommer också ihåg att det var viktigt att ha lite finare kläder än vanligt första dagen tillbaka i skolan...
    Undrar varför vissa inte vill föra den traditionen vidare till sina barn.
    Som Kamikazee skriver så gör ju det skolstarten till något positivt Man får vara lite extra fin och känna sig speciell för en dag. Håller med om första klass! Den dagen ser ju barnen fram emot hur länge sm helst (well, iallafall jag gjorde )

• JLS
    marina 81 skrev 2008-08-20 09:28:18 följande:
    haha..min son ser till det där alldeles själv..första skoldagen nu i trean steg han upp kl 7, gick o duschade, valde ut nya snygga kläder han ville ha på sig o gick strålande iväg med sin nya ryggsäck
    Så vill man att barnen ska reagera när det är dags för skolstart
    ♥ Julia 080626 ♥
  • Fillay

Jag vet inte riktigt vad jag tycker.. Såg ett foto av en tjej som var Helt vitklädd från topp till tå. Såg ju nästan ut som hon skulle på fina festen elelr nåt. Då tycker jag det blir väl mycket! Men jo, jag kommer nog försöka ha på sonen fina kläder, fast vanliga lekkläder. Alltså kläder som han kunde haft en vilken dag som helst på dagis, fast bland de finare av dem.

• La Lola

Finkläder för att det är första dan?
    Varför då?

Möjligen hade man något nytt men uppklädd?
    Näe.

Jag klär inte upp min dotter heller.
    Det är ju en helt vanlig skoldag.......
    Hon börjar på skolan på måndag o visst, hon har fått nya gympaskor men det var för att de gamla gick sönder.....
    I övrigt kommer hon att se ut som gamla vanliga Alma.

//3 år tog det - jag ska bli mamma igen
Svar på tråden Är jag gammeldags? Kläder första dagen i skolan