• Sooofie

Förslag på lindring av Nackspärr?

Vaknade imorse med det hela.
    Gör riktigt ont.

Sitter på jobbet nu och vet inte vad jag ska göra.
    Alvedon känns inte som det hjälper.

Har ett klassiskt kontorsjobb, sitter framför en dataskär större delen av dagen!
    Vilket inte gör det bättre.

Någon som vet hur jag kan lindra det hela?
    Tacksam för ALLA tips.

• Svar på tråden Förslag på lindring av Nackspärr?
  • Blåklockan79

Håll det varmt med en halsduk eller verevärmare eller något sådant, strecha sedan försiktigt. Hitta gärna någon som vill massera lite på det.
    Min nackspärr brukar gå över på ett par dagar på detta sätt

• Vårsolen

håller med JAG ÄR BÄST, försök få en tid hos en naprapat eller kiropraktor.

• Darla

Här hemma kör vi med en vetevärmare och/eller halsduk enligt vårdguiden och andra läkares råd. Lindrar jättebra, du har inte något extra tröja med dig som du kan linda runt (tänker på att du sitter på ett kontor och har kanske inte tillgång till vetevärmare, etc...)

Här står mer...
    www.vardguiden.se/templates/Article.aspx

• salamanca

En duktig naprapat är vad du behöver. Han inte bara "kotknackar" dig utan ger dig övningar att följa. De jobbar ofta med tens aparater vilket är mkt bra. Har haft problem i över 20 år så jag vet vad jag talar om...

• Mimmi P

Jag håller med Salamanca, en bra naprapat gör underverk. Sitter du på kontor är det jättesvårt att få det att släppa. Annars, se till att inte spänna dig, rulla på axlarna osv. Stretcha lite försiktigt.

jag är bäst, varför inte värme?

• modestyonly

Om du inte vill gå hem från jobbet, kan du kanske iaf kila ner till Apoteket och köpa Voltarenkräm och smörja in med!
    Annars varm vetekudde, eller en bra kiropraktor, naprapat!

Jag är egentligen snygg och smal, men idag är jag ledig!
  • JAG är BÄST

Mimmi P

Rätt logiskt faktiskt då jag fick det förklarat det för mig av en läkare samt min kotknackare.

Musklerna torkar ut av värme så det ger mer skada än nytta.

Kyla gör så att inflammationer "kyler" ner skadan, eller hur jag ska beskriva det .

Musklerna spänner sig runt skadan "sväller upp"(som i detta fall är nackspärren), till slut blir det har man skada på muskler och kotor.

Därav tror man att det är musklerna som är spända(vilket dom är) och därav värken. Man tror att värken ligger i musklerna, men skadan ligger i kotorna. Lossar man kotan/kotorna så minskar musklrena i mofong och ingen spänning.

Snurrig förklaring, hoppas du föstår den
    Jag vet inte hur jag annars ska skriva så ni förstår.

• modestyonly
    JAG är BÄST skrev 2008-08-20 10:02:17 följande:
    Mimmi PRätt logiskt faktiskt då jag fick det förklarat det för mig av en läkare samt min kotknackare.Musklerna torkar ut av värme så det ger mer skada än nytta.Kyla gör så att inflammationer "kyler" ner skadan, eller hur jag ska beskriva det .Musklerna spänner sig runt skadan "sväller upp"(som i detta fall är nackspärren), till slut blir det har man skada på muskler och kotor.Därav tror man att det är musklerna som är spända(vilket dom är) och därav värken. Man tror att värken ligger i musklerna, men skadan ligger i kotorna. Lossar man kotan/kotorna så minskar musklrena i mofong och ingen spänning.Snurrig förklaring, hoppas du föstår den Jag vet inte hur jag annars ska skriva så ni förstår.
    Fast jag har hört kyla på akut värk och värme på långvarig...(kronisk)
  • JAG är BÄST

modestyonly

"Fast jag har hört kyla på akut värk och värme på långvarig...(kronisk)"

EXAKT!!!

TS värk har ju kommit nu=AKUT värk!!! Å, är en AKUT sak,,,eller?.

Lång värk (kroniskt), mjuka upp, värma, sedan snammt kyla ner.

• modestyonly
    JAG är BÄST skrev 2008-08-20 10:09:18 följande:
    Satan i gatan vad JAG är BÄST .............
    Haha, vilken tur att du vet allt
Svar på tråden Förslag på lindring av Nackspärr?