• Elisabeth1979

Överge amningen och börja med flaska istället? Behöver råd!

Min flicka blir 3 månader på måndag och jag helammar. Den senaste veckan har hon varit väldigt gnällig och velat äta väldigt ofta. Hon har blivit irriterad vid bröstet ett flertal gånger, vilket slutat i gallskrik och hon har då vägrat att ta bröstet helt och hållet.
    Jag misstänker att hon inte får tillräckligt med mat. Kan det vara så? Mina bröst känns inte heller lika "fulla" längre. Hon går upp i vikt men inte lika mycket som tidigare.
    Från att ha sovit från kl 22.00 till 5.30 på nätterna vaknar hon nu minst 2 ggr och vill ha mat.
    På BVC är de väldigt förtjusta i amning och tycker att man ska amma till varje pris känn det som, men jag börjar mer och mer fundera på tanken att övergå till flaska.
    Har hört från många att deras bebisar blev mycket lugnare och mer harmoniska när de började med flaska istället. Stämmer detta?
    Någon som har några tips eller råd på vad jag bör göra och om det kan vara så att mjölken börjar ta slut.

• Svar på tråden Överge amningen och börja med flaska istället? Behöver råd!
  • Sandra och Frippe

vid tre månader har de en ökningsfas, de måste få snutta för att öka produktionen på mat.

men sen finns det faktiskt folk mjölken sinar för, amma på båda brösten och testa att ge flaska efter för att se om bebis är mätt.

Om du verkligen vill amma så kan du köra ett maraton där du först ammar på båda brösten(kompletterar med flaska) och sen pumpar 10 min på varje tutte, dag som natt. Det kommer att göra susen! Och amma ofta!

• Millric

Jag har nyss fått mitt 3:e barn.. o ammningen har bara funkat en vecka med de två första så denna gång började jag efter 2 dygn med flaska.. hon äter 22.00 på kvällen o sover till 07.30 på morgonen.. (behöver inte gälla alla)
    Det blir lättare att se vad det får isig osv.. du som person blir ju lugnare oxå...  jag tycker du e duktig som kunnat amma i 3månader.. lite avis blir man ju
    det finns ju även piller som gör att mjölkproduktionen avtar om du tänker tvärsluta.. =)

Lycka till

• Millric

min mjölk sinade efter en vecka.. inte för att jag gav uppkändes som om jag blev tvungen att förtydliga det lite

• susspuss

Jag ammade min son i 2 månader och i slutet var det inget lajbans. Han blev inte nöjd och jag var orolig hela tiden. Tog då beslutet att sluta amma och ge ersättning och det är ett beslut jag verkligen inte ångrat! Det bästa jag gjort verkligen och pappan kan mata oxå.

• Elisabeth1979

Tack för råden, känns mycket bättre nu!

• Lisa 68

Du måste själv bestämma om du vill ta upp kampen o öka din produktion. Jag har senast i natt o förmiddag kännt att jag enbart har ammat o inget annat. De dagar kommer hela tiden. Mina två andra var flaskbarn så jag är överlycklig att det hitintills har fungerat. Visst känns brösten mindre emellanåt men när han har ätit ordentligt ett par dagar spänner det lite igen. Jag dricker även amningste för att hålla igång produktionen. Min sov också ett långt pass på nätterna ett par veckor för att nu äta två ggr varje natt. Det kan ändra sig hela tiden.
    Lycka till!

• mica05

Alla mina har strulat med maten vid tre månaders ålder. Även den som flaskades. Med första så gav jag också upp och började komplettera med flaska. Tvåan vägrade flaska. Så det var bara att bita ihop. När det var som värst så åt han två-tre gånger i timmen och kunde ändå ha torr blöja. Det höll på som värst i två veckor ungefär och sen vände det. Sen blev det bara bättre och bättre.

Dels så tror jag att de har det jobbigt mentalt i dne åldern och att de tar ut det på amningen. Dvs det är inte fel på din amning alls.
    Dels så är det antagligen en ökningsperiod. Och för vissa tar dte bara några dagar, för andra längre tid att öka mjölken. Att amam på natten och när bebisen precis har vaknat brukar hjälpa.

Jag har ju även flaskat mina mer eller mindre. Och visst så är det lättare att få dem proppmätta. Men de kan strula ändå. Och det är en massa meck med flaskmatning tycker jag. Flaskorna ska diskas, det ska hällas i pulver och vatten, man vet aldrig om man har med tillräckligt. Och så äter lillen plötsligt bara pyttelite och man får hälla ut allt och så göra om allt en timme senare. Nä, hellre kämpa på med amningen om man kan tycker jag. För det blir ju bättre efter ett tag igen.

• msKitten

Vill du amma så börja inte ge ersättning, det är mitt råd. Ge ditt barn bröstet ofta och din produktion kommer att öka. Så fort du ger flaska kommer din produktion att minska. Just nu får hon säkert inte tillräckligt, men om du låter henne amma ofta så ökar din produktion och hon kommer få precis så mycket som hon behöver. Det tar bara ett par dagar. Som någon annan sa, det är en ökningsfas runt 3 månader när de behöver mer mat.

Ge inte upp amningen om du inte vill!

• Sandra och Frippe

Hon kan visst ge ersättning och fortfarande öka sin produktion, det gäller bara att göra saker i rätt ordning. Dumt att låta bebis gå hungrig i onödan.

msKitten skrev 2008-08-20 12:16:34 följande:
    Vill du amma så börja inte ge ersättning, det är mitt råd. Ge ditt barn bröstet ofta och din produktion kommer att öka. Så fort du ger flaska kommer din produktion att minska. Just nu får hon säkert inte tillräckligt, men om du låter henne amma ofta så ökar din produktion och hon kommer få precis så mycket som hon behöver. Det tar bara ett par dagar. Som någon annan sa, det är en ökningsfas runt 3 månader när de behöver mer mat. Ge inte upp amningen om du inte vill!
  • msKitten

Sandra och Frippe skrev 2008-08-20 14:28:50 följande:

Hon kan visst ge ersättning och fortfarande öka sin produktion, det gäller bara att göra saker i rätt ordning. Dumt att låta bebis gå hungrig i onödan.
    Jag menar att det mattillfälle då hon ger flaska borde barnet ligga vid bröstet istället.

Ett bröst blir aldrig helt tomt så jag fattar inte vitsen med att ge flaska efter amning. Bättre att låta barnet ligga kvar vid bröstet då. Och så länge barnet suger bildas ny mjölk.
  • mahja79

Min dotter (3,5 månad gammal) har varit strulig sista veckorna när jag ammat och det visade sig också på bvc att hon inte gått upp tillräckligt. Nu har jag gett ersättning som kvällsmål i snart en vecka och hon är mycket nöjdare! Min mjölk börjar tunna ur, den är inte lika fet längre - så det spelar ingen roll hur mycket mjölk jag har, den räcker ändå inte för henne... :(

Om du känner dig stressad med amningen och vikten på dinbebis så tycker jag absolut du ska börja med ersättning (iallafall som ett kvällsmål), du blir lugnare av det och din bebis blir lugnare. Jag gör så att jag pumpar ut bröstmjölk varje kväll så att det inte börjar sina.. funkar utmärkt hittills även om det är lite jobb...

• Sandra och Frippe

känns det bra för dig så.

msKitten skrev 2008-08-20 15:18:20 följande:
    Jag menar att det mattillfälle då hon ger flaska borde barnet ligga vid bröstet istället. Ett bröst blir aldrig helt tomt så jag fattar inte vitsen med att ge flaska efter amning. Bättre att låta barnet ligga kvar vid bröstet då. Och så länge barnet suger bildas ny mjölk.
  • mahja79
    msKitten skrev 2008-08-20 15:18:20 följande:
    Jag menar att det mattillfälle då hon ger flaska borde barnet ligga vid bröstet istället. Ett bröst blir aldrig helt tomt så jag fattar inte vitsen med att ge flaska efter amning. Bättre att låta barnet ligga kvar vid bröstet då. Och så länge barnet suger bildas ny mjölk.
    Om man inte har tillräckligt fet mjölk blir bebisen inte riktigt nöjd. Jag har intensivammat i flera veckor och min dotter gick ändå inte upp tillräckligt så ibland är ersättning nödvändigt för att bebisen ska bli nöjd.
  • Sandra och Frippe

Precis men det är ingen ide, det är tydligen såp att alla funkar på samma sätt, Basta=O)

mahja79 skrev 2008-08-20 22:20:00 följande:
    Om man inte har tillräckligt fet mjölk blir bebisen inte riktigt nöjd. Jag har intensivammat i flera veckor och min dotter gick ändå inte upp tillräckligt så ibland är ersättning nödvändigt för att bebisen ska bli nöjd.
  • Glad o Lycklig

Min mjölk har den här gången precis som vid förra ändrats. Förra gången sinade den lite efter 2 månader och den här gången blev inte killen nöjd redan vid 7 veckor. Amamde han 30 min (längre än normalt för han) och sen åt han ändå 120 ml ersättning.

Då slutade ja amma och det visade sig när ja pumpade ut för att inte få mjölkstockning att det var bara blask. Det tjockade på sig dagen efter men då fick ja typ bara ut 150 ml från båda mot dagen innan som var 20 ml ur ena och ca 180 ml ur andra, men emst blask.

Wilma 060713 och Oliver 080621
  • Mountains

Om du vill amma så ge flaskan efter amningen. Bebisen måste bli mätt och det blir de inte alltid av att bara ammas.

• Balkongfia

Det skall inte vara en strid på kniven med amningen. Tycker oxå att sjukvården är lite väl hysterisk när det gäller amning. Det funkar med ersättning oxå! Sedan är det klart att det allra bästa är amningen. Men en nöjd mamma=nöjd bäbis.

Jag slutade amma efter en månad. Och jag kan säga att det var inte många dagar innan vi alla tre i familjen blev väldigt mycket nöjdare och gladare.

Lyssna på din inre röst och bestäm utifrån det. Står du på dig inför BVC och markerar att du har bestämt dig skall du se att de ändrar attityd så var det för mig iallafall. Jag hade laddat järnet i tron om att bli övertalad att fortsätta eller att det skulle komma tusen olika förslag. Men när jag väl var där och berättade mitt beslut så var det inget med det.

Lycka till hur du än väljer att göra! När det gäller ditt barn finns det inget rätt eller fel, bara om du går emot din egen vilja!

• BejbisAngelina

Jag slutade amma efter bara några veckor. Min flicka skrek för att hon aldrig blev mätt..jag höll på var 20:e minut nästan o jag hade hemska sår, en öppning vid bröstvårtan o det gjorde ont. Började med ersättning o hon åt till hon blev mätt *skön känsla* o hon slutade att äta på nätterna när hon var 3 månader! De får i sej lika bra näring för det om det e ersättning!
    Gör det som känns bäst för dej!
    Det viktigaste är att man mår bra och då mår bebisen oxå bra :)

Svar på tråden Överge amningen och börja med flaska istället? Behöver råd!