• AmandaPitkänen

färga håret då man ammar?

Är det ok att färga håret även fast man ammar? Det är väl inget "konstigt" som går ut i mjölken då?

• Svar på tråden färga håret då man ammar?
  • Vombell

Nej, det enda som kan hända är att färgen blir lite annorlunda har jag hört. Jag har precis färgat mitt hår och det blev jättebra färg!

• Louice

färgade mitt igår blev totalt misslyckat. önskar jag inte hade gjort det =/

• Marlin

Jag färgar mitt hår hela tiden, har gjort så även under amningsperioden. Det har funkat bra varenda gång.

• tjocken

GÖR INTE DET!! jag gjorde det, och tappade jätte mycket hår!!

• Marlene

tjocken: När och hur tappade du hår? Det är helt normalt att tappa hår efter en förlossning och det gör man oavsett om man färgar håret eller ammar.

• hoppetossan23

som frisör så säger jag: Det är ingen fara, händer de något så beror det inte på de.

Inget som går ut i bröstmjölken eller skadar barnet!

Att du tjocken tappat hår beror nog på att allt hår som inte kom under gravtiden kom nu...
    Tror inte alls de hade med färgningen att göra.
    Jag har färgat å grejat med många gravida å dem som ammar å de har aldrig hänt något!

Kram

• linhen

Färgade inte mitt hår men klippte det och det visade sig att det redan fått en annan färg

• tjocken

Marlene:
    jo,jag vet..jag tappade efter 3 mån..(normalt) men, man tappar mer om man färgar det!!!
    jag brukar tappa när jag färgar det... men nu, helt otroligt!!

• Marlene

tjocken: Det är möjligt det vet jag inget om men det beror ju inte på amningen.

• Druttan

Jag mailade schwartzkopf eftersom jag köpt blondering av deras märke och jag fick ett jättefint svar av dem. Dom skrev bl.a att det inte är något problem, färgmedel går inte i bröstmjölken. Dom avrådde dock om man märkt att håret blivit av sämre kvalitet än tidigare innan man var gravid. Jag tyckte inte att jag fått sämre hårkvalitet vid graviditet/amning så jag körde på! Och håret blev hur bra som helst!!

• Setta

vet ni nåt om ammning o permanent ?? påverkas det nåt ??

• Phidelie

nä, färgen går inte ut i kroppen. Men är man osäker så finns det frisörer som färgar med enbart naturliga produkter.

hormonerna i kroppen påverkar håret och det är klart att resultatet KAN bli det oväntade om man innan graviditet och amning gjort vissa behandlingar med gott resultat. Jag tex. mörknade väldigt och när jag skulle färga utväxten blev det inte alls lika ljust fast jag använt samma färg i flera år.

med permanent KAN det bli samma, ett hår som tidigare varit lättpermanentat kan bli svårare att få fina lockar på eller helt tvärt om.

märker man att kvaliten på håret blivit sämre när man fött barn kan man ju låta bli precis som Druttan sagt.

Lycka till...

• DaCiss

Idag finns det ingen forskning som visar varken det ena eller andra, om det är ofarligt eller ej.

Däremot kan jag säga det att två dagar efter du färgat håret så kan man hitta spår av färgämnen i ditt urin så färgämnen sugs in via hårbottnen, åker sen genom kroppen och utsöndras i alla fall genom urinen som sagt, vet inte om det utsöndras i mjölken. Min egna tanke, vad jag tror själv är att det säkert kommer ut lite i mjölken också. Däremot är det så små mängder ifall det kommer ut nått så det troligen är ofarligt.

• DaCiss

phidelie:

Hur vet du att de inte går ut i kroppen? Jag gick 3 år på frisörskola och fick under hår och kemi lektionerna lära mig att färgämnen sjunker in via hårbottnen eftersom man kan hitta spår av dem i urinen några dagar efter färgtillfället.

Svar på tråden färga håret då man ammar?