• kimsi

Kantareller, laxerande?

Kan kantareller ha en viss laxerande effekt? Vi plockade kantareller för tre dagar sedan och stekte dem och maken åt en del i måndags, igår var han lös i magen. Han mådde helt bra, kände inget i magen, hade aptit och åt som vanligt men var som sagt lös i magen.

Igår kväll åt vårt barn en del kantareller och idag är han lös i magen, samma här att han mår bra, är som vanligt, har aptit och åt frukost som vanligt, men är som sagt lös i magen.

Kan det vara kantarellerna som orsakar detta? När mitt barn har magsjuka annars så blir han oerhört allmänpåverkad och har absolut ingen matlust så därför misstänker jag ingen magsjuka nu.

Det är inte fråga om någon vattnig diarré som det gärna blir vid magsjuka, men däremot väldigt lös avföring.

Jag äter inte kantareller själv så jag har ingen personlig erfarenhet av om det kan sätta fart på systemet. Vad tror ni?

• Svar på tråden Kantareller, laxerande?
  • Speedway

Kantareller är ju vääääldigt hårsmällt, kommer i princip (ursäkta) ut hela igen. Jag käkade kantareller förra veckan 3 dagar i rad, och magknipen va inte av denna värld, fy F*N. Men jag har ärligt talat ingen aning, kanske blir man lös också.

• UngMorsa

Har aldrig hört att det skulle kunna bli så.
    Därimot så kan man ju bli dålig av svamp om det inte är helt ok.

• Ayya

Finns ämnen i kantareller som kan ställa till det för känsliga magar. Dessa ämnen försvinner om man förväller dom innan man steker dom.

Svar på tråden Kantareller, laxerande?