• Emmec

Erfarenheter av intuberad 4-månaders bebis?

Min lilla dotter som blir 4 månader den 28:e augusti är sjuk. Vi ligger inne på sjukhus just nu. Läkarna pratar om behandling eller operation som båda kräver att hon måste ligga intuberad på intensiven i 4-7 dagar efteråt om den behandling vi provar nu inte funkar (och det verkar den inte göra..).

Jag tar det mesta med ro, vi vill ju att vår lilla tjej ska bli frisk och jag har vant mig vid att "tvinga" henne vid jobbiga behandlingar och provtagningar, det gör hemskt ont i  hjärtat varje gång, men man vet ju att det är nödvändigt.

MEN, detta med intubering känns så hemskt. Jag ammar vår lilla tjej och hon sover alltid tätt tätt intill. Hur ska hon någonsin bli sig själv efter att plötsligt bli ifråntagen all trygghet?

Jag skulle jätte gärna höra lite ifrån de som har erfarenhet av just detta. Både hur sjutton man klarar att gå igenom det som förälder och även hur det funkar rent praktiskt (får vi ta upp och hålla henne när hon är intuberad? går det att hålla igång amningen i en vecka? kommer det ta lång tid innan hon litar på oss igen? osv)

Hoppas det finns någon med liknande erfarenhet som vill dela med sig. :)

***Mamma till Ina 060331 & Elli 080428***
  • Svar på tråden Erfarenheter av intuberad 4-månaders bebis?
  • helma

Hej!
    Har en liten vilding på golvet så tänkte bara skriva ett snabbt svar till dig. Vi har haft vår lilla intuberad i 2 omgångar och när de väl är det så är de ju både sövda samt går på lugnande så just den perioden är nog värre för föräldrarna än vad den är för barnet. Vad personal sagt till oss så kommer heller barnen inte ihåg denna period, de kommer ihåg vad som hände straxt innan de sövdes och sedan någon dag efter att de börjar få vakna igen. Nu pratar jag givetvis om äldre barn men borde ju vara samma med de små.

Vi har fått tagit upp och hållit henne då hon varit intuberad, även om det är ett väldigt pyssel med sladdar. Fråga personalen om vad som kommer att gälla just ditt barn. Annars har man bara suttit där i timmar och klappat eller hållit handen.

Första gången fick vi låna en bröstpump på sjukhuset och andra gången hade jag köpt en själv, det är mkt jobb att hålla på och samtidigt kan det vara skönt att ha något "praktiskt" som man kan göra för barnet. De får ju lite mat fast att de ligger sövda och då kan hon ju få urpumpad bröstmjölk. Vi har inte märkt att hon haft svårt att lita på oss vår bvc-sköterska har bland annat kommenterat att hon är väldigt trygg.

• Emmec

Å, tack för ditt svar! Aha, så barnet är sövt/går på lugnande hela tiden det är intuberat? Hur länge var er dotter intuberad? För vår dotter blir det sannolikt en vecka, det känns så länge att vara sövd hela den tiden.. Hur gammal var er dotter då hon var intuberad? Ja, jag ska ta och prata med personalen här. Men det är inte helt klart att det blir operation och intubering ännu, så de känns lite som att man inte riktigt vet vem man ska fråga om allt. Blir det intubering så hamnar vi på en annan avdelning, intensiven, och det känns lite som att sköterskorna här inte har riktigt koll på hur rutinerna ser ut där borta. Ja, jag har funderat på att köpa en pump och börja öva lite med den innan om det blir aktuellt. Samtidigt så känns det krångligt och meckigt att hålla på, men som du säger, det är ju bra att ha nåt man kan göra för sitt barn. Vill ju gärna åtminstone nattamma tills hon är närmare året. Någon mer som har erfarenheter att dela med sig av?

• Emmec

Å, tack för ditt svar!

Aha, så barnet är sövt/går på lugnande hela tiden det är intuberat? Hur länge var er dotter intuberad? För vår dotter blir det sannolikt en vecka, det känns så länge att vara sövd hela den tiden..

Hur gammal var er dotter då hon var intuberad?

Ja, jag ska ta och prata med personalen här. Men det är inte helt klart att det blir operation och intubering ännu, så de känns lite som att man inte riktigt vet vem man ska fråga om allt. Blir det intubering så hamnar vi på en annan avdelning, intensiven, och det känns lite som att sköterskorna här inte har riktigt koll på hur rutinerna ser ut där borta.

Ja, jag har funderat på att köpa en pump och börja öva lite med den innan om det blir aktuellt. Samtidigt så känns det krångligt och meckigt att hålla på, men som du säger, det är ju bra att ha nåt man kan göra för sitt barn. Vill ju gärna åtminstone nattamma tills hon är närmare året.

Någon mer som har erfarenheter att dela med sig av?

• Emmec

Puffar upp min tråd lite. Någon mer med erfarenheter?

• nunne

Hej Emmec,
    Det är väldigt svårt att gå igenom, men man är starkare än vad man tror. Sjukhuspersonalen är proffsiga och vet precis vad dom gör. Det är vad man tror barnet känner och upplever som skär i ens hjärta som är svårt som förälder att ta sig igenom. Man känner sig lite hjälplös. Min Tvillingtjej som också heter elli, blev opererad för ductus när hon var nästan 2 månader. Nu föddes mina barn förtidigt i v. 27 men det var dock så att de startade livet utanför magen i respirator ca 2 dygn. och tillbaka när läkarna bestämde sig för operera. Hon skulle ligga några dagar i respen men det blev 7 dagar. Och det var de värsta i mitt liv. Men jag skriver inte detta för att skrämma dig utan för att förbereda dig på att det är jobbigt, inte på att ngt kommer gå fel.
    VI fick bada henne och förbereda henne för operation, sen dagen efter fick vi följa med fram till operations dörren. Läkarna ringde när hon var klar. Och då är de ju så omskakade att de har lugnande och sover. Det enda man kan göra är att vara där och hålla handen, prata och sjunga. När de ligger i resp kan de ju inte ge ngt ljud ifrån sig, och det känns väldigt jobbigt. Men man får ställa sig in på att det är detta som krävs och försöka ge din dotter den tryggheten som du kan förmedla med din närvaro. Jag råder dig även att prata med personalen och hur en respirator funkar så du är förberedd, det piper nämligen lite då och då och men blir nervös av alla ljud. Det finns pumprum på sjukhuset annars kan du få låna en NY pump. du ska ju hantera hennes mat så du blir nog upplärd, Din dotter kommer nog sondmatas. Och det ser värre ut än vad det är. Jag håller tummarna och önskar er all hälsa och lycka

Svar på tråden Erfarenheter av intuberad 4-månaders bebis?