• Guavasylt

Är det vanligt att frisörer jobbar utan kollektivavtal?

Hej! Jag blev lite chockad när jag upptäckte att min frisörsalong inte har kollektivavtal och dessutom verkar betala ut väldigt låga löner (typ 14000kr) till de anställda frisörerna. Är detta vanligt? Finns det något som jag som kund kan göra? Får så dåligt samvete att jag går och klipper mig där nu när jag vet att min frisör som är så jätteduktigt inte har en skälig lön. Det är ju inte hennes fel, utan hennes chef, så jag vill inte sluta klippa mig hos henne!

• Svar på tråden Är det vanligt att frisörer jobbar utan kollektivavtal?
  • anarkokapitalist

Du får väl börja dricksa henne då, det blir ju ändå kunderna som får betala hennes löneförhöjning om det blir någon.

• Guavasylt

Jag vill inte bidra till mer svarta pengar i samhället, så dricks är inte ett alternativ.

Kan Frisörförbunder (eller vad deras fackförbund heter...) göra något eller ställer jag bara till problem för min frisör om jag tipsar facket om att salongen inte har kollektivavtal?

• anarkokapitalist
    Guavasylt skrev 2008-08-20 11:31:04 följande:
    Jag vill inte bidra till mer svarta pengar i samhället, så dricks är inte ett alternativ. Kan Frisörförbunder (eller vad deras fackförbund heter...) göra något eller ställer jag bara till problem för min frisör om jag tipsar facket om att salongen inte har kollektivavtal?
    Är svarta pengar farliga?
    Ägaren har antagligen inte råd med högre löner, vill du att salongen ska läggas ner?
  • Guavasylt

Finns det någon frisör där ute som har erfarenheter av dettá med låga löner och dåliga avtal? Jag föredrar en vit ekonomi med balanserade priser, som det är nuverkar ägaren åka till Barbados när han behagar och höjer salongens piser utan att lönerna blir högre.
    Jag antar att det enda rätta för min frisör är att säga upp sig och leta efter ett annat jobb, men jag har känslan att hon är ung och inte vill illojal mot kunderna som ju älskar henne och inte vill att hon ska flytta till annan salong.

Svar på tråden Är det vanligt att frisörer jobbar utan kollektivavtal?