• Grebban

Mat i Grekland

Hej,

undrar om ni har erfarenheter av maten i Grekland/Kreta samt vad man bör undvika för ätbara saker, vid resor dit?Tacksam för svar!

• Svar på tråden Mat i Grekland
  • Caranlachiel

Tycker personligen det grekiska köket är bland det bästa som finns. Såvitt jag vet finns det ingenting man behöver undvika, jag har då alltid bara väljt och vrakat bland det som finns. Dock ska man köpa vatten på flaska och ej dricka ur kranen.

• Krisselina

Håller med ovanstående. 

Lita alltid på din intuition
  • appapp2

Du bör undvika
    * pizza
    * hamburgare
    * panerad fisk

och verkligen se till att käka alla de grymma sakerna som är grekiska. missa inte att köpa tomater! grekisk sallad!

• Friyaz

här är en till som håller med ovanstående:)

• Krisselina
    appapp2 skrev 2008-08-20 12:58:46 följande:
    Du bör undvika * pizza* hamburgare* panerad fiskoch verkligen se till att käka alla de grymma sakerna som är grekiska. missa inte att köpa tomater! grekisk sallad!
    Men pizza kan man väl ändå äta?! Det gjorde vi, eller iaf sambon, flera ggr utan att bli sjuka.
    Lita alltid på din intuition
  • appapp2
    Krisselina skrev 2008-08-20 13:00:02 följande:
    Men pizza kan man väl ändå äta?! Det gjorde vi, eller iaf sambon, flera ggr utan att bli sjuka.
    jag skulle kanske varit tydligare...
    I grekland är maten så bra, att det är synd att käka "skräpmat" som burgare och pizza, när man istället kan frossa i keftades, gyros, "den där grytan med kanel", tzatziki, tomater, lamm....

pizza klarar vem som helst att laga ok.
  • Caranlachiel
    appapp2 skrev 2008-08-20 13:04:11 följande:
    jag skulle kanske varit tydligare... I grekland är maten så bra, att det är synd att käka "skräpmat" som burgare och pizza, när man istället kan frossa i keftades, gyros, "den där grytan med kanel", tzatziki, tomater, lamm....pizza klarar vem som helst att laga ok.
    Det kan jag iofs hålla med om. Ät det som är grekiskt!

Ett annat tips när vi ändå håller på... Undvik restauranger som har bilder på maten utanför - eller i sina menyer. Dessa restauranger är för turisterna och har inte lika god mat. Hitta små ställen på bakgator m.m. där grekerna själva äter. Ni lär er snabbt hitta dessa. Där är den genuina, fantastiska grekiska maten.
  • Blå Flygare

Det enda de inte kan laga är fisk, så beställ ingen sån.

Pizzorna är supergoda, inte alls som här Så någon sån kan ni också ta

• Grebban

ok, tack snälla...
    vad ska jag UNDVIKA då?Mer än vatten? Som jag kan bli dålig av? Sallader? Glass?

• sweetpea

Du behöver inte undvika någonting. Kranvattnet smakar inte så gott, så det skulle jag hoppa över, men annars är det bara att tillämpa samma sunda förnuft som här hemma.

• Caranlachiel
    Grebban skrev 2008-08-20 15:49:51 följande:
    ok, tack snälla...vad ska jag UNDVIKA då?Mer än vatten? Som jag kan bli dålig av? Sallader? Glass?
    Inget!
  • Grebban

ok...varit varnad för glass, is och kall mat då jag rest typ till spanien tidigare...men då är det inte så i Grekland riktigt?

• Blå Flygare

Jag undviker även glass (inte typ GB utan skopglass) och gärna is. Men har inte blivit dålig av isen heller. På vissa ställen är kranvattnet lika bra som i Sverige, men det varierar.

• appapp2
    Grebban skrev 2008-08-20 16:21:15 följande:
    ok...varit varnad för glass, is och kall mat då jag rest typ till spanien tidigare...men då är det inte så i Grekland riktigt?
    har du nånsin blivit dålig? har du väldigt känslig mage?
    annars är det bara att käka på - mathygienen i spanien och grekland är minst lika bra som här och nån större skillnad på bakterieflora tror jag inte att det är. att undvika glass i spanien låter väldigt, väldigt överdrivet
    men som sagt, är du extremt känslig så käka typ GB-glass.
  • isisisis

Du kan dricka kranvattnet på Kreta utan att bli sjuk.
    Ingen fara alls.

Men du kanske tycker smaken på flaska är godare.

Det finns inget du behöver undvika i mat heller.

Annat än om du vet att du är känslig här hemma också.

I övrigt kan jag rekommendera mindre familjerestauranger en bra bit ifrån de vanliga turiststråken.

Där får du genuin hemlagad mat,som är både dubbelt så god och dessutom billigare.
    Och får en personlig service.

De ser inte så flotta ut på ytan,men det är bara att våga

Svar på tråden Mat i Grekland