Mat i Grekland
Hej,
undrar om ni har erfarenheter av maten i Grekland/Kreta samt vad man bör undvika för ätbara saker, vid resor dit?Tacksam för svar!
Hej,
undrar om ni har erfarenheter av maten i Grekland/Kreta samt vad man bör undvika för ätbara saker, vid resor dit?Tacksam för svar!
Tycker personligen det grekiska köket är bland det bästa som finns. Såvitt jag vet finns det ingenting man behöver undvika, jag har då alltid bara väljt och vrakat bland det som finns. Dock ska man köpa vatten på flaska och ej dricka ur kranen.
Håller med ovanstående.
Du bör undvika
* pizza
* hamburgare
* panerad fisk
och verkligen se till att käka alla de grymma sakerna som är grekiska. missa inte att köpa tomater! grekisk sallad!
här är en till som håller med ovanstående:)
Det enda de inte kan laga är fisk, så beställ ingen sån.
Pizzorna är supergoda, inte alls som här Så någon sån kan ni också ta
ok, tack snälla...
vad ska jag UNDVIKA då?Mer än vatten? Som jag kan bli dålig av? Sallader? Glass?
Du behöver inte undvika någonting. Kranvattnet smakar inte så gott, så det skulle jag hoppa över, men annars är det bara att tillämpa samma sunda förnuft som här hemma.
ok...varit varnad för glass, is och kall mat då jag rest typ till spanien tidigare...men då är det inte så i Grekland riktigt?
Jag undviker även glass (inte typ GB utan skopglass) och gärna is. Men har inte blivit dålig av isen heller. På vissa ställen är kranvattnet lika bra som i Sverige, men det varierar.
Du kan dricka kranvattnet på Kreta utan att bli sjuk.
Ingen fara alls.
Men du kanske tycker smaken på flaska är godare.
Det finns inget du behöver undvika i mat heller.
Annat än om du vet att du är känslig här hemma också.
I övrigt kan jag rekommendera mindre familjerestauranger en bra bit ifrån de vanliga turiststråken.
Där får du genuin hemlagad mat,som är både dubbelt så god och dessutom billigare.
Och får en personlig service.
De ser inte så flotta ut på ytan,men det är bara att våga