• tezz840

Färga håret ljusare?

Hur gör man det på bästa sätt?
    Jag har just nu nån slags chokladbrun eller nåt och skulle vilja ha ljusbrunt hår.. så nära mina egna hårfärg som möjligt.
    Hur ska man färga håret då för att det ska bli ett bra resultat?
    När jag var blond och färgade det mörkt så tonade jag det mörkt först och tog sedan hårfärg.. då blev det inte grönt..
    Kan man göra på samma sätt?

• Svar på tråden Färga håret ljusare?
  • Michisen

Nja, du kan ju aldrig färga ett hår ljusare, utan då måste du bleka det.
    Och jag skulle (efter många ledsna miner med egna experiment) rekommendera dig att lägga pengar på att gå till frisören och be henne göra slingor, så blir det inte en så skarp skillnad i håret.

Har själv gått från färgat kolsvart hår till ljusbrunt nu, just genom att gå till frisören och bleka ner massor med slingor i omgångar... Och det ser helt okej ut, men jag hade aldrig vågat bleka ner det själv. :)

• Ms TB

Håller på att bli ljus igen. Har haft mörkbrunt hår och nu har jag varit till frissan 2ggr och slingar det ljust båda gångerna. Det bästa är nog att slinga, tycker jag, eftersom det aldrig blir blont direkt utan lite orange, ljusbrunt osv, det blir en lite ojämn färg när man haft mörkt. Slingar man ser man inte nyanserna lika bra som om man skulle färga hela håret ljust på en gång. Nästa gång ska jag bleka de slingor jag har och även sätta ljust på de mörka partier jag har kvar.
    En kompis har färgat ljust direkt på mörkt hår (hela håret) och det är en orangebrun ton.

• Ms TB

Glömde; jag tycker du antingen ska bleka det ljust eller avfärga det och sedan lägga i en färg som är som din egen.

• sandras81

Kikar in i denna tråd....då jag också ska börja göra slingor igen.

Ni som har slingat,gjorde ni med folie eller hätta?
    Hur blev slingorna? färg nyans?

Tacksam för svar

Stolt mamma till Filippa 080206
  • Ms TB
    sandras81 skrev 2008-08-20 19:40:05 följande:
    Kikar in i denna tråd....då jag också ska börja göra slingor igen.Ni som har slingat,gjorde ni med folie eller hätta?Hur blev slingorna? färg nyans?Tacksam för svar
    Jag har gjort med folie båda gångerna, var till 2 olika frisörer och båda satte folie.
    Alla säger att jag har skitsnygg färg i håret just nu, men jag själv ser ju att det är gyllenbrunt/guldigt på vissa ställen medan andra är helt ljusa, det blir ju så när man färgat håret mörkt ett tag (8mån för min del). Jag tycker det är fint, men jag ska som jag skrev tidigare ändå bleka en del av dom lite mer nästa gång, för när man fått hela håret ljust så kommer man se tydligare de olika nyanserna. Nu mot det bruna så syns det ju knappt alls då det är så skarp kontrast!
  • sandras81

Hade du väldigt mörkbrunt när du började? Men dom blev inte orange eller knallgula då?

Gjorde dom många folie paket i håret?

Ms TB skrev 2008-08-20 19:56:37 följande:
    Jag har gjort med folie båda gångerna, var till 2 olika frisörer och båda satte folie.Alla säger att jag har skitsnygg färg i håret just nu, men jag själv ser ju att det är gyllenbrunt/guldigt på vissa ställen medan andra är helt ljusa, det blir ju så när man färgat håret mörkt ett tag (8mån för min del). Jag tycker det är fint, men jag ska som jag skrev tidigare ändå bleka en del av dom lite mer nästa gång, för när man fått hela håret ljust så kommer man se tydligare de olika nyanserna. Nu mot det bruna så syns det ju knappt alls då det är så skarp kontrast!
  • Ms TB
    sandras81 skrev 2008-08-20 20:04:46 följande:
    Hade du väldigt mörkbrunt när du började? Men dom blev inte orange eller knallgula då?Gjorde dom många folie paket i håret?
    Jag hade mörkbrunt, men jag hade även låtit bli att färga det på 1½ månad tror jag.
    Nej dom blev inte knallgula, lite orange men som mest lutar åt guldfärg. Ingen som sett det har ju märkt det, det är när man tittar noga, JAG märker det liksom. :) Men det är fint!
  • sandras81

Ok ingen bild man kan få se?

Jag har väntat 3 månader nu, då det ligger en gammal avfärgning under....

Ms TB skrev 2008-08-20 20:07:54 följande:
    Jag hade mörkbrunt, men jag hade även låtit bli att färga det på 1½ månad tror jag.Nej dom blev inte knallgula, lite orange men som mest lutar åt guldfärg. Ingen som sett det har ju märkt det, det är när man tittar noga, JAG märker det liksom. :) Men det är fint!
  • Ms TB
    sandras81 skrev 2008-08-20 20:16:39 följande:
    Ok ingen bild man kan få se? Jag har väntat 3 månader nu, då det ligger en gammal avfärgning under....
    Nej tyvärr, gjorde dom senaste i måndags så jag har inte hunnit fota :)
  • Jesster

Jag avfärgade håret och la i en Mood mörk askblond. Det tog bort det röda och håret blev ljusbrunt.

Den som söker han finner - www.google.se
  • tezz840

jag har nu färgat håret.. blekte det först och la sen i en ljusbrun färg. än så länge så ser det bra ut, men får väl se efter några tvättar.. =)

• Ms TB
    tezz840 skrev 2008-08-21 09:19:59 följande:
    jag har nu färgat håret.. blekte det först och la sen i en ljusbrun färg. än så länge så ser det bra ut, men får väl se efter några tvättar.. =)
    Det brukar ta några färgningar tills det sitter som berget så ifall det bleknar efter några tvättar är det helt normalt.
    Vad kul att det ser bra ut, jobbigt när det blir missfärgat! :)
  • sandras81

Gjorde du det hos frisör eller hemma?

tezz840 skrev 2008-08-21 09:19:59 följande:
  • tezz840
    sandras81 skrev 2008-08-21 13:42:50 följande:
    Gjorde du det hos frisör eller hemma?
    ja gjorde det hemma.. =)
Svar på tråden Färga håret ljusare?