• Flissi

Extremt avmagrad katt vad kan det vara??

I våras börjar vår katt magra, avmaskade två ggr han verkade må bättre så har trott att det var mask.
    Sen när hans mat tog slut i påsen slog det mig att han äter ju knappt ingenting alls. Det som var i skålen förblev orört. Eftersom påsen var slut visste jag att ingen fyllt på.
    Märker nu också att han blivit tunnare igen. Bytte foder & testar flera olika sorter, småäter ett tag men nu äter han INGENTING! Slickar av geggan på burkmaten, äter kanske tre/fyra bitar av torrfodret, dricker däremot & kissar, hittar lite bajs i lådan men det är inte mkt.
    Har snart testat alla varianter på mat...inget vill han ha :(
    Vad kan det vara för fel? Nån sajt där man kan läsa om kattsjukdomar?
    Har tid hos vår vetrinär på tisdag, men frågan är om jag ska ta in honom till stora kliniken innan.
    Han är en innekatt, går ett varv runt huset inte mer ute.

• Svar på tråden Extremt avmagrad katt vad kan det vara??
  • s a r aa

svårare fall av mask eller?..har du kollat munnen på han så tänder å så är hela? känn på magen så den är mjuk som den ska vara...

• mariahammarberg

njursjukdom låter det som.... Kontakta vetrinär-farligt att gå utan mat mer än 2dygn tror jag att det var.

• nexie
    mariahammarberg skrev 2008-08-20 18:17:36 följande:
    njursjukdom låter det som.... Kontakta vetrinär-farligt att gå utan mat mer än 2dygn tror jag att det var.
    Ja det tror jag också det kan vara, hände vår katt.... han bara försvann blev som ett vandrande skelett.....
  • skorpionen80

Jag hade inte väntat till på tisdag. Han äter dåligt nu, och han har ju inte direkt några reserver att ta av.

Det kan vara en massa olika saker, kan vara problem med magen, munnen eller något annat. Inget man kan gissa sig till direkt.

Hur gammal är han?

• Zaria

Varför inte ringa veterinären INNAN katten blev så sjuk?

Jag skulle inte väntat tills tisdag om katten är såpass dålig som du beskriver utan ringt och försökt komma in akut.

• Flissi

Försvinner matlusten vid njursjukdom eller kan de inte äta?
    Han kommer springande så fort man fixar med hans mat, är jätteivrig tar nån tugga sen är det liksom bra...
    Jag har försökt titta i munnen nu, men har svårt att avgöra hur det ska se ut? Alla tänder är hela vad jag kan se & ingen tandsten, dock blek i tandköttet men med tanke på det lilla han ätit sista tiden....
    Jag har inte haft tid med honom sista tiden alls & innan dess har det varit sisådär..
    Kan han vara deprimerad & blivit sjuk pga det?

Vi hade en hund som vi tog bort i november, efter det tappade han matlusten ett tag & skrek efter hunden ganska länge, sen kom han & gosade igen som innan & började äta igen fram till senvåren.
    Jag fick barn i juni & hundvalp i juli kan det blivit för mkt för katten? Kan de verkligen bli sjuka av familjeförändringar?

Vetrinären har haft semesterstängt så första tiden de hade var på tisdag, (bokade den förra veckan) han blir jättedålig av att åka bil bara små sträckor så en resa kanske tar livet av honom om jag åker till stora.

Nä, ska ringa vetrinören imorgon & kolla om vi ska avvakta till tisdag eller åka in med honom trots hans åksjuka.
    Sen efter detta, när han förhoppningsvis blir frisk,  kommer han få flytta till en kompis till mig som har massor tid & jättegärna vill ha vårt gostroll. Han är nog en ensamkatt  trots allt.
    Nån som vet nån bra sida där man kan läsa om njursjukdomar & annat?

• skorpionen80

På vilket sätt blir han dålig av att åka bil? Det finns ju tabletter mot både illamående och lite lugnande...

• Flissi
    Nexie vad hände med er katt? Dog den eller blev den frisk?
  • Flissi
    skorpionen80 skrev 2008-08-20 21:48:56 följande:
    På vilket sätt blir han dålig av att åka bil? Det finns ju tabletter mot både illamående och lite lugnande...
    Han spyr & sen bajsar alldeles löst.
    Räcker att man åker ett par km så blir han sån.
    åksjuketablett har jag faktiskt inte tänkt på att det finns till djur, är det just till djur eller ger man en minidos av tex postafen?
Svar på tråden Extremt avmagrad katt vad kan det vara??