• Nane

Kan arbetsgivaren neka föräldraledighet vid inskolning på förskola?

Ja som överskriften lyder...

Kan arbetsgivaren neka föräldraledighet vid inskolning på förskola?

Min sambo behöver vara ledig en dag för att skola in vår dotter på förskolan (jag tar alla andra dagar) men hans arbetsgivare nekar. Har de rätt att göra det? Jag vet inte hur vi löser det isåfall...

Tack på förhand!

• Svar på tråden Kan arbetsgivaren neka föräldraledighet vid inskolning på förskola?
  • Mickis74

Man måste söka minst 2 månader i förväg för att dom inte ska kunna neka.

• norgesessan

är det om 2 månader ska han inte ha nåt att säga emot..

Emil 03-Jonathan 05 och LillKnodd bf. jan.09
  • Winnertaco

Om han inte ansökte om det minst två månader innan, så visst kan arbetsgivaren neka.

Låter lite sniket av arbetsgivaren, men visst kan de neka honom. Kanske är svårt att få fram en ersättare eller vad som helst.

Johanna 061223 Pyret bf 080902 winnertaco.bloggagratis.se
  • Nane

Nej tyvärr var det inte 2 månader innan. Vi fick inte schemat så långt innan.

Har man ingen chans då alltså?

• norgesessan

vad ska du den ena dagen? kanske finns det kryphål

• Nane

Hur har de tänkt att man ska sköta inskolningen om ingen kan vara där med henne om man måste söka så lång tid innan?

Jag tycker att något annat borde gälla då det gäller inskolning...

• Nane
    norgesessan skrev 2008-08-20 19:40:53 följande:
    vad ska du den ena dagen? kanske finns det kryphål
    Jag ska jobba. Har viktigt möte den dagen. Och eftersom jag tar alla andra dagar kan jag ju tycka att han kan få ledigt EN dag.
  • Mickis74

Nej, det är inga särskilda regler för inskolning....man kan ju ta annan ledighet för inskolning också: semester, komp osv. Men det gäller ju samma sak då, att säga till i god tid för att få ledigheten.

Nane skrev 2008-08-20 19:41:11 följande:
    Hur har de tänkt att man ska sköta inskolningen om ingen kan vara där med henne om man måste söka så lång tid innan? Jag tycker att något annat borde gälla då det gäller inskolning...
  • norgesessan

Okej, där finns det inget kryphål....Synd...

• Winnertaco
    Nane skrev 2008-08-20 19:41:11 följande:
    Hur har de tänkt att man ska sköta inskolningen om ingen kan vara där med henne om man måste söka så lång tid innan? Jag tycker att något annat borde gälla då det gäller inskolning...
    För det mesta fixar ju den som redan var föräldraledig inskolningen. Man ansöker om föräldraledigt tills man vet att barnet är inskolat på förskolan. Arbetsgivaren har inget ansvar för hur ni planerar inskolningen, det är ni som måste sköta det.
    Johanna 061223 Pyret bf 080902 winnertaco.bloggagratis.se
Svar på tråden Kan arbetsgivaren neka föräldraledighet vid inskolning på förskola?