• Mamma till viljestark dotter

"Tjänsten tillsatt av annan sökande"

Hade tyvärr det mailet i min brevlåda när jag kom hem idag... Ett jobb som jag verkligen passar för och verkligen velat ha... Jag tog mig till intervju men inte längre... När tårarna slutar rinna... Kan jag ringa till chefen och få veta VARFÖR det inte blev jag? Har jag rätt att få veta vilka andra som sökt? Vem som fick tjänsten? Meriter???

• Svar på tråden "Tjänsten tillsatt av annan sökande"
  • phridan

Hej.
    mycket trist att du inte fick jobbet du så gärna ville ha.
    Tror inte att du har rätt att få reda på vilka andra som sökt tjänsten.
    Det borde man inte ha rätt att veta..

Däremot så tycker jag helt klart att du skall fråga vad det var som inte räckte till.
    Säg att du vill veta inför kommande intervjuer.
    Säg att det är för att du vill kunna bättre på dem områdena, ev gå någon kurs.
    Det visar på engagemang och vilja..!

//Frida

• BymBym

Du har nog rätt till att kolla om den andra hade bättre eller lika meriter som dig. Man får ju inte diskrimineras bort

• AnneSophie

Vad tråkigt att det inte blev något.

Du kan absolut, när du känner dig lite lugnare, ringa upp chefen och be honom/henne berätta vad som gjorde att dom valde bort dig. Det är rätt vanligt att så sker och det kan ju vara bra information att ha med sig till nästa intervju.

Dock så tycker jag definitivt inte att du ska kräva, eller ens fråga, vilka andra som sökte eller vem som fick tjänsten. Varför? För det har du inte med att göra (krasst) och om jag hade varit chef, och eventuellt lagt dig i mitt arkiv för ev framtida anställd, så hade jag nog plockat bort dig direkt efter ett sådant samtal.
    Därimot så kan du fråga vad personens om fick jobbet hade för fördelar/meriter som du inte har, men arbetsgivaren behöver inte svara.

När man anställer så handlar det om helhetsbilden. Det är sällan bara utbildningen, eller bara erfarenheten, eller bara personlighete osv som avgör utan allt tillsammans. Och, som på mitt jobb, hur väl personen bedöms kunna passa in i gruppen.
    Senast när vi anställde så sållades en rad erfarna personer bort eftersom deras personligheter inte alls skulle funkat med gruppen, och jobbet gick till en oerfaren tjej på 20 år som hade massor av jävlaranamma, glatt humör, socialt sätt och var otroligt snabblärd och uppmärksam.

«The road to hell is paved with good intentions.»
  • BymBym
    Svar på #5
    Tror inte ens de får ställa den frågan... Men kolla upp meriterna i alla fall.
  • AnneSophie
    BymBym skrev 2008-08-20 20:10:25 följande:
    Svar på #5Tror inte ens de får ställa den frågan... Men kolla upp meriterna i alla fall.
    Jo, det är ok att ställa frågan. Arbetsgivare rekommenderas att inte ställa frågan, men dom får göra det om dom nu vill sålänge både män och kvinnor tillfrågas och sålänge frågan/frågorna inte upplevs som obehagliga. Huruvida man vill svara eller inte är dock helt upp till personen som intervjuas.
  • Mamma till viljestark dotter
    AnneSophie skrev 2008-08-20 22:33:58 följande:
    Huruvida man vill svara eller inte är dock helt upp till personen som intervjuas.
    Ja jag har lärt mig läxan... Nästa gång svarar jag nog "pass"...
  • AnneSophie
    Mamma till viljestark dotter skrev 2008-08-20 22:46:48 följande:
    Ja jag har lärt mig läxan... Nästa gång svarar jag nog "pass"...
    Man kan också vända frågan.
    - Hur kommer det sig att du/ni frågar det?
    Eller vara lite mer svävande....
    - Ha ja, jag tänkte väl att den frågan skulle komma. Finns ingen anledning att sticka under stol med att vi någongång i framtiden gärna vill ha ett barn till. Men när? Ingen aning. Just nu vill jag bara arbeta och lära mig massor! Jag ser inte graviditet och barn som ett direkt hinder heller egentligen, jag menar...jag lever i ett jämställt förhållande och barnets pappa kommer att ta lika stort ansvar som jag. Allt löser sig om man vill, och om arbetsgivaren kan tänkta flexibelt.

Få igång en dialog liksom. Jag tror att det kan vara "farligt" att inte vilja svara på en sådan fråga.
  • twinstar

Jag har flera gånger frågat varför inte jag fick jobbet, eller varför jag inte ens fick komma på intervju och fått bra och förklarande svar. I något fall var jag överkvaliciferad och i ett annat fall hade de tänkt sig tonvikten mer på något som jag var mindre bra på etc.

Däremot har jag aldrig bett dem motivera eller frågat om den som de anställde.

Svar på tråden "Tjänsten tillsatt av annan sökande"