• Mammas gossar

Pastöriserad brie?

Jag var på Ica maxi idag och tittade på en brie ost från eldorado tror jag, då står det att den är gjord på pasöriseserad komjölk, borde man inte kunna äta den då?

Bemöt andra som du själv vill bli bemött.
  • Svar på tråden Pastöriserad brie?
  • Johan o Carro

Vad jag har hört så ska man inte äta mögelostar överhuvudtaget vare sig den är pastöriserad eller inte.

• bobo07

precis står på livsmedelsverkets hemsida om råd för gravida

• Nyfiken gul
    www.slv.se  leta i kategorin under gravid.
    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • MissLillan

brieost är ju en vitmögelost... och det ska man inte äta. så spelar alltså inte nån roll om den är patsötiserad.

• Mammas gossar

Ok, det står på den broschyren från bm att man ej ska äta något opastöriserat, det var därför jag undrade. 

• Johan o Carro
    Mamma till Hampus skrev 2008-08-20 20:16:10 följande:
    Ok, det står på den broschyren från bm att man ej ska äta något opastöriserat, det var därför jag undrade. 
    Det är ju lite konstigt att det står så, det är ju lite missvisande.
  • Blåklockan79

Finns massor med hårdostar som är opastöriserade. Men de är av den dyrare sorten som Gryere, Apenzeller osv. Hårda desertostar. Inte vanlig präst, herrgård, greve, dessa har jag aldrig sett opastöriserade iaf.

• Dorjee

om du vill käka brie; gör en brietårta. gott, enkelt och gravidvänligt! behövs: hel brieost (rund), körsbärstomater samt färsk basilika. Fördela hackad tomat över osten, strö över basilikablad och släng in i ugnen. När du ser att det bubblar kan du låta det stå ett tag, så vet du att alla ev bakterier har kolat vippen. ska nog göra en själv snart

• Mammas gossar
    Dorjee skrev 2008-08-21 12:54:57 följande:
    om du vill käka brie; gör en brietårta. gott, enkelt och gravidvänligt! behövs: hel brieost (rund), körsbärstomater samt färsk basilika. Fördela hackad tomat över osten, strö över basilikablad och släng in i ugnen. När du ser att det bubblar kan du låta det stå ett tag, så vet du att alla ev bakterier har kolat vippen. ska nog göra en själv snart
    Tack för tipset
Svar på tråden Pastöriserad brie?