• tjorven80

Socker i mjölken??

någon som vet hur det är med sockret ( laktosen)  i mjölken.
    vissa säger ju att det är nästan 3 sockerbitar i ett glas röd mjölk??!! loivsmedelsverket säger att det är en tolknings fråga då det inte är något tillsatt socker..

• Svar på tråden Socker i mjölken??
  • Glass

Mjölk innehåller kolhydrater, ja.
    Mjölk innehåller inga sockerbitar.
    Mjölk innehåller inte något tillsatt socker.

Om man vill så kan man kalla alla kolhydrater för socker, men det är att överdriva rätt mycket. Kolhydrater är naturliga och vi behöver dem.

Vad är det du undrar egentligen och varför?

Jag har ingen sidfot...
  • studentbruttan29

som ovan skrev..det är inget socker i utan mjölksocker. Om jag ska jämföra med något är det isf fruktsocker..som finns i frukt. Förstår du eller tröttsvamlar jag nu.

• rasajj

Alla kolhydrater blir till glukos i blodet vare sig vi kallar det det eller ej. Overdrivet eller ej. kolhydrater ar naturligt, men om det ar nodvandigt vete sjutton

Ett glas mjolk innehaller ganska mycket kolhydrater, 13 g enligt min mjolkforpackning, for 2,4 dl mjolk.

• Glass

Det är överdrivet att kalla allt socker eftersom det finns olika typer av dem och då man i dagligt tal kallar allt socker så missar man det.
    Det råder en sockerrädsla som är mycket överdriven och då man börjar jaga naturliga kolhydrater i nyttiga produkter så har det gått för långt.

Att man behöver kolhydrater är väl självklart. Man kan klara sig utan kohydrater, iallfall till viss del, men man behöver dem definitivt.

Mängden kolhydrater per 100 gram mjölk är alltså ca 2-3 gram? Ytterst lite med andra ord.

rasajj skrev 2008-08-21 01:20:37 följande:
    Alla kolhydrater blir till glukos i blodet vare sig vi kallar det det eller ej. Overdrivet eller ej. kolhydrater ar naturligt, men om det ar nodvandigt vete sjutton Ett glas mjolk innehaller ganska mycket kolhydrater, 13 g enligt min mjolkforpackning, for 2,4 dl mjolk.
    Jag har ingen sidfot...
  • Bananer i Pyamas

Är man diabetiker så höjs blodsockret rejält av mjölk, således inte bra att dricka för mycket mjölk om man är diabetiker. Likväl som vissa frukter höjer blodsockret mycket pga sitt fruktsocker tex bananer.

• Glass

Naurligtvis så ska man vara uppmärksam om man är diabetiker, men då räknar jag med att man har koll på all mat och då om något är det viktigt att veta hur de olika sockersorterna (kolhydraterna) fungerar

Bananer innehåller inte bara fruktsocker och det är därför som de höjer blodsockret ganska mycket och ganska fort. Fruktsocker har lågt di och höjer blodsockret väldigt sakta.

Bananer i Pyamas skrev 2008-08-21 01:29:21 följande:
    Är man diabetiker så höjs blodsockret rejält av mjölk, således inte bra att dricka för mycket mjölk om man är diabetiker. Likväl som vissa frukter höjer blodsockret mycket pga sitt fruktsocker tex bananer.
    Jag har ingen sidfot...
  • rasajj
    Glass skrev 2008-08-21 01:25:35 följande:
    Det är överdrivet att kalla allt socker eftersom det finns olika typer av dem och då man i dagligt tal kallar allt socker så missar man det. Det råder en sockerrädsla som är mycket överdriven och då man börjar jaga naturliga kolhydrater i nyttiga produkter så har det gått för långt.Att man behöver kolhydrater är väl självklart. Man kan klara sig utan kohydrater, iallfall till viss del, men man behöver dem definitivt.Mängden kolhydrater per 100 gram mjölk är alltså ca 2-3 gram? Ytterst lite med andra ord.
    Nja, vetenskapligt sett sa ar vart behov av kolhydrater 0g!!!! per dag. sa att vi behover dem ar nog upp for diskussion. Vad galler vilken sorts socker som finns i en matratt, sa ar det inte sarskillt viktigt, da kroppen anda omvandlar det till glukos no matter what.

laktosen blir glukos i kroppen, likasa fruktosen.

100g mjolk innehaller drygt 5 g kolhydrater. Det ar ganska mycket. tycker jag iallafall. Som ar diabetiker.
  • Neko

Vi behöver definitivt kolhydrater varje dag eftersom den enda typ av näring som hjärnan kan ta till sig är just glukos - grundformen (eller vad man ska säga) av socker!

Däremot kan fett och protein omvandlas till glukos i kroppen, fast det tar ju tid. Även andra sockerarter än just glukos (vanligt socker, fruktsocker, mjölksocker) kan omvandlas till glukos men det tar kortare tid än för protein och fett och man får ut mer.

• Glass

Gärna en bra källa som hävdar vetenskapen bakom det.

Hjärnan och centrala nervsystemet fungerar absolut bäst på kolhydrater. Visst kan vi leva i keto, men det finns inga långvariga studier som visar om detta försurning i kroppen påverkar oss negativt.
    Kolhydraterna stimulerar även insulinproduktionen, något som är viktigt i de anabola sammanhangen. Är man fullt frisk så klarar kroppen av att hantera kolhydraterna och om man väljer rätt kolhydrater, vilket jag fortfarande anser vara av vikt, så ger de oss fördelar i många sammanhang.
    Att allt blir glukos i kroppen håller jag med om, men det tar olika långt tid för kroppen att bryta ner klkedjorna till glukos och därmed så får man en blodsockerkurva som är lagom hög och lång eller så får man en som går snabbt upp och snabbt ner. Det fösta fallet är att föredra.
    Eftersom vårt belöningssystem sätts igång av att vi äter socker, vi bildar endorfiner och dopamin som gör att vi får en positiv upplevelse av ätandet så anser jag att det visar att det är bra för våra kroppar.
    Nu ska vi hänsyn till att vi har utvecklats under väldigt många år och vi har en kropp som inte är anpassad efter dagens matutbud, vår kropp lever och reagerar som att vi bara har tillgång till en ganska liten mängd kolhydrater. Stenålderskost helt enkelt.
    En liten mängd kolhydrater är inte samma som 0% kolhydrater.

rasajj skrev 2008-08-21 01:37:12 följande:
    Nja, vetenskapligt sett sa ar vart behov av kolhydrater 0g!!!! per dag. sa att vi behover dem ar nog upp for diskussion. Vad galler vilken sorts socker som finns i en matratt, sa ar det inte sarskillt viktigt, da kroppen anda omvandlar det till glukos no matter what. laktosen blir glukos i kroppen, likasa fruktosen.100g mjolk innehaller drygt 5 g kolhydrater. Det ar ganska mycket. tycker jag iallafall. Som ar diabetiker.
    Jag har ingen sidfot...
  • rasajj
    Glass skrev 2008-08-21 09:43:21 följande:
    Gärna en bra källa som hävdar vetenskapen bakom det.Hjärnan och centrala nervsystemet fungerar absolut bäst på kolhydrater. Visst kan vi leva i keto, men det finns inga långvariga studier som visar om detta försurning i kroppen påverkar oss negativt.Kolhydraterna stimulerar även insulinproduktionen, något som är viktigt i de anabola sammanhangen. Är man fullt frisk så klarar kroppen av att hantera kolhydraterna och om man väljer rätt kolhydrater, vilket jag fortfarande anser vara av vikt, så ger de oss fördelar i många sammanhang. Att allt blir glukos i kroppen håller jag med om, men det tar olika långt tid för kroppen att bryta ner klkedjorna till glukos och därmed så får man en blodsockerkurva som är lagom hög och lång eller så får man en som går snabbt upp och snabbt ner. Det fösta fallet är att föredra. Eftersom vårt belöningssystem sätts igång av att vi äter socker, vi bildar endorfiner och dopamin som gör att vi får en positiv upplevelse av ätandet så anser jag att det visar att det är bra för våra kroppar. Nu ska vi hänsyn till att vi har utvecklats under väldigt många år och vi har en kropp som inte är anpassad efter dagens matutbud, vår kropp lever och reagerar som att vi bara har tillgång till en ganska liten mängd kolhydrater. Stenålderskost helt enkelt. En liten mängd kolhydrater är inte samma som 0% kolhydrater.
    En bra kalla.. Raknas American Journal of Clinical Nutrition?

www.ajcn.org/cgi/content/full/75/5/951-a

Litet citat: The theoretical minimal level of carbohydrate (CHO) intake is zero, but CHO is a universal fuel for all cells, the cheapest source of dietary energy, and also the source of plant fiber. In addition, the complete absence of dietary CHO entails the breakdown of fat to supply energy [glycerol as a gluconeogenic substrate, and ketone bodies as an alternative fuel for the central nervous system (CNS)], resulting in symptomatic ketosis.

Nu, om man anser att nedbrytande av fett, ar nagot negativt, sa kan jag frsta att det kan vara nagot att akta sig for, och da ska man se till att fa i sig atminstone 50g kolhydrater om dagen.

Sedan sa du att det inte finns langvariga studier pa att leva i ketos. Jag vet inte vad du raknar som langvarig.. men den senaste studien om viktnedgang, var tva ar. Aven om nu TS inte efterfragat sockerinnehallet av specifik anledning, sa svarar jag anda med den studien, da "atkinsliknande diet" med 20g kolhydrater om dagen, ar ketosframkallande. Och da har alltsa testgruppen varit i ketos i tva ar.

content.nejm.org/cgi/content/full/359/3/229

Du sager att det tar olika lang tid for kroppen att bryta ner olika sockerarter, och det haller jag med om, men fragan ar: Om alla kolhydrater blir till glukos, under olika lang tid visserligen, men tillslut anda orsakar kroppen att framstalla samma mangd insulin oavsett.. Betyder inte det egentligen att man bara lurar sin blodsockermatare?

For vare sig jag ater en banan, eller om jag ater en skiva grovt brod, sa far jag i mig en viss mangd kolhydrater, och kroppen maste svara med viss mangd insulin. For den som ar insulinkanslig, sa kanske hog insulinutsondring over lang tid, ar annu varre?

Vad galler absolut og intag av kolhydrater, sa ar det ju ganska svart att uppna, men det betyder ju inte att man inte kan lata bli de kallor som ar riktigt hoga...
Svar på tråden Socker i mjölken??