• Tovetrollet

Frysa in morot och potatispuré????

Jag har gjort morot och potatispuré och har fryst in det. Men nu när jag tinat det så ät det inte puré längre... Konstig konsitens... Vad gör jag nu? Måste jag slänga allt? Eller blir det bättre när man värmer det? Ska man blanda i nåt som tex vatten eller olja när man värmer för att få tillbaka puré konsistensen?

Tacksam för tips...

• Svar på tråden Frysa in morot och potatispuré????
  • livetärgött

Har fryst in både potatis å morot å det har funkat fint! Blandar i lite matfett typ flytande smör när det är värmt. Lycka till!

• Tjofsen

Precis vad jag frågade min sambo idag. Vi har börjat med sån puré till vår tremånaders. Sån man köper. Men han äter ju knappast en hel burk på två/tre dagar. Kan man frysa in som i iskuber tänkte jag???????? Så kan man ta en iskub och värma i micron sen som en portion???

Nån som vet???

Ni som gör eget potatis och morotspuré...mixarn ni med stavmixer eller hur gör ni ??

• JLS
    Tjofsen skrev 2008-08-21 18:12:34 följande:
    Precis vad jag frågade min sambo idag. Vi har börjat med sån puré till vår tremånaders. Sån man köper. Men han äter ju knappast en hel burk på två/tre dagar. Kan man frysa in som i iskuber tänkte jag???????? Så kan man ta en iskub och värma i micron sen som en portion???Nån som vet???Ni som gör eget potatis och morotspuré...mixarn ni med stavmixer eller hur gör ni ??
    Det kan man absolut göra, frys in bara men självklart medan det är färskt

Kör med stavmixer det funkar nog finfiint och så häller du i en skvätt bröstmjölk om du har och fett
    ♥ Julia 080626 ♥
  • livetärgött

Kör med stavmixer till alla pureer, lagar nästan allt själv. Burkmat blir det när vi är ute å flänger å så köper jag fruktpureerna. Det har funkat fint att frysa allt utom frukten som jag tyckte blev grynig när man tinade den.

Så det är bara att koka på å mixa! Blanda i fett efter tining så står det sig bättre i frysen.

• Tjofsen

Shit va bra. Då kan man ju köpa såna iskuber och frysa in engångsportioner som man bara tar fram och värmer. Kanon.

• livetärgött

Japp, å så blir det mycket billigare oxå! Slängde ihop tre storkok, en sats köttfärsås m pasta, en fiskgryta m couscous å så en kyckling m ris. Har räckt till två mål om dagen i 2månader. Suveränt!

• Tjofsen
    livetärgött skrev 2008-08-21 18:50:32 följande:
    Japp, å så blir det mycket billigare oxå! Slängde ihop tre storkok, en sats köttfärsås m pasta, en fiskgryta m couscous å så en kyckling m ris. Har räckt till två mål om dagen i 2månader. Suveränt!
    Gör du det själv alltså??
Svar på tråden Frysa in morot och potatispuré????