• missis

Hur mycket kommer jag att betala i skatt på lönen???

Hej finns det någon hjälpsam person som vet på ett ungefär hur mycket jag kommer att behöva betala i skatt från lönen. jag känar 6078 kr /månaden. hur mycket av det ska betalas i skatt på ett ungefär alltså????

• Svar på tråden Hur mycket kommer jag att betala i skatt på lönen???
  • Nyfiken gul

ca 30-32%

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Zitrus

räkna på 33% så har du lite igen.
    Jag räknade lite snabbt att du ska ha igen 4073 kr, men då har jag tagit lite högre skatt. Så du kanske får igen lite extra ändå.

• Anghammarad

Nyfiken gul skrev 2008-08-21 10:40:26 följande:

ca 30-32%
    Nej verkligen inte.

Hur mycket ts skall betala i skatt beror på var hon bor eller rättare sagt kommunalskattesatsen där hon bor. Om hon har 32% i skattesats (ganska normalt) så kommer hon att betala 786:- dvs lite under 13% i skatt.
  • missis
    Anghammarad skrev 2008-08-21 10:46:03 följande:
    Nej verkligen inte.Hur mycket ts skall betala i skatt beror på var hon bor eller rättare sagt kommunalskattesatsen där hon bor. Om hon har 32% i skattesats (ganska normalt) så kommer hon att betala 786:- dvs lite under 13% i skatt.
     Hej! du verkar kunnig jag bor i umeå. har just börjat jobba så jag har inte hunnit få någon lön än.

blev lite halvt chockad om det är 33% i skatt. det är ju jättemycket på den lilla lön jag känar....
  • Anghammarad

Det är en jättevanlig missuppfattning att en kommunalskattesats på 33% betyder att det dras 33% skatt från inkomsten. I själva verket behöver man tjäna en bit över gränsen för statlig skattesats, typ 32-33 tusen, innan man kommer dit. Har man en ganska låg inkomst så kommer de olika jobbskattevadragen att göra att man betalar _mycket_ mindre än 33%.

Umeå ligger uppe på drygt 34% så lite beroende på var du bor i Umeå så kommer du att betala 834:- eller 858:- i skatt av en inkomst på 6078:- under förutsättning att det är en arbetsinkomst och inte a-kassa eller sjukersättning.

• Abessiniern
    Anghammarad skrev 2008-08-21 10:46:03 följande:
    Nyfiken gul skrev 2008-08-21 10:40:26 följande:
    Nej verkligen inte.Hur mycket ts skall betala i skatt beror på var hon bor eller rättare sagt kommunalskattesatsen där hon bor. Om hon har 32% i skattesats (ganska normalt) så kommer hon att betala 786:- dvs lite under 13% i skatt.
    Men är det inte så att det automatiskt dras den högre skatten, t.ex. 32% och sen får man tillbaka resten som skatteåterbäring. För att betala rätt skatt från början så att säga, måste man inte jämka då?
  • Anghammarad
    Abessiniern skrev 2008-08-21 10:59:03 följande:
    Men är det inte så att det automatiskt dras den högre skatten, t.ex. 32% och sen får man tillbaka resten som skatteåterbäring. För att betala rätt skatt från början så att säga, måste man inte jämka då?
    Nej, skatten dras utifrån den skattetabell som används. Det står normalt sett på lönespecen vilken det är.
  • missis
    Anghammarad skrev 2008-08-21 10:57:12 följande:
    Det är en jättevanlig missuppfattning att en kommunalskattesats på 33% betyder att det dras 33% skatt från inkomsten. I själva verket behöver man tjäna en bit över gränsen för statlig skattesats, typ 32-33 tusen, innan man kommer dit. Har man en ganska låg inkomst så kommer de olika jobbskattevadragen att göra att man betalar _mycket_ mindre än 33%.Umeå ligger uppe på drygt 34% så lite beroende på var du bor i Umeå så kommer du att betala 834:- eller 858:- i skatt av en inkomst på 6078:- under förutsättning att det är en arbetsinkomst och inte a-kassa eller sjukersättning.
    Tack snälla du!!! verkligen jättesnällt!! du verkar så kunnig, vet du även hur mycket skatt man ska betala av vårdbidraget?? ska få 2135 i månaden för vår sjuka son o vet inte hur mycket av det som ska skattas
  • Anghammarad
    missis skrev 2008-08-21 11:44:03 följande:
    Tack snälla du!!! verkligen jättesnällt!! du verkar så kunnig, vet du även hur mycket skatt man ska betala av vårdbidraget?? ska få 2135 i månaden för vår sjuka son o vet inte hur mycket av det som ska skattas
    Det har jag däremot tyvärr ingen aning om. Skattesatsen kommer att vara högre men hur hög den blir vet jag inte.
Svar på tråden Hur mycket kommer jag att betala i skatt på lönen???