• cathylove

Skötselråd av yuccapalm??

Hej!

Jag har en Yuccapalm som jag haft sedan i våras. Nu börjar den se väldigt ledsen och får bruna blad. Det är en massa små flugor i den också. Jag fick höra att man inte skulle vattna den för mkt. så jag har varit väldigt sparsam med vattningen. vattnade den innan jag åkte utomlands i juli. när jag kom hem såg den mer uttorkad ut än innan.

Vad göra? Tacksam för svar.

• Svar på tråden Skötselråd av yuccapalm??
  • MalinAnnaJosefine

yuccapalmer kan vara lite specilla ibland.
    Jag hade ett par stycken ett par år men helt plötsligt verkade dom bara ge upp!!
    Flugorna kommer oftast från fukt!
    Har du testat att bara vattna den lite en gång i veckan?

• cathylove

Okej.tack

Nej, men jag ska vattna den lite nu kanske. jag trodde den blev övervattnad och därför blev den brun.så jag har undvikit att vattna.

• cathylove

Hehe! Håller med helt och hållet. Kunde inte alla ha samma skötselråd åtminstone. Ny växt = nya skötselråd. Rena djungeln

• mimmi 1

oj, jag trodde inte att yucca-palmer gick att ta död på!!!
    tycker att de är de mest lätta krukväxterna som finns!! däremot så tog jag ut en i sommar, men den tyckte nog inte om det direkta sol-ljuset, för nåt blad har blivit liksom lite bränt....

Blomflugor kommer inte från frukt , det gör däremot bananflugorna...
    Blomflugorna kan du få bort genom att spreja såpvatten på blomjorden, eller lägga dit lite snus...

• cathylove

mimmi: tusen tack! såpvatten. växten dör inte av det då?

• Knasis

Vill tipsa om alltomtradgard.se, de har ett underbart forum där man får svar från trevliga människor som kan allt om krukväxter och trädgårdsväxter.

• mimmi 1
    cathylove skrev 2008-08-22 16:15:37 följande:
    mimmi: tusen tack! såpvatten. växten dör inte av det då?
    nej, inte dör växterna av det!!
  • cathylove

Okej, vad bra. Då ska jag testa det idag.

• isisisis

Om du planterar yuccan i en större kruka med ny jord är det lättare att sköta den skulle jag tro.

Nu för tiden är jorden så dålig när man köper växter att de behöver ny jord med en gång.

En större kruka(bara lite till en början) får jordenat behålla fukten jämnare,gör så att du vattnar när jorden är torr.

Aldrig när den är blöt.

Så känner du efter då och då,på så vis lär du dig hur mycket din växt dricker.

Då mår den som bärt.

(växtskötare)

Svar på tråden Skötselråd av yuccapalm??