• Anonym

Några frågor om missfall! ( Efter vecka 12 )

Hoppas ni kan svara på någon/några av dessa frågor:

Hur vanligt är det med missfall i vecka 13-15?

Föder man ut barnet eller skrapas man?

När kan man bli gravid igen?

Ökar risken för missfall igen om man haft missfall efter vecka 12?

Hur länge blödar man efter ett missfall efter vecka 12?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-22 09:45
    Hur gör dom om man ska föda ut ett dött barn efter vecka 13?

• Svar på tråden Några frågor om missfall! ( Efter vecka 12 )
  • Anonym (ems)

"Sent missfall
    Sena missfall är de som inträffar efter graviditetsvecka 14. När graviditeten kommit så långt är det ofta lättare att hitta orsaker, det kan handla om infektioner, livmodermissbildning, myom som minskar utrymmet i livmodern så mycket att fostret inte kan utvecklas, cervixinsufficiens med vattenavgång, missbildningar eller navelkompression som gör att fostret inte får näring. Ju längre gången graviditeten är, desto mer liknar missfallet en förlossning med värkar eller smärtsamma sammandragningar, blödning och vattenavgång. Ibland sker det på någon timma medan det i andra fall kan ta ett par dygn. Om det går försöker man att hejda missfallet, annars påskyndas förloppet med prostaglandin och oxytocin efter behov. Man har rätt till den smärtlindring man behöver, från Alvedon till EDA. För säkerhets skull brukar kvinnan rekommenderas att fasta om det skulle behövas ett kirurgiskt ingrepp, oftast rensas livmodern automatiskt vid sena missfall men ibland kan det behövas en skrapning.

Vid sena missfall är det viktigt att man får ett eget rum och att man får tillfälle att se, hålla och ta avsked av sitt döda barn. Minnessaker såsom foton, hand- och fotavtryck eller liknande kan vara värdefullt i framtiden. Mjölkproduktionen kan komma igång efter ett sent missfall, därför får man läkemedel som ska hindra detta. Så länge man har avslag ska man undvika bad, tamponger och samlag för att minska risken för infektion i livmodern så länge den blöder. Man brukar få göra ett återbesök för att följa upp missfallet. Oftast får man tillbaka mensen efter en månad, rekommendationerna om hur länge man bör vänta med att försöka bli gravid på nytt varierar - huvudsaken är nog ändå att man själv är redo för en ny graviditet i slutändan."

"Om man haft ett missfall finns det ingen direkt ökad risk för fler missfall, efter två missfall räknar man med att risken är 30% att det ska ske igen och efter tre kända missfall är risken 50%."

www.9manader.nu/gravid/gravid/gkomplikat/missfall

• Thalis

Hur vanligt är det med missfall i vecka 13-15?
    -Väldigt ovanligt, runt 3% och då räknas inte ma in som vissa gör här på fl.

Föder man ut barnet eller skrapas man?
    -Det blir som en mini-förlossning.

När kan man bli gravid igen?
    - Så fort kroppen är redo
    Ökar risken för missfall igen om man haft missfall efter vecka 12?
    - Nej, men om du har försvagad livmoderhals så är risken stor att det upprepas

Hur länge blödar man efter ett missfall efter vecka 12?
    - Det är individuellt ....

Sköt ditt eget,så slipper du rynkor
  • MansonDust

Om barnet har dött efter v 12-13 så får man oftast föda fram det, då det är så pass stort att det är bäst för kroppen att göra på så vis.

80% av alla missfall sker före vecka 14. En viktig riskfaktor är kvinnans ålder, vid 20 år är risken 10% medan den vid 40 år är 30%. Störst är risken för missfall i vecka 9-11. Om man haft ett missfall finns det ingen direkt ökad risk för fler missfall, efter två missfall räknar man med att risken är 30% att det ska ske igen och efter tre kända missfall är risken 50%.

Man kan bli gravid igen när man slutat blöda, en del väntar tills de fått mens en gång för att enklare kunna räkna ut hur långt gången man är. När mensen kommer tillbaks är lite olika, men det är vanligt att det dröjer 6-8 veckor.

• Anonym

Jag kan kanske bidra med svar på några av frågorna utifrån egen erfarenhet, men inte den faktamässiga biten.

Jag fick bekräftat missfall vecka 14 (13+1). Fick tid för medicinsk abort, men dagen efter fick jag värkar, åkte in till akuten, vattnet gick och jag "födde" ut barnet. Det var MA, så barnet var inte i 14 veckan, hade nog stannat vid v 8 eller så.

Jag blödde en del, men inte jättemycket. Trodde jag skulle blöda mer. Blödde lite till å från under två veckor sen har jag för mig.

Hoppas du fick lite svar.

• Thalis

Även jag svarar efter egen erfarenhet och det är de svar vi fått från läkarna.

Jag har flera sena mf bakom mig, den senaste var 2006 i v.18+ och vår son levde fram tills han föddes.

Sköt ditt eget,så slipper du rynkor
  • Anonym

Undrar för min bror och hans sambo fått missfall och vill då ha svar på vissa frågor!

• Anonym

Puffar..........

• Anonym (..)

Jag kan bara svara för mig själv, jag hade ett ma i v 18 men det hade varit dött en v 12+5. Jag skrapades på sjukhuset. Jag blödde i ca 2 veckor efter jag hade skrapats. Det tog mig 3 månader att bli gravid och nu är jag i vecka 11.

Svar på tråden Några frågor om missfall! ( Efter vecka 12 )