• LinnIzabelle

Flytta till eskilstuna?

Hej,

Jag och min sambo har tänkt oss att skaffa villa inom 2 år och redan nu funderar vi på vart man kan bo, vi har kommit fram til latt eskilstuna verkar perfekt för oss ( nära till sthlm dom få gångerna han behöver åka till sthlm och fixa med jobbet.)Vi bor i sthlm nu men vill gärna komma till något mindre och mysigt.

Så hur är eskulstuna som stad? :)
    Skriv gärna både positiva och negativa saker.

• Svar på tråden Flytta till eskilstuna?
  • Analoga

Eskilstuna är det perfekta valet   En väldigt trevlig och fin stad med trevliga människor. Geografiskt sett kan man bara inte hitta mer perfekt ställe; ligger perfekt till med relativt nära till många städer, samt mitt i landet nästan.

Den stora och tråkiga nackdelen är att det tyvärr är mycket våldsbrott per invånare här samt mycket missbruk. Varför förstår jag inte. Dock inget vi själva blivit drabbade av.

• Yumi

Har bott i e-tuna hela mitt liv och är faktiskt nära på att flytta härifrån själv. Dom senaste åren har jag sett för mycket missbruk i alla dess former, våldtäkter, misshandelsfall, rån, m.m. Jag har faktiskt inte mycket gott att säga om staden alls. Det senaste var väl ett gäng ungdomar i skiftingetrakten där jag bor som halshuggit ett gäng kattungar... Eller vad sägs om han som misshandlade en kille, släpptes efter häktningsförhandlingarna och sen ringde polisen och sa att han tänkte döda samma kille. Ingen som reagerade över det tydligen. Läs lokaltidningen m. kommentarer på nätet, t.ex ekuriren.se. Fick höra idag också att polisen bara har 2 bilar som patrullerar på helgerna när det är som värst och en bil för akuta utryckningar. Av egen erfarenhet har jag inte svårt att tro på att det är så.

Det är en jättefin stad, men som Analoga sa, det är för mycket våldsbrott och missbruk.

• Analoga
    Yumi skrev 2008-08-24 01:59:27 följande:
    Har bott i e-tuna hela mitt liv och är faktiskt nära på att flytta härifrån själv. Dom senaste åren har jag sett för mycket missbruk i alla dess former, våldtäkter, misshandelsfall, rån, m.m. Jag har faktiskt inte mycket gott att säga om staden alls. Det senaste var väl ett gäng ungdomar i skiftingetrakten där jag bor som halshuggit ett gäng kattungar... Eller vad sägs om han som misshandlade en kille, släpptes efter häktningsförhandlingarna och sen ringde polisen och sa att han tänkte döda samma kille. Ingen som reagerade över det tydligen. Läs lokaltidningen m. kommentarer på nätet, t.ex ekuriren.se. Fick höra idag också att polisen bara har 2 bilar som patrullerar på helgerna när det är som värst och en bil för akuta utryckningar. Av egen erfarenhet har jag inte svårt att tro på att det är så.Det är en jättefin stad, men som Analoga sa, det är för mycket våldsbrott och missbruk.
    Beror väl oxå på var man bosätter sig. Det finns problemområden här som i alla andra städer, och så finns det bra ställen (som där jag bor, lite utanför stan) där man inte ser tillstymmelse till tråkigheter. En riktig idyll kan man säga att jag bor i

Så jag skulle vilja säga så här: låt dig inte skrämmas av det vi skrivit, men kolla upp stället ni tänker flytta till. Eskilstuna är som sagt väldigt fint med naturen bakom hörnet och mycket vatten. Jag och min familj trivs oerhört bra här!
  • Emmmsan

Här är en till som bor i Eskilsuna och jag trivs jättebra på alla sätt och vis.

Självklart förekommer det en del våldsbrott och missbruk som i alla andra städer men det är inget jag märkt så mycket av mer än att jag läst om det i tidningen. Som Analoga skrev så beror det nog mycket på var i Eskilstuna man bosätter sig.

• LinnIzabelle

Tack för alla svar! Hemska skaer händer ju tyvärr överallt, speciellt här i stockholm ( jag bor på gränsen till det hemska)
    Eskulstuna ser ju så fint ut och dom få ggr jag varit där så har jag gillat det. Ska läsa mera om dom olika ställerna man kan bossätta sig i i etuna.

Någon som rekommenderar någon plats i etuna ?
    Kolalr runt på villor nu och gud så mkt fint det finns! men man vill ju inte hamna fel.

• johandra

Här e ännu en eskilstuna bo som bott i bla falun och sthlm oxå under lite studier..

jag kan säga så här, det finns inte ett enda lägenhetsområde som jag skulle kunna tänka mig i dagsläget när man har barn och så,däremot så finns det många bra villaområden! Vi bor i en liten idyll i Torshälla utanför Eskilstuna och trivs jättebra här! andra bra ställen är slagsta,större delen av hällby, lundby bla....Villaområdena är oftast bra faktiskt,men det är väl skönt om dom inte gränsar till skiftinge,årby,gullmarsplan,fröslunda,robertstorp/lagersberg tex..där e det stökigt..

Jag tror inte ni kommer ångra er faktiskt men ett ännu bättre val vore nog västerås,det är en fantastisk stad tycker jag! Så dit skulle jag flytta om jag vore er Nu när ni ändå har valet menar jag

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219
  • Analoga
    johandra skrev 2008-08-24 18:03:41 följande:
    Här e ännu en eskilstuna bo som bott i bla falun och sthlm oxå under lite studier..jag kan säga så här, det finns inte ett enda lägenhetsområde som jag skulle kunna tänka mig i dagsläget när man har barn och så,däremot så finns det många bra villaområden! Vi bor i en liten idyll i Torshälla utanför Eskilstuna och trivs jättebra här! andra bra ställen är slagsta,större delen av hällby, lundby bla....Villaområdena är oftast bra faktiskt,men det är väl skönt om dom inte gränsar till skiftinge,årby,gullmarsplan,fröslunda,robertstorp/ lagersberg tex..där e det stökigt..Jag tror inte ni kommer ångra er faktiskt men ett ännu bättre val vore nog västerås,det är en fantastisk stad tycker jag! Så dit skulle jag flytta om jag vore er Nu när ni ändå har valet menar jag
    Då kan jag avslöja att vi också bor i idyllen Torshälla, några km utanför stan. Där finns det dock ett lägenhetsområde som är väldigt lugnt och bra, gränsar precis till landsbygden.
  • Analoga
    johandra skrev 2008-08-24 18:03:41 följande:
    Här e ännu en eskilstuna bo som bott i bla falun och sthlm oxå under lite studier..jag kan säga så här, det finns inte ett enda lägenhetsområde som jag skulle kunna tänka mig i dagsläget när man har barn och så,däremot så finns det många bra villaområden! Vi bor i en liten idyll i Torshälla utanför Eskilstuna och trivs jättebra här! andra bra ställen är slagsta,större delen av hällby, lundby bla....Villaområdena är oftast bra faktiskt,men det är väl skönt om dom inte gränsar till skiftinge,årby,gullmarsplan,fröslunda,robertstorp/ lagersberg tex..där e det stökigt..Jag tror inte ni kommer ångra er faktiskt men ett ännu bättre val vore nog västerås,det är en fantastisk stad tycker jag! Så dit skulle jag flytta om jag vore er Nu när ni ändå har valet menar jag
    Kikade in i ditt galleri.Känner igen huset, där brukar jag promenera   Ja, det är verkligen ett underbart mysigt villaområde!
  • Sofia Johanna

jag är född o uppvuxen i eskilstuna. jag trivs bra här. rätt litet men det finns ändå allt man behöver. har dock hört från många nyinflyttade att det är en svår stad att "komma in i". lite alla känner alla syndromet, att atmosfären inte är så öppen o välkomnande. kan tänka mig att det stämmer tyärr..

• Analoga
    Sofia Johanna skrev 2008-08-24 18:13:31 följande:
    jag är född o uppvuxen i eskilstuna. jag trivs bra här. rätt litet men det finns ändå allt man behöver. har dock hört från många nyinflyttade att det är en svår stad att "komma in i". lite alla känner alla syndromet, att atmosfären inte är så öppen o välkomnande. kan tänka mig att det stämmer tyärr..
    inget jag märkt av   Lite för stor stad (kring 94000 inv) för att få en alla-känner-alla-känsla
  • Sofia Johanna

beror kanske på åldersgrupper o så.. har man gått i skolan o så här eller är ute o ränner mkt så är de flesta ansikten bekanta. känner nån som känner nån som.. osv.. så tycker jag iaf.

Svar på tråden Flytta till eskilstuna?