• JLS

Lagfart och pantbrev?

Läste en annan tråd där det stod att lagfart och pantbrev kostar mkt vid köp av hus.

Hur mkt kostar det ungefär och gäller det bara villor? Eller gäller det radhus och kedjehus också?

Vill bara veta ungefär hur mkt man bör få ihop före man köper hus, kontantinsats borträknad.

♥ Julia 080626 ♥
  • Svar på tråden Lagfart och pantbrev?
  • Pikku Enkeli

Pantbrev är 2% av summan man intecknar

Lagfart är 1,5% av köpeskillingen eller av taxeringsvärdet om detta är högre än köpeskillingen

• Miss Lau

Lafart och pantbrev betalas för alla fastigheter oavsett om det är villor, kedjehus eller radhus.

Men man betalar inte för bostadsrätter (inte ens om det är fristående hus i bostadsrättsform).

• JLS
    Pikku Enkeli skrev 2008-08-21 11:34:06 följande:
    Pantbrev är 2% av summan man intecknarLagfart är 1,5% av köpeskillingen eller av taxeringsvärdet om detta är högre än köpeskillingen
    Ursäkta trögheten men vad menar du med summan man INTECKNAR? Menar du försäljningspriset eller?
    ♥ Julia 080626 ♥
  • Mandarin

summan man INTECKNAR= köpeskillingen allså priset på huset man köpte.

• JLS
    Mandarin skrev 2008-08-21 11:53:06 följande:
    Okej som jag misstänkte men bäst att fråga. Tack
    ♥ Julia 080626 ♥
  • Tess76
    Pikku Enkeli skrev 2008-08-21 11:35:27 följande:
    Tror att detta gäller även radhus.
    Ja, det gäller även radhus.
    //Kalla fötter, varmt hjärta.
  • Miss Lau
    JLS skrev 2008-08-21 11:51:10 följande:
    Ursäkta trögheten men vad menar du med summan man INTECKNAR? Menar du försäljningspriset eller?
    Nej, inte försäljningspriset!

När man intecknar en fastighet köper man pantbrev för summan man lånar. Men pantbrev är inget som försvinner bara för att fastigheten byter ägare utan har man tur finns det redan pantbrev uttagna för fastigheten.
  • Pikku Enkeli
    JLS skrev 2008-08-21 11:51:10 följande:
    Nej, det behöver det inte vara. Ibland finns pantbrev uttaget på fastigheten och den behöver inte tas nytt pantbrev på. Om du köper ett hus för 500.000kr och det redan finns pantbrev på 300.000kr, då behöver du ta pantbrev på endast 200.000kr och på dessa 200tkr betalar du pantbrevsavgift.
  • JLS

Okej vad bra då förstår jag mkt bättre Tack för svaren, varje dag lär man sig något nytt!

♥ Julia 080626 ♥
  • Anghammarad
    Mandarin skrev 2008-08-21 11:53:06 följande:
    Det är inte riktigt rätt. Summan man intecknar är hur mycket lån man tar. Köper du ett hus som kostar en miljon och kan betala allt cash utan att behöva låna något alls så blir det alltså ingen pantbrevsavgift men om du behöver låna till hälften så betalar du 2% av 500000 dvs 10000:- i avgift.

Notera dock att om de tidigare ägarna lånat på huset så finns det redan pantbrev och de pantbreven följer alltid med huset så om ni behöver låna 500000 och de tidigare ägaran redan har pantbrev på 500000 så blir det ändå ingen pantbrevsavgift för er. BEhöver ni i det fallet låna mer, ex 750000:- så blir det bara pantbrevsavgift på de nya pantbreven, i detta fall 250000 dvs 5000:- i avgift.
  • JLS
    Anghammarad skrev 2008-08-21 12:01:23 följande:
    Det är inte riktigt rätt. Summan man intecknar är hur mycket lån man tar. Köper du ett hus som kostar en miljon och kan betala allt cash utan att behöva låna något alls så blir det alltså ingen pantbrevsavgift men om du behöver låna till hälften så betalar du 2% av 500000 dvs 10000:- i avgift.Notera dock att om de tidigare ägarna lånat på huset så finns det redan pantbrev och de pantbreven följer alltid med huset så om ni behöver låna 500000 och de tidigare ägaran redan har pantbrev på 500000 så blir det ändå ingen pantbrevsavgift för er. BEhöver ni i det fallet låna mer, ex 750000:- så blir det bara pantbrevsavgift på de nya pantbreven, i detta fall 250000 dvs 5000:- i avgift.
    Jaha det var ännu mer info att tillgodogöra sig hehe vad bra tack för svaret
    ♥ Julia 080626 ♥
  • Drakgrodan

Som ett exempel kan jag nämna vad vi betalade för vårt radhus. Vi lånade 1770 000 och då blev summan för pantbrev och lagfart strax över 35000. Det fanns pantbrev uttagna på ca 1,3 miljoner innan. Jag är inte hemma just nu så jag kan inte säga exakt vad de olika summorna för lagfart och pantbrev är men tillsammans som sagt ca. 35000 så har du en liten fingervisning av vad det kan komma att kosta.

• JLS
    Drakgrodan skrev 2008-08-21 12:29:27 följande:
    Som ett exempel kan jag nämna vad vi betalade för vårt radhus. Vi lånade 1770 000 och då blev summan för pantbrev och lagfart strax över 35000. Det fanns pantbrev uttagna på ca 1,3 miljoner innan. Jag är inte hemma just nu så jag kan inte säga exakt vad de olika summorna för lagfart och pantbrev är men tillsammans som sagt ca. 35000 så har du en liten fingervisning av vad det kan komma att kosta.
    Tack så mycket
    ♥ Julia 080626 ♥
Svar på tråden Lagfart och pantbrev?