• fiiia

Pollen Allergi och Amning?!?!?!?!

hej
    jag har kraftig pollen allergi o ammar... nu tar jag ögon droppar o nässpray o har fått i värsta fall tabletter att ta...

jag undrar hur ni andra gör som är så gräsligt allergiska? vilka tar ni?

det finns juh inga tabletter man kan ta som är ok... men är det nån som måste ändå?

• Svar på tråden Pollen Allergi och Amning?!?!?!?!
  • betsla

Både förra våren (då jag var gravid) och nu (när jag ammar) så är min allergi i stort sett obefintlig... Men om jag hade problem så skulle jag nog ta ett snack med min doktor och se vad man kan göra, jag skulle inte ta tabletter utan att höra mig för...

• Nana 24

Det enda antihistaminet där man visat risker är Atarax (sällan använt). Det var det svaret som jag fick via Lung & Astma på Huddinge Sjukhus. Jag vet inte med min förste son så sökte jag efter alternativa hjälp för gräsallergin. Mitt sätter sig mest i luftrören, det beror främst på att jag har astma. Med astma tex så ska man och måste man medicinera som tidigare och inte ändra fast man är med barn. Jag tänkte om det skulle ha varit så att jag skulle ammat (vilket jag har slutat med precis..) att ta en tablett om det skulle ha blivit alldeles för jobbigt. Med barn nummer 1 hade jag en jätte jobbig sommar och tog inga tabletter, lider med dig minns hur jätte jobbigt det var!!!

• Bebis04

Jo men det ska finnas, jag äter allergitabletter varje dag, jag åt när jag ammade jag tror att det var tavegyl...men är inte helt hundra. Nu äter jag zyrlex, dem ska man inte äta när man är gravid eller ammar. Hör med din vårdcentral.

• nen 72

Lider med dig, har själv fruktansvärd gräspollenallergi just nu. Tack och lov regnar det idag Läste någonstans att Kestine var OK, att det var någon som fått det utskrivet av läkare. Jag frågade barnläkaren på BB och han tyckte att jag kunde ta Clarityn, Xyrlex skulle jag absolut inte ta. Har faktiskt inte själv vågat ta allergitabletter än, känns som om ingen vet om det är farligt för bebisen... Det jag vet är att om man tar clarityn när man är gravid så KAN killbebisar få en missmildning på urinröret, men det går att fixa till med en liten operation.

• Crazy Baby

Enligt min läkare ska man inte äta några av de receptfria allergimedicinerna när man ammar!

Jag har fått Tavegyl, som är triangelmärkt och som man blir trött av, precis det man behöver när man har en 2 månaders baby!

Ta kontakt med din läkare angående medicin men i värsta fall får du ju göra amningsuppehåll om du måste äta medicin som inte går ihop med ammning!

• Rose77

Som Bebis04 skriver så får man ta Tavegyl när man ammar, dom är receptbelagda, fick själv dom under graviditeten.

• nen 72

Kollade med sjukvårdsupplysningen och de rekommenderade Clarityn som allergitablett och Lumidal som nässpray och ögondroppar. De sa att det går över i modersmjölken men var inte farligt för bebisen. De använde ett annat ord som jag inte kommer på och det gjorde mig helt lugn ang Clarityn och Lomidal så nu åker jag till jourapoteket och inhandlar detta.

• lilla syster

När jag var gravid och när jag ammade fick jag recept utskrivet med Tavegyl och ögondroppar Lomudal även nässpray Lomudal. Annledningen till dessa mediciner var att de är längst testade. Nyare allargi mediciner är inte tillräckligt testade. Det var de svar jag fick av läkaren. Tavegyl tror jag bara att de skriver ut på recept.

• fiiia

tack för alla svar...
    har pratat med en läkare och apotek som har gett mig rhinocort nässpray och lommedal ögondroppar...
    tavegyl var inte bra att ta eftersom det eftersom det tar flera dagar innan det går ut ur kroppen och som alla andra pollenmediciner kan det göra att barnet själv utvecklar allergi...
    fick dock utskrivet en tablett som heter Loratadin som har lägst halveringstid, endast att ta i nödfall.... läkaren sa även att om det inte påverkar barnet nu så värst så kan barnet när det e 2 år få röda utslag i ansikte o få allergi
    *kliar mig i ögonen* och inser att jag nog får fortsätta snörvla o klia....

Svar på tråden Pollen Allergi och Amning?!?!?!?!