• FruFoxy

Rensa svamp?

Hur rensar man kantareller egentligen? Har för mig att det ska vara ganska klurigt eller har jag fel?

• Svar på tråden Rensa svamp?
  • AstraTrillian

Lätt som en plätt. Man borstar bort skräpet och sen brukar jag dela på svampen för att kolla efter maskar. Finns det maskar/maskhål/ätna ddelar skär jag bort de delarna. Klart

• FruFoxy

Vad är det för borste man använder? Är det svårt att få bort skräpet i hatten?

• Loris

Finns knivar med borste på ena sidan skaftet att köpa, rent för svamprensning. Annars går de väl med en vanlig pensel.

Vi borstar bara bort skräp och liknande, skär dem i småbitar och förväller.

• FruFoxy

Hur gör man när man förväller?

• AstraTrillian

Lägger all rensad svamp i en kastrull där jag brukar ha pyttelite vatten i botten. Sen får svampen stå på medelhög värme tills den "vattnat ur sig". Sedan kan man frysa den eller tillaga.

Alternativet om man direkt ska äta den är attt förvälla i stekpannan. Alltså steka utan smör så att vätskan går ur. Sen klickar man på smör o steker.

• FruFoxy

Tack för bra svar

Finns det några andra sätt att tillaga kantareller?

• Hannajo

När du väl har förvällt dem finns det ju massor med gott att göra av dem. Varma mackor med kantarellstuvning, rostad franska med smörstekta kantareller, kantarellsås till kött mm, kantarellpaj till exempel

Elvira dec -04, Oskar juni -08
  • FruFoxy

Jo det vet jag, men tänkte om det fanns andra sätt att tillaga kantareller än att just förvälla dem.

• Hannajo

Trattkantareller kan man torka. Vanliga tror jag du måste förvälla först.

Elvira dec -04, Oskar juni -08
  • Vhilma och Victor

Bäst är att rensa dem innan man lägger ner dem i svampkorgen i skogen! Då slipper man skräpet hemma sen! =)

Svar på tråden Rensa svamp?