• Anonym (olycklig)

Nykär, men samtidigt lycklig; mitt ex har träffat en annan!

Jag tog initiativet till att bryta med mitt ex sedan 3 år tillbaka för ungefär 6 månader sedan.

Jag och exet hade det riktigt jobbigt under vårt sista år tillsammans, med bl.a. otrohet och en abort som tog otroligt hårt på mig.

Jag träffade en ny kille som jag blev helt galet förälskad i och lämnade mitt ex. Alla mina vänner var överens om att jag hade stått ut längre än jag borde ha gjort, och alla tycker att min nya är fantastisk!

Jag och den "nya" är mycket lyckliga, just nu har jag har svårt att arbeta för jag drömmer mig bort till kvällen och vet att han känner samma. Vi är nykära, och jag ser min framtid med honom.

Den gamla var nog aldrig egentligen riktigt "rätt". Han kämpade i 6mån för mig, jag har hela tiden upplevt som att jag mest resonerade mig fram till att vi skulle bli ett bra par. Jag har saknat mkt; bra sex, genuin förståelse och respekt, och dessutom var våra värderingar mkt olika varandra.

Nu har exet träffat en annan och jag känner mig helt plötsligt ledsen och kan inte sätta fingret på varför. Fan det handlar definitivt INTE om att jag vill ha tillbaka honom.

Varför reagerar jag så här? Känner mig vilsen.

• Svar på tråden Nykär, men samtidigt lycklig; mitt ex har träffat en annan!
  • Anonym (olycklig)

Suck rubriken blev fel, olycklig ska det ju vara...

• Tessideluxe

Tja, det är ju på sätt och vis en dörr som stängs. Även om du inte vill ha honom tillbaka så kanske det var skönt att veta att han saknade dig och ville ha dig tillbaka. Nu blir det så tydligt att även han gått vidare och det kanske känns lite vemodigt.
    Det går över

• Anonym (olycklig)

Ja du kanske har rätt, men det är så otroligt jobbigt att uppleva att jag känner så här. Särskilt som jag är nykär, och det skulle nog vara hemskt för min nya att få veta att jag har dessa funderingar. =(

• Sosserator08

Tokigt med överskriften, men sånt händer.
    Du, du ska veta att du är helt normal, jag har själv känt så.
    Kan inte heller förstå att jag kände så, men.. Jag har söäppt det nu.
    Kanske dåligt självförtroende eller nåt, hur vet jag inte, men nån typ av osäkerhet borde det ju vara annars hade man inte brytt sig.

Det släpper, tiden får dig att, kanske inte glömma, men känna mindre och mindre.
    Grubbla inte så mycket och tänk på det så lite som möjligt så förvinner det, sedan när du väl tänker på det om ett tag så känns det nästan som bortblåst.

Vissa kallar det förnekelse, jag kallar det förenkling. Finns inget man kan göra åt det med sina tankar ändå.

Lycka till

• Sosserator08

Söäppt är en förfinskning av ordet släppt och var heeeeeeeeeeeeeelt medvetet skrivet

• Anonym

Tror det är många som vill att ens ex ska vara ensamma singlar en mycket lång tid även om man inte vill ha dem tillbaks

• Anonym (olycklig)
    Svar på #5
    Haha jag vill också "söäppa" mitt ex och dessa tankar.
    Mkt bra att kalla det för annat än förtränga, jag vill verkligen genuint gå vidare!

Tack för era svar, känns lite bättre nu ;)
  • Anonym (olycklig)

Ja det kanske är vanligare än man tror, det är bara så satans ovanligt att höra att ngn känner så här som jag! =(

• Sosserator08

Anonym (olycklig) skrev 2008-08-21 13:15:05 följande:

Ja det kanske är vanligare än man tror, det är bara så satans ovanligt att höra att ngn känner så här som jag! =(
    ...det är inget man pratar om högt då det är lite "tabu" och svårt att ta på på nåt sätt.
    Men jag tror att de flesta HAR svårt att se sitt ex bli lycklig med någon annan även om man i ord önskar att exet blir det, så är det inte samma sak som att det känns helt okej när det väl blir så.
    Uppenbarligen har någon annan något som man själv kanske saknade och det kan vara ett ganska hårt hörn att gå in i, men som så mycket annat mattas även det av.

Om du ens tänkt den tanken, vilket jag gjorde som fick mig att se det som lite dåligt självförtroende så kan du kanske fokusera på det som jag senare gjorde:
    Det är kombinationen av människor som gör det bra, alt dåligt.
    Inte bara den ena parten.
    Även en idiot kan bli lycklig om denne bara hittar en annan idiot att dela livet med
  • Anonym (olycklig)

Åh du skriver så bra, beskriver exakt hur jag tror det kan vara.

Helt rätt att inte enbart en part kan belastas för att det inte funkar.

Även om det väcker funderingar på varför han har mage att träffa ngn ny så snabbt! Suck vilken soppa ;)

• Anonym (???)

"Jag träffade en ny kille som jag blev helt galet förälskad i och lämnade mitt ex"

Han kämpar för dig i sex månader. Sen träffar han en annan och du tycker "han har mage att träffa ngn ny så snabbt!" Undrar VEM som har mage egentligen!

• Anonym

Kanske tycker hon att eftersom det var hon som dumpade honom så kanske han ska "sörja" henne längre... ;)

Anonym (???) skrev 2008-08-21 17:12:14 följande:

"Jag träffade en ny kille som jag blev helt galet förälskad i och lämnade mitt ex"Han kämpar för dig i sex månader. Sen träffar han en annan och du tycker "han har mage att träffa ngn ny så snabbt!" Undrar VEM som har mage egentligen!
    Jag vet att när jag blev dumpad rusade jag ut i singellivet och sökte bekräftelse.. Kanske han gjorde samma sak men fann en livskamrat på köpet :)
  • Anonym (olycklig)

Ojojoj, var inte meningen att verka dryg. Jag fattar också att jag är knäpp som tänker så här, det är därför jag skriver anonymt här ju ;)

• Dollars matte

Jag tror att människan i grunden är egoistiskt lagd. "Jag vill inte ha honom, men ingen annan ska ha honom heller!"
    Ni var ju tillsammans länge, du är van vid att han är din. Nu är han inte det längre, men vanan tar lite längre tid att bryta. Eftersom uppbrottet mellan er troligtvis skedde hastigt när du blev förälskad i någon annan så blev det kanske inget ordentligt avslut mellan er utan mer bara "tack o hej", kanske är det något sådant som spökar också.
    Om du inte måste ha kontakt med honom så undvik dem så långt det är möjligt och koncentrera dig på din lycka som du har nu istället, så är minnena snart "arkiverade". Det känns konstigt i början men du kommer att komma över det, jag lovar!

• TheDyingBride

Anonym (???) skrev 2008-08-21 17:12:14 följande:

"Jag träffade en ny kille som jag blev helt galet förälskad i och lämnade mitt ex"Han kämpar för dig i sex månader. Sen träffar han en annan och du tycker "han har mage att träffa ngn ny så snabbt!" Undrar VEM som har mage egentligen!
    Att man känner något som man inte kan styra över betyder inte att "man har mage", utan det är helt naturligt.

Att man kan känna ett litet sting i magen när exet träffar någon annan har inte med egosim att göra, utan det handlar mera om att någon som betytt mycket för en tidigare i livet gått vidare och det är slutet på ett kapitel i livet och eftersom man antagligen gått igenom en del tillsammans så är det klart att känslorna kan bli förvirrade och kännas på ett sätt som man egentligen inte tycker och tänker.

Det är bara en känsla och när man fått lite distans till det går det över och jag lovar att man tids nog kan vända på det, bara man fått vänja sig lite.

Det handlar INTE om egoism, det är fullt naturligt.

Känslor är inget man kan styra över, även fast vissa verkar tro det.

Kan man styra över sina känslor så har man uppenbarligen inga ÄKTA känslor.
  • Dollars matte
    TheDyingBride skrev 2008-08-21 23:37:44 följande:
    Anonym (???) skrev 2008-08-21 17:12:14 följande: Att man känner något som man inte kan styra över betyder inte att "man har mage", utan det är helt naturligt.Att man kan känna ett litet sting i magen när exet träffar någon annan har inte med egosim att göra, utan det handlar mera om att någon som betytt mycket för en tidigare i livet gått vidare och det är slutet på ett kapitel i livet och eftersom man antagligen gått igenom en del tillsammans så är det klart att känslorna kan bli förvirrade och kännas på ett sätt som man egentligen inte tycker och tänker.Det är bara en känsla och när man fått lite distans till det går det över och jag lovar att man tids nog kan vända på det, bara man fått vänja sig lite.Det handlar INTE om egoism, det är fullt naturligt.Känslor är inget man kan styra över, även fast vissa verkar tro det.Kan man styra över sina känslor så har man uppenbarligen inga ÄKTA känslor.
    Det är klart att det är egoism! Kapitlet borde väl annars vara avslutat när man själv har gått vidare?! Om kapitlet avslutas först när man ser den andre gå vidare så betyder det i så fall att man fortfarande hade lite trådar kastade ditåt, att man ändå ville ha kvar det gamla som var också, samtidigt som det nya (trots att man egentligen inte vill eller tänker så i medvetandet).
    Jag tycker inte att egoism är negativt, även det är en primitiv känsla som man inte kan styra. Det är först när man agerar och låter känslan styra som det kan bli negativa följder. Man kan inte styra sina känslor, men man kan styra över vad man gör av dem.
  • TheDyingBride

Dollars matte skrev 2008-08-21 23:53:45 följande:

Det är klart att det är egoism! Kapitlet borde väl annars vara avslutat när man själv har gått vidare?! Om kapitlet avslutas först när man ser den andre gå vidare så betyder det i så fall att man fortfarande hade lite trådar kastade ditåt, att man ändå ville ha kvar det gamla som var också, samtidigt som det nya (trots att man egentligen inte vill eller tänker så i medvetandet). Jag tycker inte att egoism är negativt, även det är en primitiv känsla som man inte kan styra. Det är först när man agerar och låter känslan styra som det kan bli negativa följder. Man kan inte styra sina känslor, men man kan styra över vad man gör av dem.
    Även om kapitlet är avslutat för att man gått vidare så betyder inte det att det är svårt att se sitt ex med någon annan första gången, eller att tänka exet med någon annan.
    Jag skulle inte kalla det egosim, det är hjärnan som spökar bara.
  • Dollars matte
    TheDyingBride skrev 2008-08-21 23:57:35 följande:
    Dollars matte skrev 2008-08-21 23:53:45 följande: Även om kapitlet är avslutat för att man gått vidare så betyder inte det att det är svårt att se sitt ex med någon annan första gången, eller att tänka exet med någon annan.Jag skulle inte kalla det egosim, det är hjärnan som spökar bara.
    Jag har inte påstått att det inte är svårt. Men det går över om man lyckas koppla in förnuftet i tid.
    Vi är ju överens, du föredrar bara att kalla det hjärnspöken medan jag skyller på biologiska instinkter.
  • TheDyingBride

Dollars matte skrev 2008-08-22 00:17:26 följande:

Jag har inte påstått att det inte är svårt. Men det går över om man lyckas koppla in förnuftet i tid.Vi är ju överens, du föredrar bara att kalla det hjärnspöken medan jag skyller på biologiska instinkter.
    Ja, i slutändan är vi ju inne på samma sak fast vi tolkar det olika.
    Typ.
Svar på tråden Nykär, men samtidigt lycklig; mitt ex har träffat en annan!