• linda87

Färg-åtgång till målning av väggar????

Tänkte höra med er om någon vet hur mycket färg som går åt när man ska måla om väggar per L/m2 ????? Tänkte försöka räkna ut nämligen hur mycket färg som går åt (pengar) för att måla om.

Hur gör man först? Slipa ner skrvar och spakla vet jag. Men måste man grundmåla först? vad använder man då för färg?

• Svar på tråden Färg-åtgång till målning av väggar????
  • Peztis

Färgåtgång: hur mycket färg som går åt är olika från burk till burk... och sedan beror det p underlaget och hur du målar. T ex en väv- eller strukturtapet går det åt mycket mer färg på, likadant går det åt mer med roller än med pensel. Men till väggar är ju roller helt klart att föredra.

Grundmålning: det beror på hur det ser ut innan. Om du har en mycket mönstrad tapet kan det vara bra att grundmåla.

Något mer: ja, du bör tvätta väggarna med målarvätt efter su har spacklat och slipat men innan du börjar börjar måla. Då får du bort ev damm och smuts så att färgen sitter bättre och slätare.

• Peztis

Glömde: grundmålning finns det speciell färg för. Det finns numer även grundfärg med färg i så att du slipper måla även ett extra lager av den andra färgen (beroende på...).

• Nightwish3

jag vill minnas när jag jobbade i färgbutiken att vi sa att en liter räckte till 5-6 m2... men jag är inte hundra. Kanske återkommer senare med mer säkra uppgifter
    Men det går ofta åt mer färg än man tror.
    Lycka till med målningen

• Miss Tattoo

vit grund färg är bäst om det är mycket färg på väggen innan annars kanske det lyser igenom färgen el att färgen får fel nyans.
    ev 1-2 ggr sen vanlig färg 1-2 ggr . beror på färg och underlaget.

• linda87

Ja jag kan ju säga att i dagsläget har vi tapeter som alla är väldigt ljusa, visa går i lite gul/rosa ton små svaga blommor etc. HEMSKA är de verkligen lägenheten har inte blivit renoverad på över 12 år och redan då var dte 2:or på ALLT från golvt till väggar, ska ta ett snacka med stångåstaden trots att de inte ska utföra några renoveringar längre.

Men skulle vara kul att måla något rum i alla fall tycker taperter är så opersonligt och trist om man nu inte kör retrotapeter0 svindyra...

• väntar o längtar

Olka färgtyper räcker till olika stor yta. Och så beror det på underlaget som ovanstående skrev.

• Isabelle

Man brukar räkna med att 1 liter räcker till 4-5m2, vid normalt sugande underlag (omålad tapet). Då är ytan målad två gånger. Så... är väggytan 20m2 så behöver du ca 4 liter färg.

• linda87

Tack alla för tipsen, får se om jag lyckas övertala tjejen att flytta eller om det bllir att måla om. Om inte annat kan dte vara användbart för framtiden :) Tack alla!

Svar på tråden Färg-åtgång till målning av väggar????