• Drontan

Trädgård i norrland

Någon mer som har en trädgård i mellersta norrland? Min ligger i sollefteå trakten zon 5-6. Är lite svårare o hitta vackra växter som klarar klimatet. Vad har ni i era trädgårdar?

• Svar på tråden Trädgård i norrland
  • mimmi 1

Jag tycker det finns rätt mycket... jag bor åxå i gränsen mellan Zon 5 o 6, en bit från Umeå, finns ju flera vackra liljor bl.a... rosor, massor att välja bland... astilbe, silverax, nävor av olika slag, funkia, pioner, oj, jag kommer inte på allt.... men en grej har jag tänkt på vad gäller zonerna... i nästan alla trädgårdstidningar, när man ser olika vackra rabatter, tips om olika blommor, buskar, träd, osv. så skriver man inte ut härdigheten, i vilken zon dessa växter klarar sej... det är dumt, det är så många gånger jag hittat nåt fint, så går jag in på nätet och kollar, och får veta att det inte går här uppe... :o(

• oxytocin

Jag bor i Umeå, vad är det... zon 5 va?? *hjärnsläpp* Vi har bl a:

Martorn, Astilbe, Bergenia, Vitpytta, Ulleternell, Funkia, Pion, Stjärnflocka, Klätterros, Nyponros, Revsuga, Blodnäva, Kärleksört, Trädgårdsviva, Rodgersia, Vit spetsmössa, Mossflox, Rudbeckia, Vårkrage, Alunrot, Backsippa, Akleja, Alpklematis, Klematis Recta, Blåklint, Daggkåpa, Humle, Citrontimjan, Salvia, Gräslök, Rabarber, Röda vinbär, Svarta vinbär, Äppelträd, Körsbärsträd, Prydnadsapel, Syrén, Schuberts hägg, Häggmispel, Svart aronia, Brudspirea, Rönnspirea, Toppspirea...

Massa mer också men jag kommer inte på mer just nu.

• veera

Jag bor här vid kusten i Finland, mitt emot Umeå, och jag tycker det finns massor som går att odla här.
    Perenner och lökväxter är det för det mesta inga problem med, för det som övervintrar är skyddat av snötäcket vintertid. Buskar och träd så krävs det lite mer av för de har inte lika bra skydd av snön vintertid.
    Vi har en underbarplantskola här i närheten som säljer sorter som är härdiga här i trakten(motsvarar zon 5-6 i Sverige). http://www.blomqvistplantskola.com/ Du kan gå genom deras hemsidor och så kan du räkna med att det mesta ska klara sej även var ni bor.
    Det går säkert att hitta likadana sorter i Sverige.
    Jag har en lista över mina perenner i en av mina bloggar här på fl. Jag har ännu inte orkat uppdatera lista i sommar så jag har fler sorter som övervintrar bra här men det är under planering att uppdatera listan.

I min trädgård finns bla: äppelträd, plommonträd, körsbärsträd, päronträd, vinbärsbuskar, saskatoon, havtorn, jordgubbar, hallon, björnbär, blåbärsbuskar och lite till som allt är ätbart men även vackert.  
    Perenner finns det i massor, även lökväxter som tulpaner, narcisser, liljor, krokusar och andra vårlökar.

Jag tycker att det är värt ett försök även om zonen inte riktigt räcker till. Jag har tex Bambu, Magnolia och Buskpioner som övervintar där ute fast de inte egentligen ska klara av det här.

Saepe creat molles aspera spina rosas
  • Drontan
    Svar på #1
    Ja visst är det irriternade, verkar som alla tidningar bara antar att man max bor i zon III. Tips på rabatter osv e helt hopplöst o följa, man får ju byta ut hälften av växterna.
  • Drontan
    Svar på #3
    Tack för alla tips!
    En magholia??!! Oj vilken sort är det då? själv funderar jag på att prova med en magnholia buske (III) då den ska va mer härdig. Man får ju försöka tänka på att klimatet kan ändras mycket med hjälpa av läge skydd stenar osv.
Svar på tråden Trädgård i norrland