• Mausiii

Andranamn eller inte?

Hej!

Jag undrar vad ni tycker om det här med andranamn.
    Har ni andranamn själva och vad har ni för förhållande till det? Kan ni identifiera er med det? Tycker ni om det och kommer ni ge/har ni gett era barn fler än ett namn? Varför i sådana fall och vad för typ av andranamn?
    Är hemskt nyfiken på era svar!

Jag heter Anja Kristina och tycker att mitt andranamn mest är en börda. Folk misstar det för mitt tilltalsnamn och jag kan inte identifiera mig med namnet alls. Jag tycker inte illa om namnet, men det är liksom inte jag... Ett par års tid hade "Anja" namnsdag och sedan plockades det bort ur almanackan igen. Kristina har varit min namnsdag då, men det är inget jag bryr mig om.

Jag och min man är i valet och kvalet om vi ska ge vårt barn ett andranamn eller inte. Funderar bara på innebörden. Om vi ger vårt barn ett andranamn, kommer det inte att få en namnsdag i alla fall. Min mamma t ex tycker att det är ett måste, så barnet kan byta om ett namn om det vill...(?)

• Svar på tråden Andranamn eller inte?
  • HaJoMi

Eftersom jag inte är med barn har jag ju inga aktuella funderingar... Men åsikter har jag förstås *blink* Jag skulle inte kunna tänka mig att inte ge mitt/mina framtida barn andranamn eller t o m 3 namn. Sedan tycker inte jag att de behöver vara släktnamn utan det viktigaste är väl att föräldrarna tycker namnen är fina och att de stämmer någorlunda överens uttalsmässigt med varandra *ler* Dels för att de kan vilja byta men dels för att de jag känner som bara har ett namn tycker det är såååå tråkigt - även i vuxen ålder =Þ / H

• Sporttjejen

Jag och sambon kommer att välja ett förstanamn som vi anser passar till barnet och som vi tycker är fint.
    Andranamnet kommer mer att vara som ett släktnamn, ex. är jag döpt efter både mormor och farmor. Det är mer för att det är tradition.
    Min sambos mamma dog när han var 9 år och han vill gärna att barnet, om vi får en dotter, ska ha hennes namn som andra-el. tredjenamn. Det blir liksom att hedra hans mamma.

Jag har aldrig haft problem med mitt andranamn utan använder alltid tilltalsnamnet. Det är bara på brev från folkbokföringen och så som andranamnet är med.

Naturligtvis behöver man inte alls ha fler namn än tilltalsnamn och efternamn. Vill barnet ändra namn såsmåningom går det ju att byta namn ändå, utan att ta till ett andranamn. Det är ju inte säkert att barnet gillar det namnet heller....

• discodivan

jag hette TINA Birgitta Madelene men har bytt till Hedvig TINA Ängel Tigerlilja, o lillsnuttan ska få mina andranamn

• lilit

Jag tycker att det är fint med andra namn för vi kan inte enas om bara ett namn.
    Min förste son heter Vegeta i andra namn.Det är japanska och binder samman min sambos och mitt stora gemensamma intresse : mangas och animes....
    ( Vegeta kommer i från serien DBZ )

• Jeanikee

Vår dotter heter Felicia Cornelia Elisabeth Louisa. De två första är hennes egna namn och de två sista är släktnamn, en från min sida och en från hennes fars sida. Nästa tjej kommer även hon att få fyra namn, eventuellt så får hon också heta Cornelia och ha det som syskonnamn ihop med Felicia, dettar är dock inte riktigt bestämt än... :)

• Jii

Jag är lite emot många "andranamn" Jag tycker att det räcker med ett. Själv heter jag Johanna Linnéa och är mycket nöjd med det! Linnéa hette min farmor i andranamn och jag kommer att föra det vidare till mina ev. barn (om jag får en flicka då förståss).

• Lorelei

Både jag och fästmannen har två mellannamn så det kommer nog bli det till våra små också när det blir dags. Ett namn från hans sida av familjen, ett från min och ett som vi vill ha som tilltalsnamn... Kommer föra Elisabeth vidare till en ev dotter och Per till en ev son... Hans "namn" är inte lika självklara... men inte så svåra att få fram ändå...

• Ylle

Mitt barn ska få minst två mellannamn. MINST. Om barnet av nån anledning inte skulle gilla sitt förnamn när han/hon blir vuxen så har h*n några andra namn att välja på som kanske passar.

Jag har själv bytt förnamn, å hade jag haft hyfsade mellannamn hade jag valt ett av dom istället för att ta ett helt nytt. Skulle kännas mer som "mitt namn på riktigt" då.

• Blue

Vi har gett Tova ett andranamn, fast hon heter det "först". Hon heter Elsa Tova. Vi valde Elsa dels för att vi tycker att det är ett fins namn, men även för att både min farmor och mormor hette det.

• Magrat

Vår dotter ska få tre namn, än är vi bara helt överrens om det sista blir Lilith, men det ska nog gå att samsas om de övriga också när hon väl kommit. :)

Svar på tråden Andranamn eller inte?