• ögonstenar

doptårtor

Hejsan.
    Jag hoppas att ni kan hjälpa mig.
    Nästa lördag ska vi ha dop för våran dotter. Det kommer att komma ca 40-45 personer. Hur många tårtor anser ni att jag behöver göra? Vad tror är bäst, vanliga runda gjorda i form med löstagbar kant eller fyrkantiga gjorda i djup ungsform?
    Kram

• Svar på tråden doptårtor
  • Emmies mamma

Mängden tårta beror ju på om ni kommer servera någon mat innan. Om gästerna serveras middag innan tårtan går det inte åt så mycket tårta. Runda eller fyrkantiga tårtor är ju en smaksak. Det beror väl mest på hur du vill dekorera dina tårtor.

• ögonstenar
    Svar på #1
    vi ska inte servera någon mat innan. det blir bara fika med tårtor, kakor osv.
    jag har tänkt att ka grädde o några utstansade marsipan saker på tårtan.

om jag ska baka i djup ungsform, nå bra recept eller hur många ggr ska jag plussa på vanliga sockerkaksrecepetet?
  • 76Åsa

4 runda tårtor borde väl räcka. Ev en 5:te specialare till barnen eller glass till dom.
    Jag använde sockerpasta på mina, det är snyggt, bilder finns i mitt galleri.
    Sockerpasta kan du köpa på www.kakburken.se

• Elisabeth1979

Hade dop i lördags med ca 50 gäster. Hade gjort 5 st prinsesstårtor med färdigköpta bottnar. Det blev 1 1/2 tårta över. Vi hade i och för sig varm mat till huvudrätt så gästerna kankse var ganska mätta när tårtan dukades fram.

• ögonstenar

Tack snälla för eran hjälp! Jag har bestämt mig för att göra runda tårtbottnar, dock lutar det med att jag gör iaf 5st. Anledningen till att jag bakar själv är att allt måste vara laktosfritt. Jag kommer att ha bärmosse, typ hallonmosse, i mitten, grädde på tårtan o sen dekorera den med utstansade former i marsipan. Tror det blir toppen.
    Har även gjort kakor i form av fötter o sedan målat "nagellack". kommer att lägga in bilder sedan när allt är klart så får ni se.
    kram

• ögonstenar

Emmies mamma skrev 2008-08-22 14:02:12 följande:

Vad är det för mått på din form?
    Det är 22cm i diameter, en sån rund form som man kan ta av kanten på ;)
  • Emmies mamma

Jag hade gjort 4 tårtor och haft glass i beredskap till barnen. Om du ska bjuda på kakor också så tror jag absolut det räcker. Ser fram emot bilderna!

Svar på tråden doptårtor