• bettanxxx

En gång för alla... hur länge lever spermier + ägg?

Har sett allt från att ägg bara kan bli befruktade i 12 hrs och att spermier bara lever i en dag till det mångdubbla för bägge, förstår att det är otroligt individuellt men ändå...

När vi ändå är inne på det spåret, är det sant att man inte ska ha sex för ofta för att gamla spermier kan ligga i vägen för de nya som kan befrukta ägget? (nu menar jag typ 1g/dag)?

Hoppas någon vet!

// b

• Svar på tråden En gång för alla... hur länge lever spermier + ägg?
  • susannah dean

Ägg kan bli befruktade i 12-24 timmar och spermier kan leva upp till 72 timmar.

• Pözzzz

Du kan aldrig ha sex för ofta

• Bettanspettan

Ägget lever ett dygn och spermier upp till tre dygn.

Anton -991105 Adrian -020117 Oskar -080315
  • bettanxxx

så bra! men vet ni hur vanligt det är att det är kortare tid för spermier (och ägg för den delen!), typ att de bara lever ett dygn? Är det "superovanligt" eller 50%, om det nu går att veta ; )

// b

• bettanxxx

haha pözzzz, jag håller med ; )

hoppas bara att det inte påverkar verkstaden sas..!

• bettanxxx

Det här hittade jag på wikipedia...min undran är om jag är onormal som ibland har 22dagars cykel..? och vad innebär det..? och om man nu med temperaturkontroll kan upptäcka stundande missfall, hur är det tänkt att man skulle kunna förhindra det, är det inte något fel på fostret (oftast) om det blir MF? Ok, många funderingar men läs och begrunda poch kommentera, wikipedia kanske kan ha fel ; )

ps. observera att man alltså kan bli gravid om man har sex på dag ett!

Säkra perioder
    Från Wikipedia

Praktiska aspekter [redigera]
    Menstruationsperioden räknas från första dagen med blödning fram till dagen innan nästa blödning, i genomsnitt omkring 28 dagar (men det varierar kraftigt från kvinna till kvinna,det är helt normalt med alltifrån 24-36 dagars cykler) . Chansen för befruktning och graviditet ökar kontinuerligt från cirka 2% på den första menstruationsdagen fram till maximalt omkring 20% dagarna kring ägglossningen.

De osäkra dagarna är från omkring fyra dygn före ägglossningen första dag och två dagar efter. Alltså den period då chansen för graviditet är störst.

Notera att spermierna kan överleva inne i kvinnan i cirka 3-4 dygn och "vänta" på att ett ägg skall komma. Ägget överlever däremot endast 12-24 timmar.

Tidpunkt för ägglossningen kan i hemmet upptäckas genom att bokföra kroppstemperaturen varje morgon; denna stiger några tiondels grader efter ägglossning för att återgå till bastemperatur då menstruationen återkommer. Vid lyckad befruktning bibehålls temperaturen. Det är då också möjligt att förutsäga och kanske till och med förhindra ett missfall genom att fortsätta observera temperaturen under graviditeten, då en plötsligt dalande temperaturskala skvallrar om att missfall kan vara på väg att inträffa.

Man kan också märka att ägglossning ägt rum genom att slidsekretet från livmoderhalsen ändrar karaktär från trådigt genomskinligt till tjockflytande grumligt.

Den här artikeln är hämtad från sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4kra_perioder

// b

• Spartacus

håller med pözz, hur har man sex "för ofta"?

ha sex och njut och ha det ofta så ökar du chanserna!

• Spartacus
    bettanxxx skrev 2008-08-21 21:23:26 följande:
    haha pözzzz, jag håller med ; )hoppas bara att det inte påverkar verkstaden sas..!
    troligen påverkar det inte alls... det är nog främst hos män med kass spermieproduktion som man rekommenderar att köra varannan dag för att antalet ska hinna fyllas på
  • bettanxxx

oh men spartacus, det har förekommit diskussioner om huruvida gamla ejakulationer (eller vad man ska kalla det) kan ligga i vägen för de nya som kommer och har chans till att befrukta men inte får komma fram. men jag håller med, det bör nog mycket till om det ska vara för mycket (hurra!).

• Mumle

Eftersom jag hade strul med 2:an fick jag proffshjälp. Min läkare sa att det optimala är att ha samlag varannan eller var 3.e dag, för att spermakvaliten ska vara på topp. Det tar ca 100 timmar för mannens säd att reproducera sig helt. Det innebär ju inte att man inte KAN bli gravid om man har sex varje dag, det finns ju 10 miljoner simmare/skjut. Men när man har problem vill man banne mej ha alla marginaler på sin sida. Spermier kan leva upp till 7 dygn i en kvinnas livmoder! En tjej i min mammagrupp bekräftade detta. Dom ville avhålla sig helt en månad för att inte riskera en december bebis. Just den månaden hade dom sex 1 enda gång, en vecka före ägglossning (hon kollade). Hon blev gravid. Barnet kom ut en dag sent - 1 januari.

• bettanxxx

Mumle: vet du om det stämmer att det är störst chans om man har sex på morgonen, sa er läkare något om det? Har läst att det är bäst kvalitet och bäst fart på simmarna på morgonen, kan det stämma tror du? För övrigt, vad häftigt att bebisen blev till ändå! Förstår att de inte ville ha barn då, men för mig som är barnlös och längtande så låter det bara underbart att spermien var så jäkla beslutsam!

• bettanxxx

mer wikipedia...

2Störst chans för att kvinnans äggcell ska bli befruktad är det två-tre dagar efter ägglossningen. Ägglossningen sker c:a två veckor efter menstruationens första dag. För att kvinnan ska kunna bli befruktad krävs det att hon har samlag med en man eller blir befruktad på konstgjord väg (insemination)."

jag som trodde det var tidigare som det var störst chans.

// b

• Dollars matte

Lite spermiefakta:
    I en normal utlösning ska det finnas runt 100 miljoner spermier/ml, 20-250 milj/ml är "godkänt" i en fertilitetsutredning, och varje sats är ca 2-5 ml. Under 20 milj i en sats räknas som nedsatt fertilitet, under 10 milj starkt nedsatt. En "normal" man producerar ca 100.000 spermier/minut, på ett dygn blir det ca 140 miljoner. Alltså: Så länge man inte har konstaterat dålig spermiekvalitet kan man ha hur sex varje dag om man vill, kvaliteten försämras inte märkbart.

Däremot "räcker" det att ha samlag varannan-var tredje dag, inte för spermiekvaliteten utan för att då täcker man in chanserna till att pricka ägglossningen tillräckligt mycket. Teoretiskt ska jag väl tillägga, som tidigare skrivits är det ju individuellt hur länge spermierna och ägget överlever. Normalt lever spermierna i ca 3-5 dagar, i enstaka fall kan de leva i upp till 7 dagar men det är väl inget man ska räkna med.

källor:
    http://www.umu.se/medfak/forskning/popvet/Barnloshet_3Abramsson.pdf
    http://www.skane.se/templates/Page.aspx?id=56980

Den där sista wikipedian får du nog ta med en nypa salt för där stämde inte mycket... Ägglossningen sker ca två veckor före menstruationens första dag, och de fertila dagarna räknas från ca 3 dagar före till dagen efter ägglossning. 2-3 dagar efter ägglossning är inte möjligt då ägget inte lever så länge. (Däremot 2-3 dagar efter positivt utslag på ett ägglossningstest, den som har skrivit det där har nog blandat ihop sakerna lite.)

alien beräknas anlända 24 november
  • bettanxxx

det är ju så bra när vi kan hjälpa varandra här, jag tyckte nog det verkade lite lurt... men hoppas man så gör man ; )

tack för infon!

• Pözzzz
    bettanxxx skrev 2008-08-21 21:23:26 följande:
    haha pözzzz, jag håller med ; )hoppas bara att det inte påverkar verkstaden sas..!
    Kan jag aldrig tänka mej att det gör...den som vill fram tar sej fram
Svar på tråden En gång för alla... hur länge lever spermier + ägg?