• Jessica1

Infektionskänslighet? Hur har ni betet/beter er?

Hej
    Har en liten pojke som föddes 9/5 i vecka 27+5 undrar hur ni har bettet er för att inte utsätta era små för onödiga risker.

Jag har fått rådet undvik folksamlingar, ikea, köpcentrum etc men hur länge? Hur gör ni med folk som vill komma och hällsa på med småbarn? Hällsar man på hos andra kan man ju själv hålla i sitt barn och sina grejer, men att släppa in bekantas småttingar i sitt eget hem med deras baciller?

• Svar på tråden Infektionskänslighet? Hur har ni betet/beter er?
  • Snorkis

Vi undvek folksamlingar hela hösten/vintern pga RS-virus...

Vuxna som kom fick tvätta händerna när de kom och de fick inte vara snuviga etc... Inga småbarn var välkommen under denna tid, vilket accepterades till fullo!

Min son föddes i vecka 29+6 i juli 2006 så vi var på IKEA med honom för första gången i april 2007....

• Little Ms Chatterbox

Träffade vänner utomhus. De fick kika ner i vagnen när han låg där.
    De som fick komma hem fick tvätta händerna och ingen fick vara snorig. De som hade barn fick lämna de hemma.
    När jag gick ut, handla på affären, promenader osv. hade jag ofta myggnätet på. Inte för att det stoppade några baciller utan de mest framfusiga tanterna blev lite hindrade med pillefingrar. Sen hade vi ett svart nät så det blev lite svårare att se in.

Ska tillägga att sonen föddes i v. 30+4 i början av april (-02)

När vi var på IKEA och sånt hade vi honom ofta i bb, lite svårare att komma inpå ett barn som bärs på pappas mage.

• MsBeauty

Sonen föddes i v. 24. Första gången vi tog emot besök var 1 vecka efter vi kommit hem. Sen dess har vi haft besök lite då och då. Sonen har 'träffat' 2 dagisbarn och flera bebisar. Vi undviker stora köpcentrum och sådant, men vi går i affärer om förmiddagen. Han är 7 (3) månader och har aldrig varit sjuk. Det har ju varit sommar sen vi kom hem nästan så det har inte varit nån större risk.

• NinnaBus

För att undvika infektioner får man isolera sig helt och det går ju inte.
    Vi tog bara emot lite besök första veckorna efter hemkomst och då mest släkt, vänner fick vänta. Låg kvar på neo 13 dagar, född v33+4.
    Men sen har vi nästan bara undvikit att träffa personer som vi vet bär på en infektion.
    Med äldsta sonen på dagis så får man ju hem en hel del ändå...
    Undvek folksamlingar i början också...
    Men vår yngsta son var rätt infektionskänslig hela första året och var nästan jämt förkyld.
    Han påverkas fortfarande mer än storebror av en förkylning nu när han är 2 år. Det är så olika med olika barn.
    Vår yngsta fick t.e.x RS-virus vid dryga 8 månader och fick ligga inne ett par dagar, rejält dålig då.... Trodde att största risken för det var över då...
    Nästan varje förkylning med hosta kräver bricanyl fortfarande...

• Therese33

Vi var jätterestrektiva tills vår son var 6 månader, gick inte in i några stora köpcentra, barn som skulle hälsa på fick inte ta på honom (efter råd av Neo, ändå var vår son fullt frisk). Absolut inga förkylda eller sjuka personer fick komma hem.
    Vi köpte även hem handsprit och spritade oss när vi kom utifrån. Det är bättre att vara extra säker, folk får tycka att man är löjlig, men vår son klarade sig helt utan förkylning!

• Misilo

Hej!
    Fick vår lille i v. 27 i juli -07, var kvar på neo till slutet av september.

Fick rådet av Neo att undvika affärer och folksamlingar under hela RS- virusperioden, alltså till slutet av april. Folk som kom hem var endast närmaste släkten, inga småbarn och inga förkylda personer. Storebror fick vara hemma och inte börja på dagis som vi hade planerat. Det var heller inte att rekommendera, enligt neo, att låta lillen flytta runt från famn till famn bland släkten. Så de fick hålla honom någon gång ibland.

Vi hade handsprit med. Vi träffade kompisar med barn utomhus och då fick de titta på bebisen men inte pilla på honom. Så körde vi på hela hösten, vinern och våren. Då var han 9-10 månader okorrigerat. Han blev inte sjuk och är nu pigg, glad och vild. Han har inga problem med förkylningar eller lungor. Jättejobbigt att leva så "isolerat" men det var värt det. De skrämde upp oss rejält för vad RS kan ställa till med.

På sommaren i juni 2008 hade vi sedan en stor dopfest med många släktingar och vänner för att fira vårt lilla underverk!

Lycka till!

• sofie och laura

hej hej!
    Jag fick min son i v 29
    och jag hade ju min dotter hemma som e dagis barn men vi var noga med händer att dom skall tvättas, och inga pussar bara på fötterna.
    men trots allt noga fick han rs virus i januari var då nästan 5 månader (2mån)
    men som allt baciller hoppar så man vet ju aldrig
    Vi var sj noga med hygien och allt

• LindaBerg

Men hur länge är de mer infektionskänsliga än "normala" barn?
    Blir inte alla barn förkylda när de börjar dagis?

• Little Ms Chatterbox
    LindaBerg skrev 2008-08-27 12:29:05 följande:
    Men hur länge är de mer infektionskänsliga än "normala" barn?Blir inte alla barn förkylda när de börjar dagis?
    Min son hade haft 2 förkylningar det första levnadsåret, det var pappan som blev smittad av jobbarkompisar så vi lyckades nog rätt bra med hygienen annars. Sen när han började dagis, vid ca 1½ års ålder blev han sjuk stup i kvarten. Varje gång satte det sig i luftrören (han hade C-pap, respirator och toraxdrän de 9 första levnadsdagarna) så det märktes att han var väldigt kännslig med just luftrören.
    När ha var 3½-4 år märkte jag att det blev lite annorlunda med honom, mindre förkylningar och bättre motorik och växte till sig lite. Han hade alltid varit kortade än jämn gamla men nu är han lite längre än jämngamla. Så med min son höll det i sig nog till just då, 4-årsåldern.
Svar på tråden Infektionskänslighet? Hur har ni betet/beter er?