• Frippa

Svullna händer, fötter och ben? Vad är ditt bästa tips mot eländet?

Svullna händer, fötter och ben? Vad är ditt bästa tips mot eländet?

Är själv i v.36 (35+1) och nu har jag fått snygga prinskrovsfingrar. Jag har ingen aning om vad jag ska göra för att minska svullnaden! Vad har du för tips och trix mot eländet?

/Frippa med korvfingarna

• Svar på tråden Svullna händer, fötter och ben? Vad är ditt bästa tips mot eländet?
  • maja3

dricka mycket, dra ner på salt kanske. I övrigt vet jag inte vad man kan göra, tror att man inte kan påverka all svullnad vid graviditet faktiskt.
    Glad midsommar!!

• Zmulan 74

precis som maja3 säger...plus högläge med fötterna, så fort tillfälle ges....

• Tigertofflan

Ja dricka mycket vatten, då vatten driver vatten.. vi pratar 3-4 liter om dagen, minst...
    Undvika salt och ha fötterna i högläge, kanske med kalla handdukar om, om du har ont.

• LindaHelen

kroppen sparar på vatten när det är varmt för att ha reserver så ju mer du dricker ju mindre sparar kroppen undan om jag fattat allt rätt

• Önskan

Jag fick rådet stödstrumpor av min bm. Det är ju inte så kul nu, men det hjälper benen iallafall + att det sänkte mitt blodtryck som blev högre när jag började samla på mig vatten. Tas på så fort man går upp på morgonen. Tror det kan hjälpa så man ej får åderbråck med.

• Pumpan81

tjatar som alla andra vatten vatten vatten
    vatten sköljer genom kroppen du ska dricka minst 2 liter om dagen mer om det är varmt elle rom du tränar
    om du har svårt att komma ihåg vattnet gör så att du häller upp så många gals som blir 2 liter o stället dom där du alltid går förbi så vet du hela tiden vad du har o dricka kvar
    ha en underbar midsommar

• Nallemajatjejen

Kan bara hålla med. Dricka verkar funka. Jag har varit jättetörstig under min graviditet och druckit mycket mer än vanligt och jag har inte svullnat... Förrän nu. Jag har nämligen blivit av med törsten och dricker inte alls lika mycket och nu får jag knapt av mig ringarna som tidigare nästan ramlat av...

• Medly

Precis som alla skriver så gäller det att dricka mkt vatten!

Sen brukar jag sitta med fossingarna i kallt vattenbad när de känns svullna och varma, jätteskönt. Vet ej om det hjälper speciellt mot svullnaden men det är skönt iaf.

Smörjer också in vristerna och vaderna med en kylande kräm/lotion som känns svalkande- dyr fast något måste man ju unna sig när man är gravid!
    Märket heter Phytomer och tillhör en serier kroppsprodukter som ofta används på SPA. Men det finns nästan alltid något liknande i alla kroppsvårdsserie.

Unvik att salta förmkt på maten och ät mkt frukt, jordgubbar och annanas är bra och vätskedrivande!

• EverSoNice

stödstrumpor var ett måste för mig de sista 3 mån av graviditeten - lite jobbigare för dig, stackare, när det är så här varmt

ett tips jag fick här på FL är att dricka grapejuice, som är vätskedrivande

i övrigt vila etc. som tidigare inlägg

• Malhin

Mina fötter o händer svullnade upp under min förra graviditet.... Så pass mycket att jag inte kunde utan blev sängliggande från V.20 ( såg höggravid ut med tvillingar ) fram tills förlossningen...

• Lottis77

Min svullnad går ner om jag promenerar, dricker mycket vatten och har fötterna i högläge. Men framför allt promenaderna! De dagar jag sitter still får jag fötter och händer som fotbollar!

• Emily72

Motion, mycket vatten, minskat saltintag, höjdläge när man sover/ vilar och att man äter jordgubbar, ananas och grape som är vätskedrivande. De här råden fick jag av min läkare nu. Naturligtvis bröt jag kapitalt mot saltregeln igår och käkade massor salt mat. Idag ser jag ut som en vattenballong

• Frippa

Tack för alla tips! Det är dock inte fötterna som jag har problem med det är mina fingrar... Så stödstrumpa är lite svårt!

Ska helt klart köpa Grapejuice och dricka mer över huvudtaget!

Tack igen!

• Jogobella

Jag har skrivit in de tips jag har fått av läkare/barnmorsketeam mot ödem i min presentation

• tinna

Föda barnet Jag svullnade uppnåt vansinnigt dom sista veckorna. Hade makens skor för jag kom inte i mina egna. Upplevde varken att vatten eller vila gjorde nån skillnad men så fort lilla Almisen kom ut försvann svullnaderna

• MuminMy
    Sitter och söker gamla inlägg i just detta ämne... har haft problem ett tag (v31+5 idag) men i och med värmen har det blivit mycket sämre... kan knappt gå för det gör så förbaskat ont i fotsularna och dessutom blir man ju alldeles plattfotad när man inte kan böja på tårna...
    Har läst massor av gamla trådar och här kommer min sammanfattning av vad jag lärt mig den senaste timmen
    * Stödstrumpor (direkt på morgonen)
    * Dricka mycket vatten och ev. vätskedrivande juicer, typ grapefrukt samt vissa frukter (jordgubbar säjer man ju inte nej till)
    * Högläge med benen så ofta som möjligt, borde ju  även gälla händer (??)
    * Kalla fotbad (kalla omslag)
    * Kylande krämer (fick tips att sova med en fryst vattenflaska vid fotänden av sängen )
    * Massage, ganska hårdhänt, nerifrån och upp
    * Vicka på fötterna, skriv "alfabetet" med hjälp av vristerna, gå om du kan.
    Tja, pretty much samma som ni skrivit här Ska springa iväg och be maken om fotmassage med kylbalsam
  • izzzaaa

MinBM sa att m,an skulle dricka vatten som vanligt inte mer eller mindre mot svullnaden har fått skenor till händerna superbra e knappt svullen alls..fötterna brukar bli bättre om man vilar en stund..

Svar på tråden Svullna händer, fötter och ben? Vad är ditt bästa tips mot eländet?