Adenomyos??
Är väl slemhinna inne i livmodern? Hur känns det jämfört med endometrios?Varför får man det?Kan man se det via ul?Går det att bota och på vilket sätt?
Någon som vet?
hehe de vart mycke frågor
Är väl slemhinna inne i livmodern? Hur känns det jämfört med endometrios?Varför får man det?Kan man se det via ul?Går det att bota och på vilket sätt?
Någon som vet?
hehe de vart mycke frågor
ingen som har/haft endo inne i livmodern?
Jag har Adenmyos och har varit sjukskriven i 9 månader för det nu..
Det började för med att jag fick ont i livmoderstrakten och en massa flytningar, sprang till läkare i tid och otid och blev till en början dumförklarad.. Varje gång tog de klamydia tester. Har med cystor på äggstockarna och de trodde värken kom därifrån.
Men jag tog väl ca 10 st klamydiatest och alla visade negativt.
Efter ha varit sjukskriven i 6 månader så blev jag så dumförklarad av en läkare och han tyckte jag var frisk och slut var det med skujskrivningar och värktabletter med.
Jag försökte gå till jobbet, med de gick givetvis inte och efter 3 veckor så ringde jag till gyn och krävde att få min läkare som jag har haft för länge sedan.
När jag träffade min läkare så såg han via ultraljud att min livmoder var förstorad
Och jag fick 2 st olika pencillinsorter mot livmoderinflammation. Och han var helt säker att jag hade Adenmyos.
Och ont har jag haft varje dag sedan detta började, ibland mer och ibland så ont at jag inte kan gå.
För en vecka sedan så gjorde jag en skrapning och så satte de in en hormonspiral.. en vild chansning att det ska fungera..
Efter skrapningen sa min läkare att det var mycket skit i livmodern som de nu har skickat iväg för provtagning. Tar en månad att få provsvaren
Iallafall så har jag sedan igår blivit helt sängliggande pga att jag har fått riktigt, riktigt ont igen.. Så de kommer nog få ta ut den här spiralen igen.
Min läkare har semester i 3 veckor o jag vill inte gå till gyn eftersom han inte är där och är riktigt trött på läkare som inte tar en på allvar.. Därför tänker jag vänta om det går..
Om inte den här operationen med skrapningen och spiralinsättningen fungerar, så enligt min läkare finns inget annat kvar än att ta bort hela livmodern
Har prövat de mesta under den här tiden som olika hormoner o hormonsprayer och tyvärr svarar jag inte på det..
Adenmyos verkar inte vara så vanligt som Endometrios.
hej igen!tack för ditt svar!
Din läkare såg alltså via ul att du har detta eller hur upptäcktes det?Jag har inte riktigt fattat vad det är...varför måste man operera bort hela livmodern?Hur skiljer sig symtomen jämfört med endometrios?
Mina symtom är molvärk som kommer och går hela månaden och mellanblödningar.Jag är så orolig vad det kan vara...
Hej,
Jag har både endometrios och adenomyos. Det senare upptäcktes när jag skulle opereras för vad man trodde var myom. När livmodermuskulaturen skars upp visade det sig att det var adenomyos istället. Läkaren rensade rent och tog bort så mycket hon kunde. Efter operationen medicinerade jag med suprefactinjektioner i nästan 8 månader för att försöka bli frisk från eländet. Efter det har jag fått barn och nu efter att ha haft mens i 8-9 månader så är nog eländena med endo och/eller adenomyos på väg tillbaka. Innan jag blev opererad och medicinerad hade jag precis som du mer eller mindre konstant ont i livmodertrakten hela månaden och kring mens var det vedervärdig.
hej å tack för svaret!
Är alltså livmodern ofta förstorad om man har detta?
Jag ska ju få göra en titthålsoperation och är såååå himla orolig.på ul sa dom till mej att livmodern såg jättefin ut och pratade om olika "skikt" som var helt normala...?
Egogirl....Suprefact är en medicin som försätter kroppen i ett konstjort klimakterium. Man använder ofta sådana mediciner i syfte att "svälta ut" endometriosen. Anledningen till att jag fick just suprefact var att andra mediciner inte funerat och min läkare ville att vi skulle kunna avbryta behandlingen smidigt eftersom jag stod under IVF-behandlingar. Jag blev inte skrapad utan de rensade rent inne i livmodermuskulaturen under en operation.På UL hade man sett att jag hade en stor knuta i livmodern som läkaren trodde var myom men som visade sig vara adenomyos. Jag tror att man som endo/adenomyospatient måste kräva att man får en gynekolog som är duktig på dessa sjukdomar annars riskerar man att inte få den behandling och smärtlindring som man kan behöva. För mig har hormonbhandlingar såsom hormonspiral och p-piller bara gjort problemen värre.
emmmmsan...jag tror inte att du ska oroa dig för mycket i förväg. Efter operationen vet du besked och då kan du diskutera behandling med din läkare. Att ta bort livmodern är ett drastisk ingrepp och det görs sällan innan man passerat 40.