• ekarny

Magoperation eller inte? Någon som har erfarenhet?

Var hos en läkare idag ang min vikt. Har 45kg övervikt och vet att jag måste göra något. Har testat "pulver metoder" men det är inte min grej då jag går upp igen.

Läkaren sa idag åt mig att jag får inte äta, pasta, potatis, ris eller något med vetemjöl i. Jag ska äta 7-8 gånger om dagen och bara 1dl per portion.
    Detta var så hårt slag mot mig och jag såg bara mitt sociala liv falera helt.
    Jag ville ju gå ner i vikt så jag kan få vara fin som brud 2010. Enl läkaren får jag heller inte gå ner mer än 1kg i MÅNADEN. Det skulle innbära att jag ska banta i 
    4år!! Jag bröt ihop totalt. Har precis kommit igång med träning men den träningen på gymmet tycker han var för hård mot min kropp så jag ska bara promenera. Jag älskar att gå på pass på gymmet! Det är de som peppar mig ju..
    Han sa även att jag kan få operationen om jag tycker det går för sakta men måste ändå lära mig att äta såhär då för det är det enda sättet att äta efter en operation.
    Ni som har gjort operationen hur var det för er? Hur mycket skulle ni gå ner och hur mkt gick ni ner? Hur lever ni idag?

Känner mig kluven och vilsen. Vad ska jag göra?

¸.?°´¯) Älskade underbara Familj (¯`°?.¸
  • Svar på tråden Magoperation eller inte? Någon som har erfarenhet?
  • Snorkis

Men varför får du inte gå ned mer än 1 i månaden? Menade han inte 1 kg i veckan?

• lilarina

hej vännen

ja operation eller inte ...
    visst det är så men kommer att äta delvis,,men det blir inte samma sak ändå.
    jag ska op mej den 15sept,gubben op sej i april o har tappat 42kg nu,
    olika krav på olika ställen,
    här i värmland måste man gå kurs,där man lär sej hur man kan äta efter,lär sej om op,för det är ju inte bara att op sej o sen är allt frid o fröjd,,många säger,,,jasså du väljer den enkla vägen,,,herregud o vart är den enkel,,
    min man kan inte äta fet mat,tex köttbullar,korv.kan inte dricka vanlig mjölk,men sånt är så olika från person till person,
    så mitt råd till dej,,,om jag får ge dej ett,

är kunskap är makt,,
    ut o surfa,
    jag själv gick hos dietist i 2år tappa mycket men vill ha hjälp med resten,,information är bra ,mycket,,,
    kram mej

• Farbror Malin

Hej! Jobbigt med så mkt att gå ner. Det tar tid, men om du lägger om din livsstil så kommer det att funka.
    En släkting har gjort en sådan operation. Hon har tappat säkert 40 kilo på 1-1½ år men har nu stannat av vid normalvikt. Bekostade operationen själv, kostade över 100 000. Hon har en hel del "hud" över, vilket lätt blir när man går ner snabbt. Hon kan inte äta så mkt mat nu. Måste gå och sova om hon råkar äta för mycket. Mår illa av sötsaker. Kan äta typ en chokladbit max. Hennes sötsug är borta :) Det är en positiv effekt av operationen. Sedan har hon fått andra hälsovinster av att gå ner. Slipper äta så mkt mediciner nu.

Se operationen som en sista utväg, det är ju trots allt en sista utväg. Satsa inte på pulverdieter. Jag tycker att det funkar med ett pulvermål per dag, och sedan lunch o middag med kyckling o grönsaker eller så.

Personligen rekommenderar jag Hälsovakten, ett program där du skriver in allt du äter varje dag. Det hjälper mig att gå ner ca ett kilo i veckan. Snabbare viktnedgång är inte alls bra för figuren.
    Lycka till!

• Buttelina

viktväktarna säger jag operation är en absolut SISTA utväg! varför får du bara gå ner 1kg i månaden?

• Mammis70

DEt finns en som heter jossnan här som har en tråd om det här.

• Mammis70

15316 Vi som har gjort, ska/vill göra en viktoperation DEL2
    | ID: 33847329
    jossan01

Här pratas allt mellan himmel och operation. Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    ? Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    ? Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    ? BMI måste ligga runt 38-40? Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    ? Fetman måste ha varat ett antal år.
    ? Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    ? Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

(¯`°?.¸♥Gastric Bypass opad-08♥¸.?°´¯)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-22 21:32
    Listan: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m33847741.html

Recept/mat: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m33834020.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-23 16:56
    Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m31257615.html

• ekarny

Tack för svaren.

Jag har gått och funderat och funderat men förstår inte heller att det bara får vara 1kg i månaden. Han menade lite på att snabbare än så är inte bra att pressa kroppen. 1kg i veckan har jag hört är lagom, men vad vet jag. Finns så många råd och rönn.

Viktväktarna har jag testat och visst det fungerade men jag tyckte att man tappa lite näringslära i det utan räknade bara i deras system. För mig slutade det med att allt jag såg räknade jag om. Det blev för mkt och så vill jag inte ha det. En del har tipsat om GI metoden då det jag ska göra liknar det i början.

Operation är för mig en sista utväg men det bara kändes som att ska jag ändå leva som jag opererat mig kan jag väl lika gärna göra det och slippa banta i 4 år utan 2 istället. Känns inte så motvierande att gått ner 6kg på ett halv år... Vart är "min morot" så att säga. Sån är jag. Det erkänner jag. Jag behöver peppningen för att komma igenom detta och få motivationen. Tyvärr är det ganska likt de som röker tex. De vet att de är farligt för en men man fortsätter leva som man gjort ändå.

Ska kika in på den där tråden också.

¸.?°´¯) Älskade underbara Familj (¯`°?.¸
  • Mammis70
    ekarny skrev 2008-08-22 15:47:16 följande:
    Tack för svaren.Jag har gått och funderat och funderat men förstår inte heller att det bara får vara 1kg i månaden. Han menade lite på att snabbare än så är inte bra att pressa kroppen. 1kg i veckan har jag hört är lagom, men vad vet jag. Finns så många råd och rönn. Viktväktarna har jag testat och visst det fungerade men jag tyckte att man tappa lite näringslära i det utan räknade bara i deras system. För mig slutade det med att allt jag såg räknade jag om. Det blev för mkt och så vill jag inte ha det. En del har tipsat om GI metoden då det jag ska göra liknar det i början. Operation är för mig en sista utväg men det bara kändes som att ska jag ändå leva som jag opererat mig kan jag väl lika gärna göra det och slippa banta i 4 år utan 2 istället. Känns inte så motvierande att gått ner 6kg på ett halv år... Vart är "min morot" så att säga. Sån är jag. Det erkänner jag. Jag behöver peppningen för att komma igenom detta och få motivationen. Tyvärr är det ganska likt de som röker tex. De vet att de är farligt för en men man fortsätter leva som man gjort ändå. Ska kika in på den där tråden också.
    Varsågod!
  • Mammis70

Hur fungera en såndan Tränningsdator? Jag kan inte med den här. Det är min andra gång jag kör på min maskin. För det andra hur lägger man upp ett tränningsschem på en sådant?

Svar på tråden Magoperation eller inte? Någon som har erfarenhet?