• MarlenaEvans

Du som är utbildad kulturvetare, vad jobbar du med?

Min kompis undrar då det är ganska brett där folk hamnar.

• Svar på tråden Du som är utbildad kulturvetare, vad jobbar du med?
  • Tecken

Ingen aning, men jag puffar upp tråden lite

Alla kulturvetare jag känner (2 st) jobbar med något helt annat.

• Michisen

Jag läste kulturvetenskap och idag jobbar jag som (tadaaa) parkeringsvakt!
    :D
    Lite otippat kanske, men så är det i vart fall.

• don Quijote

Michisen: Inte så otippat tyvärr... Känner två kulturvetare. Den ena jobbar som budbilschaufför och den andra hos kronofogden...

• Tecken

Jag kan ju säga vad "mina" kulturarbetare jobbar med: en jobbar inom vården, och den andra har hoppat från det ena okvalificerade jobbet till det andra (tidningsbud, Donken etc).

• MarlenaEvans

oj det lät ju inte så bra.
    Hon ska precis börja plugga till kulturvetare nämligen. Hon vill jobba på museum eller på ett konstgalleri.

• firewalkwithme

Känner tre kulturvetare! Den ena jobbar i kassan på Vivo, den andra har vidareutbildat sig till grafisk designer och har egen firma, men den tredje (tadaa! ) jobbar faktiskt på SVT.

Det är en populär linje och det finns få jobb, men visst kan man arbeta på t.ex. museum som kulturvetare. Jag skulle dock säga att man först måste forska, det är främst en forskarutbildning. Jag har läst 40 poäng etnologi (ett valbart ämne inom kulturvetarlinjen), och de lärare vi hade var alla forskare i grunden. Sen hade vissa fått anställningar på Nordiska och Etnografiska museet i Sthlm.

• Ulla1974
    firewalkwithme skrev 2008-08-22 23:23:02 följande:
    Känner tre kulturvetare! Den ena jobbar i kassan på Vivo, den andra har vidareutbildat sig till grafisk designer och har egen firma, men den tredje (tadaa! ) jobbar faktiskt på SVT. Det är en populär linje och det finns få jobb, men visst kan man arbeta på t.ex. museum som kulturvetare. Jag skulle dock säga att man först måste forska, det är främst en forskarutbildning. Jag har läst 40 poäng etnologi (ett valbart ämne inom kulturvetarlinjen), och de lärare vi hade var alla forskare i grunden. Sen hade vissa fått anställningar på Nordiska och Etnografiska museet i Sthlm.
    Jag har kommit in på en distanstutbilning i etnologi kan du berätta mer om vad ämnet innebär, vad du tyckte var intressant etc?
  • firewalkwithme
    Ulla1974 skrev 2008-08-22 23:32:56 följande:
    Jag har kommit in på en distanstutbilning i etnologi kan du berätta mer om vad ämnet innebär, vad du tyckte var intressant etc?
    Åh vad kul! Jag tyckte det var ett väldigt intressant ämne att läsa, och jag har massor av nytta av det nu när jag läser till lärare. Det jag främst tyckte att man lärde sig var att se på världen ur olika perspektiv. Exakt vad man läser varierar mycket från universitet till universitet, men det gemensamma är just att försöka tillägna sig en syn på världen, att kunna titta på fenomen omkring sig och förstå dem via kulturvetenskapliga tankar. Superintressant var det verkligen, det ändrade mitt sätt att relatera till omvärlden på flera sätt.

Ursäkta TS att ja snodde din tråd lite!
Svar på tråden Du som är utbildad kulturvetare, vad jobbar du med?