• Anonym (IBS & grav)

Gravid med IBS D (diarre varianten)

Som rubriken lyder, jag är gravid i v 6 och har IBS D.
    Normalt klarar jag av mina diarréer med hjälp av loperamidpreparat (Immodium, Dimor), men eftersom man inte ska ta det som gravid och jag är desperat (och snart tänker göra det ändå) så undrar jag om någon här har tips, knep eller råd att dela med sig av.
    Vad stoppar upp magen tillräckligt för att jag ska kunna fungera normalt men utan att skada fostret?
    Jag har bulkmedel & dimetikon utskrivet av min läkare nu för att minska besvären (istället för loperamid), men inte ens full dos (3 doser om dagen)hjälper. Jag måste likförb*nnat (ursäkta språket) springa på toa 10-15 gånger varje morgon innan jag vågar gå hemifrån och åka till jobbet.
    ALLA tips & råd är välkomna, min läkare kan inte göra mer för mig nu säger han...
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden Gravid med IBS D (diarre varianten)
  • Anonym (Anonymus)

Jag har samma problem som dig, men jag är inte gravid(försöker att bli)
    Vardagen klarar jag av typ gå till jobbet och så men inte att göra saker som jag inte brukar.
    Skall jag åka på en längre tripp så måste jag ta dimor och springa på toa ett antal gånger innan vi åker.
    Kan inte åka buss längre.Har sökt läkar hjälp och skall snart få en tarmundersökning(gastroskopi?)
    Har inte kunnat ta körkort än, klarar inte av att sitta i en bil utifall att jag blir nödig.

Vet inte alls hur jag skall ta mig egenom en graviditet utan dimor

Men på något sätt går det.
    Hänger med i denna tråd för att få lite tips mm mm

• Anonym (IBS & grav)

Tack för ditt svar!
    Känns skönt att åtminstone inte vara ensam om problemen (ok, vet att jag inte är ensam, men det är inte direkt nåt man tar upp med kollegorna vid fikarasterna på jobbet) och att ha nån att "prata med".
    Ska försöka äta så skonsamt jag bara kan den här helgen, började idag med ris & kokt kyckling till lunch. Får se om problemen håller i sig trots skonkost eller om jag kanske kanske kan bli symptomfri snart.
    Har problem med att äta så här på jobbet bara, vi har en personalmatsal där alla äter (jag också) och jag vet inte hur jag skulle lösa det rent praktiskt... Får klura lite på det.

• Anonym (Anonymus)
    Svar på #2
    Jag fick tipset av min läkare att testa laktosfri kost.Jag gjorde ett laktos test men det visade varken eller.
    Jag förljer inte den till 100% men jag dricker inte mjölk längre,inge grädde osv.
    Men ibland finns det inte laktosfritt om man blir bort bjuden tex.
    Men jag har blivit lite bättre.Det tar ju ett tag att få ur laktosen ur kroppen.Är inne på min 2:a månad nu.

Testa det vet jag.Jag fick ont i magen av att tex äta pankakor och våfflor.Det innehåller ju mycket mjölk.
    Har du?
    Har du märkt att du får speciellt ont i magen efter att du har ätit någon viss sak?
  • Anonym (IBS & grav)

Anonymus:
    Tack för tipset!
    Har ingen konstaterad laktosintolerans, men försöker ändå undvika mjölkprodukter och de jag fortfarande äter är oftast låglaktos, men jag kanske ska testa helt laktosfritt då.

Och jo, jag har mina klassiska grejer som jag försöker undvika helt (pga att jag mår extra dåligt efteråt) som t ex friterad mat, fet mat, baljväxter och kålsorter, starkt kryddad mat osv.
    Försöker dessutom vara ganska restriktiv med fibrer och mjölkprodukter som sagt.

• Anonym (Tarmen)

Jag har normalt sätt en väldigt lindrig form av IBS som sköter sig perfekt om jag inte stressar väldigt mycket. Men denna andra graviditet har den verkligen blommat ut. Jag får magknip, lösare avföring, och mår illa.
    Det jag tycker är allra tristast är att det är omöjligt att veta om illamåendet kommer från magen eller från graviditeten.

• Anonym (IBS & grav)

Hej Tarmen, hoppas att du får ordning på din mage snart.
    Och jag är nästan helt säker på att mitt illamående kommer av graviditeten, min IBS har aldrig yttret sig på det viset innan ialla fall.

Här är det helt kört. Har inte vågat lämna lägenheten på hela helgen av rädsla att "göra ner mig".

I morgon blir det akuttid hos min läkare för det här funkar inte längre. Det är tom så illa att jag i svaga ögonblick funderat på abort bara för att bli av med eländet.

• Anonym (Anonymus)
    Svar på #6

Anonym (IBS & grav) skrev 2008-08-24 12:41:31 följande:
    Hej Tarmen, hoppas att du får ordning på din mage snart.Och jag är nästan helt säker på att mitt illamående kommer av graviditeten, min IBS har aldrig yttret sig på det viset innan ialla fall.Här är det helt kört. Har inte vågat lämna lägenheten på hela helgen av rädsla att "göra ner mig".I morgon blir det akuttid hos min läkare för det här funkar inte längre. Det är tom så illa att jag i svaga ögonblick funderat på abort bara för att bli av med eländet.
    Uch vad hemskt för dig.
    Jag vet inte heller hur jag skall klara av en graviditet utan dimor.
    Men det kanske finns andra tabletter man kan ta?

Om inte så är det nog inte så kul att sitta inne i 9 månader pga magen

Hoppas det löser sig för dig
  • Anonym (Tarmen)

Usch, ja, jag kan nästan förstå dig. Om man inte kommer kunna gå ut på nio månader kan man förstås överväga en abort, i något litet rum i huvudet. Idag har jag mått jätteilla, men vågade mig ut till lekparken med sonen efter lunch, för att det kändes som om lite luft skulle göra mig gott. Sen satt jag i skuggan, på en bänk och letade efter ett bra buskage ifall jag skulle behöva spy. Fy fan vad jobbigt, rent ut sagt. Jag kan därför stenhårt relatera till att du inte vill gå ut - spy i det offentliga känns inte heller som ett trevligt alternativ.

Jo, jag vet att jag kan må illa av min IBS ibland, men väldigt, väldigt sällan. Det brukar vara när det är något, t.ex. luft som vill ut genom tarmsystemet, men som inte kommer ut. Då kan jag få lust att kräkas en kort, intensiv period. Men det brukar bara hända nån gång om året, och nu mår jag ju illa varje dag, så jag antar att det är graviditeten.

Den andra magen har mått bra idag, efter en kort smärtsam period i förmiddags innan toabesöket. Men jag tänker på dig och känner med dig. Hoppas verkligen att det finns något piller som du kan få ta med bebisen i magen.

• Anonym (13/4)

TS-här har du en till. Har dock inte kostaterd IBS men samma problem som dig.. Hemma och på jobbet är magen bra (normal) men så fort jag ska iväg på något så kommer oron och därmed måste jag springa på dass stup i kvarten

Jag har tidigare gått runt på loperamid men är gravid i v7 så de kan jag inte ta längre... Vet inte hur jag ska klara mig utan dem.. Det enda jag kan ta nu är inolaxol granulat,har dock inte tagit den så länge så jag vet inte om den hjälper mig direkt men jag tvivlar på det..

Lycka till TS,och ni andra.

• Vroooooom

Så här säger janusinfo om Dimor/Imodium under graviditet

Större epidemiologiska studier av loperamid eller loperamidoxid saknas. I det svenska Medicinska Födelseregistret finns 788 barn, som exponerats för loperamid eller loperamidoxid. Totalt registrerades missbildningar hos 43 barn (5,5 %). Av dessa hade nio hjärtfel, varav endast ett var allvarligt, en transposition av de stora artärerna. Ett barn hade diafragmabråck och förmaksseptumdefekt, fem barn hade hypospadi, två läppgomspalt och ett hade Downs syndrom och ett trisomi 18. Övriga missbildningar var mindre allvarliga. Tre barn dog intrauterint och fem efter förlossningen (totalt 1,1%), vilket är en något hög frekvens.

www.janusinfo.se/gravreg/

Ett tips kan vara att testa diverse olika naturläkemedel. Vi-Siblin eller Husk Psyllum kanske vore en idé. Hälsokosten har mängder med preparat som möjligtvis kan lindra besvären.

Ni är välkomna till IBS-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m33876452.html

Cheer up, the worst is yet to come
Svar på tråden Gravid med IBS D (diarre varianten)