• Pums

Hur har ni skrivit era förlossningsbrev?

Hej på er!

Undrar lite över hur ni andra skrivit era förlossningsbrev?
    Nån som orkar/vill lägga ut dom här i så fall?
    Kan vara bra att få lite tips på vad som är värt att ta upp och vad som är överflödigt.
    Om nån har erfarenhet av att förlossningsbrevet även var till nytta så berätta gärna!

Pyret växer i magen, nu i v 35
  • Svar på tråden Hur har ni skrivit era förlossningsbrev?
  • Emelianfian

Jag har inte mitt kvar på datorn utan ska skriva ett nytt denna gången. men jag kan berätta lite om hur jag gjorde förra.

Skrev det hela på datorn iaf. Lite lättare och valde att göra det hela i punkter.
    Började med hur jag ville eller iaf kunde tänka mig smärtlindring för jag tyckte att det är nog bäst att börja med för när man kommer in har man ju ont lixom.
    Jag tänkte på det som min BM sa att inte snöa in på nått visst för det är inte alltid man får som man vill eftersom det ofta inte blir som man tänkt sig. (om du fattar vad jag menar).
    Tex. Jag var osäker till EDA för att jag hört som mycket konstigheter om det men ist för att skriva att jag inte ville ha det så skrev jag att jag är skeptisk till det men om det verkligen behövs så ville jag att dom skulle säga till i tid.
    Sen några punkter om det skulle bli så att jag är för trött för att fatta något beslut så tar min sambo dom åt mig. Sen att min sambo skulle vara med ifall det blir så att bebisen måste iväg till något annat rum för hjälp- (för det kan ju tyvärr hända). sen tills sist att min sambo ville gärna klippa navelsträngen.

Det var väl typ så. vet inte om det var till mycket hjälp.

♥ Nellie - dec 2oo7 ♥ Gravid v.20 - BF 12 jan ♥
  • Pums

Tack för svaret!

Finns det fler som orkar att skriva?

Pyret växer i magen, nu i v 35
  • carola1977

Skrev inget förlossningsbrev. Tycker det verkar helt onödigt. Man vet ju inte hur det kommer att bli och jag tror risken att man blir besviken på sin förlossning är mycket större om man föreställt sig hela förloppet i förväg och sedan blir det inte så.
    Jag sa till min bm på mvc att jag ville lyssna på bm på förlossningen och lita på hennes råd där och då.
    Min förlossning gick snabbt och vi hann inte ens prata om smärtlindring, men det gick bra ändå .

• Rusty

Första gången skrev jag ett sju mil långt, komplicerat brev som ingen hann läsa.

Andra gången var jag väldigt väldigt kortfattad. Jag rensade bort självklarheter av typen "om jag inte känner själv vilken ställning som är bäst så vill jag ha hjälp med det" eller "jag vill att ni kollar noga när jag krystar för jag vill inte spricka". Sedan tog jag bort allt som jag lika gärna kunde säga till min man. Och det som blev kvar var sånt som man kunde läsa på 20 sekunder och som det är verkligt viktigt att de får veta, typ "min första förlossning gick jättefort och jag är orolig för att inte få hjälp i tid den här gången". Saker som man är rädd för skall vara med såklart, och kanske ens allmänna inställning till bedövning.

• Nikas

Jag har mer skrivit i punkter, inte som ett brev. Då de har det rätt stressigt på förlossningen och det ska vara enkelt att läsa. Skriv vad du är rädd för, vad du absolut inte vill ha och vad som är okej. Eventuellt om det är någonting som de skall ta hänsyn till, som i mitt fall att jag inte tålde narkos för många år sedan och mitt hjärta stannade då.

• Åsa78

Skrev inget förlossningsbrev första graviditeten och inte heller denna.

Sist sa jag till BM att vi tar det som det kommer. Jag kunde ju inte säga att den smärtlindringen vill jag ha eller den, jag hde ju aldrig varit med om en förlossning och visst inte hur min kropp svarade på just den smärtan.

Denna gången VET jag ju hur kroppen reagerar etc, även om ingen förlossning är den andra lik, så bestämmer jag efterhand under förlossningen hur jag vill ha det.

Kanske t.o.m gillar lustgasen denna gången och den HATADE jag sist.

• Michisen

Mina/Våra personliga tankar runt förlossningen.

– Önskemålet är en förlossning med så lite "medicinsk" inblandning som möjligt.
    Jag vill inte ha värkstimulerande dropp om det inte är absolut medicinskt nödvändigt.
    Jag vill inte heller att navelsträngen klampas direkt när barnet kommit ut, utan först när pulsationerna helt har upphört.

Blir det fråga om akuthjälp för barnet så önskar jag att barnet hålls lägre än mig i trettio sekunder medan navelsträngen "mjölkas" på blod till barnet, så att det får i sig så mycket blod som möjligt.

– Stöd och hjälpmedel under förlossningen.
    Jag blir glad om jag får låna Pilatesbollen, då jag har haft problem med foglossning under hela sista halvan av graviditeten och har upplevt att Pilatesbollen avlastar rygg och fogar för mig. Jag skulle uppskatta att få hjälp och stöd med andningen och att få det bekräftat att förlossningsarbetet går framåt.

– Smärtlindring under förlossningen

Under förlossningen vill jag gärna ha akupunktur, tillgång till min TENS-apparat, ta varma duschar/bad och använda lustgas. Jag vill inte prova sterila kvaddlar.
    Då jag är mer rädd för att inte känna vad det är som händer i kroppen än vad jag är rädd för smärta så vill jag så långt det går undvika alla former av övrig medicinsk bedövning/ryggbedövning. Blir bedömningen den att det måste bli ett akut kejsarsnitt så är det däremot okej.

- Önskemål om förlossningsställning.
    Jag vill försöka föda i någon form av upprätt ställning, eller i knästående eller på förlossningspallen.
    Jag vill ha aktiv hjälp att undvika att hamna på rygg i sängen.
    Jag skulle uppskatta all tänkbar hjälp för att slippa bristningar, till exempel med varma handdukar mot mellangården. Jag vill inte bli klippt i mellangården, då brister jag hellre

- Övriga tankar kring förlossningen
    Då jag blivit utsatt för övergrepp i min barndom är jag rädd för hur jag kan komma att bete mig i den utsatta situation som en förlossning innebär för mig. Jag vill gärna ha mycket information kring vad det är som händer. Om jag inte kan ta till mig den på grund av smärta/rädsla så vill jag att ni pratar med min man, han tar beslut åt mig om jag inte klarar av att fatta dem själv under förlossningen.

• finskaflikkan

Så här har jag skrivit... Ändrat den en hel del ggr men nu tror jag de e färdigt! =)

GENERELLT

Jag har lätt att oroa mig och när det gör riktigt ont kommer jag förmodligen tro att något är fel på mig eller barnet. Vill därför ofta få bekräftat under förlossningens lopp att barnet mår bra och om det går bra eller det är något jag ska tänka på. Detta för att jag ska kunna hålla "kämparglöden" uppe o inte tappa orken...
    Innan undersökning/behandling vill jag få förklarat för mig varför de utförs och om det kan upplevas smärtsamt/obehagligt.
    Jag vill att Håkan ska vara delaktig under hela förlossningen - ge honom gärna tips för hur han kan hjälpa mig i förlossningsarbetet på bästa sätt.
    Om jag behöver sövas vill jag att han är vid min sida och att han sen uppmuntras att stanna hos bebisen och hålla henne/honom vid sitt bröst tills jag har vaknat.

SMÄRTLINDRING
    *I första hand vill jag klara mig med naturlig smärtlindring så länge som möjligt massage, bad, balansboll, vetekuddar och akupunktur.

*Sen vill jag använda mig av lustgas när jag känner att det inte hjälper med dom naturliga hjälpmedlen längre och hoppas på bra coachning av barnmorskan om hur den ska användas så jag inte riskerar att bli yr och kräkas.
    Jag litar på att barnmorska kan bedöma om medicinsk smärtlindring är nödvändigt och informerar mig om för- och nackdelar för att underlätta mina beslut.
    Jag vill undvika att använda något som kraftigt hämmar krystningsreflexerna eller som får förlossningen att dra ut på tiden.

FÖRLOSSNINGSSTÄLLNING
    Jag vill röra på mig så mycket jag orkar under öppningsskedet för att hjälpa min kropp på traven..
    Vill föda i den ställningen som känns mest naturlig just då och vill därför inte låsa upp mej för mycket i förväg.

UTDRIVNINGSSKEDET
    Jag är livrädd för att spricka och vill få hjälp av barnmorskan att hindra detta i möjligaste mån..
    Vill ha tydliga instruktioner om när jag ska krysta, vilken ställning jag bör inta för att minska risken att spricka osv.
    När bebisen nästan är ute önskar vi att Håkan blir tillfrågad om han vill klippa navelsträngen.

NÄR BARNET ÄR FÖTT
    Om inga komplikationer uppstår vill jag att barnet läggs på min mage och att vi tre får en stund för oss själva i lugn och ro.
    Om jag behöver sys vill jag bli informerad om bedövningsalternativ.

• Trollar

obs !!!!!!!

glöm inte att påminna bm om att läsa erat brev också.

Och skriv inte jätte långt, det måste vara kort och överskådligt.

Jag skriver inget brev, pratar hellre med personalen...

• Nintendo

Här är mitt.

FÖRLOSSNINGSPLAN

Detta är viktigt för mig:

- Jag vill INTE ha värkstimulerande dropp om det inte verkligen behövs.
    - Barnet ska avnavlas sent (EFTER att blodet har pulserat klart i navelsträngen). Detta helt enligt Svensk Perinatalmedicinsk förenings rekommendationer tagna okt -07. Om pH-mätning eller blodprov till TEDDY-studien ska ske får det tas direkt ur den pulserande navelsträngen utan att den klampas av. Jag vill även ha sen avnavling om det skulle behöva göras kejsarsnitt, eller att barnet hålls i lägre nivå än op-bordet i 30 sekunder så att min dotter hinner få i sig så mycket blod (och därmed syre) så möjligt innan avnavligen.
    - Jag vill INTE ha livmodersammandragande läkemedel efter förlossningen om det inte är medicinskt indikerat, skulle det vara nödvändigt ska det ges efter den sena avnavlingen.
    - När vår dotter är född vill vi ha lugn och ro. Allt som inte är akut kan vänta.
    - Om det uppstår någon komplikation och jag inte kan vara vid barnets sida är det mycket viktigt att Dennis kan vara det.
    - Jag vill få lavemang innan förlossningen.
    Förväntningar vi har av er och erat agerande under förlossningen:
    - Ingenting bestäms eller utförs utan att först få vårt medgivande.
    - Ni ger kontinuerlig information om vad som görs och varför, ger sanningsenliga svar och all information om små som stora saker – positiva som negativa.
    - Jag vill bli tillfrågad innan undersökningar/behandlingar utförs samt få information om varför de utförs, hur de kommer att utföras och hur de kan tänkas upplevas (smärtsam/obehaglig etc).
    - Ni finns där vid behov och vägleder mig och lämnar inte oss ensamma för länge.
    - Måste Dennis och min mamma gå någonstans skulle jag vara tacksam om någon kunde vara hos mig tills någon av dem kommer tillbaka. Jag känner mig mycket otrygg när jag är ensam.
    - Ej fler personer än nödvändigt ska vistas hos oss då jag blir stressad annars. Studerande, praktikanter och liknande undanbedes. Jag vill ha en lugn miljö under förlossningen.
    Smärtlindring:
    Jag vill ha en så ”naturlig” förlossning som möjligt, dvs utan mediciner. Om det går vill jag gärna klara mig utan smärtlindring, men kom gärna med förslag på bra naturliga smärtlindringsmetoder om jag skulle behöva något.

Dessa metoderna är jag positiv till att testa:
    - Massage
    - Värme
    - Bad
    - TENS
    - Akupunktur

Absolut NEJ till
    - EDA
    - Sterila kvaddlar

Bra att veta
    - Jag blir illamående av lustgas

Förlossningsställningar:
    Hjälp mig att hitta bra förlossningsställningar!

- Peppa gärna mig att vara uppe och röra på mig.
    - Upprätta ställningar där tyngdkraften hjälper bebisen ut lockar.

Rädlsor/oro jag har:
    - Jag tycker att sprutor är mycket obehagliga. Säg till innan jag får dem så att jag är förberedd.
    - Är rädd för att spricka och behöva sys. Hjälp mig att undvika detta på alla sätt och vis.
    - Är rädd att behöva sugklocka/tång eller på annat forcerat vis få ut bebisen. Jag vill ta det i min egen takt och inte stressa så länge min dotter mår bra.
    - Jag är orolig för att amningen inte ska fungera då jag har gjorde en bröstförstoring år 2002. Jag vill gärna ha hjälp och stöd med detta då det är viktigt för mig att detta ska fungera.

Annat:
    - Om jag inte kan/orkar fatta ett beslut om något ska ni vända er till Dennis. Han vet hur jag vill ha det.
    - Vi vill inte bli hemskickade utan föredrar nog att stanna ett tag och få lite stöd då detta är vårt första barn. Dennis vill stanna och sova med mig och bebisen.
    - Jag vill att barnet först torkas av innan jag får henne på bröstet.

• Rusty

Bra att ni har tänkt så noga på vad ni vill! Men kom ihåg att det kan bli bråttom och då kommer ingen hinna läsa era välformulerade stycken. Därför rekommenderar jag att plocka ut det som är tokviktigt och skriva det väldigt kort i punktform. Annars finns risken att inget alls blir förmedlat eftersom det viktiga "dränks" i en massa som bara är halvviktigt. Korta ner så mycket ni kan. "Jag vill undvika medicinsk smärtlindring om det går!" Räcker ju t ex, vilka metoder ni därmed kan tänka er fattar BM själv. Och om hon tycker att det vore bra med nåt annat så kommer hon att ha en dialog med er om det.

Ingen sätter värkstimulerande eller fattar några beslut utan att prata med er, så det behöver inte vara med. Men detta att vara rädd för sprutor, att bli lämnad ensam eller att tidigare uppleverser skall göra sig påminda är däremot jätteviktigt att det kommer fram!

Svar på tråden Hur har ni skrivit era förlossningsbrev?