• Undeeerbart

När vet man om kattungarna blir långhåriga el ej ?

Hejsan svejsan .. min långhåriga katt har fått 5 kissebebisar som snart är en vecka gamla.. undrar dock när man kan se om dom blir långhåriga el ej ? Hade varit kul att veta. Tack för svar .. Kram Emma

• Svar på tråden När vet man om kattungarna blir långhåriga el ej ?
  • Undeeerbart

Någon vet väl ? Kom igen

• Bubsan

Det kan man se vid 4-5 veckors ålder ungefär, (det gjorde vi här) innan det kan det vara svårt att se. Min långhåriga hona fick 2 långhår o 4 korthår. När de var runt 2-3 veckor trodde vi att det skulle bli 3 långhåriga.

• Undeeerbart

Okej , tack så åmycket för svaret .. hoppas på att dom flesta utav dem blir långhåriga ..

• FruSundahl

Vi såg det ganska snabbt. Vid 2-3 veckor såg vi på våra.
    Fick 2 långhåriga och 2 korthåriga.
    Pälsen kändes helt annorlunda på de 2 redan från början.
    Den var mycket mjukare än de andra 2 som blev korthåriga.
    Och mamman var långhårig är också.

• Undeeerbart

Okej , men då kanske man kan se på ett ungefär hur dom blir.. är så spänd på att se om dom blir det eller ej .. men oavsett vad så är dom såå fin a hii

• CarlHerman

Vi såg det nästan direkt. Kattungen som skulle bli långhårig hade liksom krusig päls.

• Undeeerbart

Epic - lite "vågigt" eller om man säger.. ååhh vad spännande det är nu hihi

• Catbride

Vet du vem pappan är? Är han korthårig? Om han är korthårig men bär på långhårsgen så är chansen 50/50 att ungarna blir långhåriga. Bär han INTE på en långhårsgen så blir alla kattungarna korthåriga. Är pappan långhårig så blir alla ungarna långhåriga.

Sen om din hona går fritt ute och väljer friare själv så finns det till å med möjlighet att ungarna har olika pappaor.

Har du ingen bild på ungarna??
    Har själv fött upp semi-långhår, så jag kanske kan gissa

• Madeleine79

Hej, vi har tagit hand om en katt som skulle avlivas när hon va högdräktig, mamman e långhårig och pappan renrasig skogkatt. Våra är 3,5vecka nu och är rejält lurviga, tycker att pälsen satte igång som attan o växa för ca 1-1,5v sen. Tyckte dom såg korthåriga ut innan.

• Undeeerbart

Kan skicka ngr bilder sen.. är inte hemma just nu .. så kan vi se vad ni säger om dom tackar såå mycket för svar !

Svar på tråden När vet man om kattungarna blir långhåriga el ej ?