• mostermulli

Körkortsteori - fråga om bromssträcka

Hur räknar man ut bromssträckan? Håller på att läsa körkortsteori och fastnade på denna fråga:

"Hur lång blir stoppsträckan från 90km/h om din reaktionstid är en sekund och bromssträckan från 30km/h är 6m?"

Vet att stoppsträckan är reaktionssträckan+bromssträckan och att reaktionssträckan i detta fallet är 27m. Men hur gör man sen? Tar mej inte vidare :)

• Svar på tråden Körkortsteori - fråga om bromssträcka
  • kramdjur

Du kör 30 km/h, och bromssträckan är 6 meter.
    Om du ökar till 60 km/h blir bromssträckan 2^2 * 6 = 24 meter.
    Om du ökar till 90 km/h blir bromssträckan 3^2 * 6 = 54 meter.

Du tar hastighetsförändringen i kvadrat för att räkna ut hur bromssträckan förändras.

Hastigheten: 90km/h= ~27m/s vilket ger en reaktionsträcka på 27 meter om man reagerar på 1 sekund.

Stoppsträcka= 27m+54m=81m

• mostermulli
    thompalainen skrev 2008-08-21 23:45:09 följande:
    Om du ökar till 60 km/h blir bromssträckan 2^2 * 6 = 24 meter.Om du ökar till 90 km/h blir bromssträckan 3^2 * 6 = 54 meter.Du tar hastighetsförändringen i kvadrat för att räkna ut hur bromssträckan förändras.
    Förstår inte riktigt :) Skyller på att det är sent och jag är trött :) Har du lust att förklara? :P
  • kramdjur

Eftersom hastigheten tredubblas från 30 till 90 så får du en faktor på 3.

Och eftersom bromsträckan ökar kvadratiskt med hastigheten så måste du höja upp ditt föregående tal med 2.

detta ger 3^2, vilket är lika med 3*3=9.

Alltså ökar bromssträckan med 9 ggr om du tredubblar hastigheten.

9*6= 56meter

• mostermulli
    Svar på #3
    aha okej, nu fattar jag :) tack för hjälpen :)
  • gäst203

varför blir bromssträckan 6 vid has. 30km/h?    när jag räcknar så blir den 8 ( 3/3.6= 8.3)

sedan undrar jag hur mkt blir bromssträckan om man sänker farten från 90km/h till 30 km/h??   

• sportpappa
    gäst203 skrev 2013-11-04 13:52:22 följande:
    varför blir bromssträckan 6 vid has. 30km/h?    när jag räcknar så blir den 8 ( 3/3.6= 8.3)

sedan undrar jag hur mkt blir bromssträckan om man sänker farten från 90km/h till 30 km/h??   
    Det du har räknat ut är reaktionssträckan, dvs. den sträcka bilen hinner rulla innan du påbörjar inbromsningen.

Eftersom du förlänger bromssträckan med kvadraten på ökningen så räknar du bara åt andra hållet om du minskar farten.
    30 till 90 är en ökning med 3 gånger. Kvadraten på det blir 9. Bromsträckan blir alltså 9 ggr så lång vid en ökning.
    Om du istället minskar farten så blir bromssträckan 1/9.
Svar på tråden Körkortsteori - fråga om bromssträcka