• javalady

Hur långt bör ett tal vara (på ett ungefär i tid)?

Skall på bröllop snart och tänkte hålla ett tal. Har skrivit ihop ett tal men försöker korta ner det, men vad svårt det är att korta ner det!

Så, frågan är, hur långt bör ett tal vara för att inte vara för långt och stelt att lyssna på?

Jag vet att korta tal är bättre än sega trista långa tal, har själv varit på bröllop förut och hört både bra och dåliga tal, men vad räknas som ett "långt tal"?

• Svar på tråden Hur långt bör ett tal vara (på ett ungefär i tid)?
  • Hanan

Läs talet framför någon pålitlig person och hör efter vad denne tycker. Själv tycker jag att ett tal inte ska överskrida mer än 10 min, hellre ett kortare tal på 5 är att föredra vid sådana här tillställningar. Men sen beror det också på innehållet. Har du en massa humoristiska inslag kan det vara rätt kul att sitta och lyssna ett tag, för vem gillar inte att skratta, sålänge avslutningen känns värdig och äkta så kan man hålla på de där 10 minutrarna, om de är engagerade och innehåller vändningar som gör att man inet blir uttråkad, det ska ju vara ett minne för hela livet.

• Hanan

nu när jag täker efter så kanske det inte behövs mer än 3-4 min, om man ser på bröllop på tv och film så är det bara några få välvalda ord som förmedlas, så vad vet jag egentligen ;)
    berättade typ bara vad jag hade föredragit

• javalady

Då är jag iaf på rätt håll och spår... Var uppe på sju minuter först, senast var jag på 5 minuter (tagit bort en del). Sen blir jag säkert nervös också så det kanske går i racerfart, mumlandes och otydligt på en minut

Kommer nog vara uppe och göra 2-3 saker till fast i andra konstellationer. Men vill ändå hålla ett tal eftersom bruden är en av mina närmsta vänner.

• Miss Cee

Max 3 minuter.

Du kan sträcka dig till 4-5 om du har ett alldeles lysande tal som verkligen är kul för ALLA att lyssna på, och det är få andra tal. Men 3 min hinner man säga mycket på.-

• sahara

Enligt etikettsgurun ska ett bröllopstal vara max några minuter.
    Ska många hålla tal kan det annars bli olidligt.

• javalady
    sahara skrev 2008-08-22 14:52:41 följande:
    Ska många hålla tal kan det annars bli olidligt.
    Jo, det vet jag, men jag försökte hitta en tid för att veta hur mycket jag behövde "banta" talet. Det är svårt att stryka saker, men jag får väl satsa på att prata fort

Men jag tackar för alla uppskattningar i tid, det var de jag var ute efter!
Svar på tråden Hur långt bör ett tal vara (på ett ungefär i tid)?