• LB82

Får man äta sill?

Idag är det midsommarafton och fint väder (peppar peppar)

God mat och goda vänner! Men får man äta inlagd sill! Jag har läst att man bör undvika sill, men jag har också läst att det är helt oki att äta? Vilket stämmer? Vill ju vara säker!

Ha en trevlig midsommar!

• Svar på tråden Får man äta sill?
  • Monalisan

nä men sill är väll helt ok!!!!!!!!
    snälla snälla säg nu inget annat någon!

• enele

*pustar ut* Min midsommarafton är räddad, trodde inte man fick äta inlagd sill. Då kan jag mumsa med gott samvete!

Ha en trevlig midsommar allihop!

• Katriin

Enligt min och min brors och hans sambo´s BM så ska man absolute INTE äta sill för det är rå fisk och det rekomenderas stark till att inte äta!!!

Midsommar va ju igår men tänkte ändå berätta

• Zazla

citat från slv: "Inlagd sill betraktas som rå, men inläggningen gör miljön för sur för att skadliga bakterier ska överleva. Kommersiellt tillgänglig inlagd sill produceras av fisk från rena hav."

Så alla ni som gillar sill ska kunna slappna av. Jag hatar dock sill så jag åt bara färskpotatis och gräddfil

• Katriin

Ja det är väl olika lite overallt tycker jag men vi här har iallafall unvikit, när en BM står och säger att det inte är bra att äta så gör vi gärna inte det men men....va inte menningen att skrämmas berättar ju bar avad jag fått höra så!

• Loren

Catrin84: Många BMs har inte särkilt bra koll på det där har man märkt - bättre att lita på livsmedelsverket i det fallet. Man KAN äta sill om man så önskar

• Katriin

Jaaa jag vet inte haha ville bara berätta vad jag hört som sagt men det är säkert som ni säger att det är helt okey va inte min mening att verka...aaa....gnällig?

Ha iallfall en bra fortsättning på dagen

• lata kocken Johanna

Catrin 84

BM har inte så bra koll tyvärr - och verkar ha skrämt livet ur dej

sill är visserligen rå men lagen och tillverkningssättet gör att fisken är i det närmaste steril

ingen risk för de två bovarna listeria monocytogenes och toxoplasma gondii...

• Medde

Jag har bokstavligen proppat i mig sill å främst matjesill under midsommarhelgen! Man FÅR äta det enligt livsmedelsverket. Men vem vet vilka nya rön som kommer inom kort.... Sånt där går ju lite upp å ner eller!?

• Senap

Kolla in var den är fiskad bara. Sill från östersjön tror jag är en max 1gng/mån.
    Den mesta burksillen är dock från nordatlanten (i varje fall abba:s som jag kollade imorse efter att ha ätit sill i mängder under midsommar) Men om det finns några ambitiösa självinläggare så är ju det att tänka på...

Svar på tråden Får man äta sill?