• Sirlig

Felaktig insättning från bank - vad kan hända???

Vi har fått pengarna för vår bostadsrätt utbetalade av en bank till vår bank 2 gånger! De har stått på vårt konto nu i en vecka och vi tänker inte röra dom. Vad kan hända??? Det är ingen liten summa... Vi hoppas i bästa fall på att få ränta på dom.

• Svar på tråden Felaktig insättning från bank - vad kan hända???
  • Smurfan28

Jag skulle inte ta ut dom då dom sen kanske kan spåra pengarna.
    Får man fråga vad summan e på?

• Sirlig

Jag tänker inte ta ut dom men inte heller ringa banken. Jag ogillar banker och det är ju dom som har gjort fel inte vi. Vi sålde en stor tre i Sthlms innerstad med havsutsikt och dubbla balkonger om det säger ngt om summan...

• Snorkis
    Sirlig skrev 2008-08-22 08:47:46 följande:
    Jag tänker inte ta ut dom men inte heller ringa banken. Jag ogillar banker och det är ju dom som har gjort fel inte vi. Vi sålde en stor tre i Sthlms innerstad med havsutsikt och dubbla balkonger om det säger ngt om summan...
    Bara för att man ogillar banker så har du fortfarande ett ansvar när du har märkt att du har fått en felaktig inbetalning....
  • Rabelais

Vad som händer är att när banken inser vad som skett kommer de att begära att ni återför pengarna vilket ni är skyldiga att göra.

• listo
    Men i slutändan får ni ändå betala tillbaka pengarna och eftersom det var en felaktig insättning, vilket banken förmodligen tycker att ni bör ha varit medvetna om från början, så är det inte säkert att ni får behålla någon ränta för pengarna heller.

Så varför inte ringa banken och bli av med det lilla problemet, istället för att gå omkring och fundera på det, vilket ju sannolikt är hur det kommer vara tills banken själv hör av sig. Energiläckage, typ...
    Everyone needs to believe in something. I believe I'll have another beer
  • Myzteria26

Säg till banken så ni inte åker på återbetalning sen.

• AnneSophie
    Öhm? Vilket märkligt resonemang? Jag ogillar mycket saker men jag skulle för den delen inte behålla sådant som inte är mitt.

Du kan göra detta den enkla vägen eller den svå...hmm pinsamma vägen. Antingen så ringer ni banken idag och förklarar problemet självmant, eller så väntar ni på att banken kommer på detta själva.
    Ni kommer oavsett få betala tillbaka pengarna.
    «The road to hell is paved with good intentions.»
  • Sirlig

Nej, det har faktiskt inte varit något energiläckage alls och jag ser inte att det skulle vara något pinsamt med det heller. Vi har bara noterat felinsättningen, fnissat åt det och funderat när de kommer att kontakta oss. Vi trodde det skulle gå på nolltid, men det gjorde ju inte det.

Är det någon det är pinsamt för är det ju för dom, det är ju läskigt mycket felhanterat! Vi fick brevet idag om felinsättningen där de efterfrågar vårt medgivande att betala tillbaka pengarna, så nu är problemet fixat, men det tog faktiskt en hel vecka för dom att faktiskt upptäcka problemet!

Vi hoppas ändå att vi får ränta på pengarna!

• Fru Kirta
    Att du inte gillar banker är ingen anledning att inte säga till om felet. Dessa pengar är ju inte era.
Svar på tråden Felaktig insättning från bank - vad kan hända???