Hur gör jag lingonsylt
Ja, som överskriften lyder
Jag har ca 3,5 kg bär hemma...
Ja, som överskriften lyder
Jag har ca 3,5 kg bär hemma...
Köp syltsocker o koka enligt recept på paketet!
Ök Det finns alltså ngt som heter syltsocker *hahahahah* Ja, jag e inte så bevandrad inom husmorsyrket
JAPP! Det innehåller pektin eller vad det är som gör att det får en geleig konsistens o konserveras. JAg brukar dock tycka att den bli lite väl "stabbig" om man följer receptet slaviskt o tar bort ca 2 dl för varje liter socker som ska i. Typ...
Annars så går det ju att koka med vanligt socker oxå
Men visst e de himskens mycket socker som ska i väl? Jag har gjort sylt förr, men jag kommer ju inte ihåg hur mycket å sådär...
Beror på hur söt du vill ha din sylt! Jag tar alltid mindre socker än vad recepten anger, och aldrig mer än 5 dl per kg bär.
Syltsocker är inte så viktigt just till lingonsylt, eftersom lingon innehåller ganska mycket naturligt pektin.
Ja det går väl åt sisådär ½ kg socker för varje kg bär. Plus några dl vatten.
Jag brukar vilja göra min lingonsylt mindre söt o minska på sockret. Problemet med det om man kör med vanligt socker är att den blir rinnigare då det är sockret som gör konsistensen o konserverar sylten så den håller sig.
Därför kör jag med syltsocker för jag tycker att man kan minska sockermängden ganska mkt (tror tom att jag tog mindre än vad jag tidigare angett minns inte så noga ) o den fick en bra konsistens ändå.