• Mr E

Åka bil

hur långt kan man åka med barn i bil när dom är ca 1mån?

• Svar på tråden Åka bil
  • mysan1970

Hej!
    Tror inte man kan åka några längre sträckor. Ryggen är ju väldigt mjuk och inte gjort för att sitta när dom är små. Vi har köpt ett säkerhetsnät som man sätter över liften. Funkar utmärkt och man behöver inte bekymmra sig.

Kram Sonja

• Mr E

tyvärr är det ju bara det att nätena inte är lika säkra som bilstol om man krockar

• mammatilltindra

Vi åkte 17 mil hem från BB när liten bara var ett par dagar och det gick bra. Vi har ju inte så mycket val häruppe i norr. Hade vi inte tagit PKU testet så hade vi fått åka 17 mil ner och 17 mil hem någon dag senare. Jag tror att dom säger till om dom tycker att dte är obehagligt. Man kan ju luta babyskyddet mycket bakåt så ligger de ju nästan ner.

• Angels76

Vår första tjej var 2 veckor när vi åkte ner till mina föräldrar i Kalmar för första gången. Då bodde vi i Stockholm så det blev en liten tur på ca 45 mil. Hon slocknade direkt och hade nog sovit hela vägen om vi inte stannat halvvägs för att ge henne lite mat. På hemresan gjorde hon just det, sov hela vägen.

Tycker mest det är mest skitsnack om mjuka ryggar. Inte blir ett barns rygg förvridet och skadat av några timmar i ett babyskydd. Då skulle nog barnet säga ifrån. De är ju så sköna och har oftast ett mjukare rygginlägg för de riktigt små. Inte behöver man orora sig för en bilresa lite då och då i alla fall. Lift med nät har ju betydligt lägre säkerhetsnivå om olyckan skulle vara framme. Det flesta jag känner använder babyskyddet som "babysitter" den fösta tiden och deras barn resp vår första dotter är helt ok.

• Ninette

Har åkt mycket med vår dotter från det har var några veckor gammal då hemma för mig är 40 mil från där vi bor Så länge ni lyssnar på erat barn så är det inga problem. En del resor hem har vi stannat femtielva gånger har det känts som och ibland bara en gång. Mat och torra blöjor vill dom små liven ha oavsett var ni befinner er, se till att ta en liten paus vid dom stopp ni gör och låt honom/henne komma i en annan ställning under stoppen.

Barnet protesterar när han/hon inte vill/orkar mer på en liten stund!!

• Myggan97

Rasmus har oxå åkt mycket och långa sträckor och han är fullt normal (än så länge ).
    Han sov en hel natt i baby skyddet när han var förkyld eftersom det inte räckte med att höja sängen och det var inga problem!!

Jag tror oxå att dom säger ifrån när det inte är ok längre!

Svar på tråden Åka bil