• tjubanna

Smördegsinbakade rotfrukter

Jag var nyligen på bröllop och fick då rotfrukter inbakta i smördeg, det var kanongott! Nu undrar jag om någon vet hur man gör? Jag har googlat men inte hittat det jag söker.

Just ´cause you ain´t paranoid, don´t mean they ain´t out to get you
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-22 11:52
    Finns det ingen som vet hur man gör?
  • Svar på tråden Smördegsinbakade rotfrukter
  • tjubanna

Någon som vet?Räcka ut tungan

• tjubanna

Någon??

• Aeny

jag vet tyvärr inte men är alltid sugen på att testa nya recept, så jag puffar gärna upp tråden lite åt dig!

vilka rotfrukter var i och var det någon kräm/sås i med det?

• Noiis

Smördeg kan du köpa i frysdisken på typ alla mat affärer. Jag brukar ha i blandade rotfrukter lite beroende på vad som finns att få tag på. men baby rödbetor (finns i frysdisken) morötter, potatis, och rotselleri finns ofta.
    tillaga dom innan, stek i olika blandade örter och olivolja, eller rosta i ugnen med samma kryddor. Lägg i lite av varje och gör ett knyte. Sen brukar jag ha en klick färskost i med eller utan smak beror lite på vad man ska ha dom till och hur mycket man kryddar rot frukterna innan.
    Vet ju inte om de va nåt sånt ni fick på bröllopet. men så gör iallafall jag Kolla annars upp vart maten kom ifrån och ring och fråga dom! Lycka till

• Noiis

Jo ett litet tips, jag brukar ha lax i oxå en lax filé rotfrukter och en klick färskost i smördegs knyte *smaskens* och att ha sugarsnaps (socker ärtor) i är oxå kanon gott 

• tjubanna

Tack för tipsen! Jag köpte fryst smördeg idag och nu har jag stekt riven potatis, morot, palsternacka och lök en liten stund, kryddat med örter, salt o peppar och knytena är klara. Jag ska grädda dem om en stund, hoppas att de blir bra! Jag återkommer senare och berättar resultatet!

Svar på tråden Smördegsinbakade rotfrukter