• Solisrosis

färdiga mackor m skagenröra ... är det OK?

Ja, som rubriken, ni vet dem där sandwicharna man kan köpa i ICA typ, eller ciabatta m skagenröra man kan köpa på café?
    Är det OK?

• Svar på tråden färdiga mackor m skagenröra ... är det OK?
  • Nikas
    CarlHerman skrev 2008-08-22 11:19:54 följande:
    I skagenröra är de självklart alltid kokta! Oroa dig inte, bara ät.
    Ja det var väl typ det jag skrev? :) Poängterade mest att så länge skaldjur är kokta så går de att äta hur man än äter dem, i röror, utan och så vidare.
  • La Lola

Jag skulle köpa de utan att tveka.

//3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • Solisrosis

hej på er..
    tack för svaren..

när jag ändå är igång undrar jag om man får ätaskinkröra..?
    jag har en burk sim heter "skink och lökröra" från K-sallat..
    OK? Med tanke på om tt jag inte vet om den är kokt, rökt, varmrökt/kallrökt osv...?

• La Lola
    Solisrosis skrev 2008-08-22 12:06:12 följande:
    hej på er..tack för svaren..när jag ändå är igång undrar jag om man får ätaskinkröra..?jag har en burk sim heter "skink och lökröra" från K-sallat..OK? Med tanke på om tt jag inte vet om den är kokt, rökt, varmrökt/kallrökt osv...?
    I det fallet skulle jag helt enkelt ringa producenten o fråga hur skinkan är gjord.
  • Solisrosis

jag avr inne på hemsidan och hitta denna produktinformation:

Näringsinnehåll per 100 g ca.:

Energi: 1490 kJ (360 kcal)
    Protein: 5 g
    Kolhydrater: 12 g
    Fett: 33 g

Ingredienser:
    Vegetabilisk olja, 19 % kokt skinka (skinkkött 77 %, vatten, salt, potatismjöl, dextros), 19 % lök, vatten, 6 % papaya (papaya, vatten, socker, salt), 6 % tärnat äpple (äpple, socker, vatten), past äggulor,
    socker, kycklingarom (hydrolyserat soja-/veteprotein, salt, maltodextrin), ättika, 0,5 % vitlök, stabiliseringsmedel (E412, E410, E401, mod. majstärkelse, E451, E452, E450, E509), gräslök, surhetsreglerande medel (E270, E296, E330), konserveringsmedel (E202, E211, E250), senapspulver, salt, curry, koriander, smaksförstärkare (E621, E631), antioxidationsmedel (E301).
    Allergener:
    Gluten, ägg, sojaproteiner, senap.

Förvaras
    v. 2-8°C.

vad jag förstått det som såär det kokt skinka? men det står ju 19%.. vad betyder det där 77% skinkkött då?

• La Lola
    Solisrosis skrev 2008-08-22 12:15:47 följande:
    jag avr inne på hemsidan och hitta denna produktinformation:Näringsinnehåll per 100 g ca.:Energi: 1490 kJ (360 kcal) Protein: 5 g Kolhydrater: 12 g Fett: 33 g Ingredienser:Vegetabilisk olja, 19 % kokt skinka (skinkkött 77 %, vatten, salt, potatismjöl, dextros), 19 % lök, vatten, 6 % papaya (papaya, vatten, socker, salt), 6 % tärnat äpple (äpple, socker, vatten), past äggulor,socker, kycklingarom (hydrolyserat soja-/veteprotein, salt, maltodextrin), ättika, 0,5 % vitlök, stabiliseringsmedel (E412, E410, E401, mod. majstärkelse, E451, E452, E450, E509), gräslök, surhetsreglerande medel (E270, E296, E330), konserveringsmedel (E202, E211, E250), senapspulver, salt, curry, koriander, smaksförstärkare (E621, E631), antioxidationsmedel (E301). Allergener:Gluten, ägg, sojaproteiner, senap. Förvarasv. 2-8°C.vad jag förstått det som såär det kokt skinka? men det står ju 19%.. vad betyder det där 77% skinkkött då?
    Ja, kokt skinka.
    O att skinkan består av vatten, salt, potatismjöl och dextros oxå).
  • La Lola

Alltså 19% av burkens totala innehåll är skinka.
    Men själva skinkan består till 77% av kött o resten av det andra...vatten o det.

Svar på tråden färdiga mackor m skagenröra ... är det OK?