• Lotlas

Var finns Uppsalas bästa sushirestaurang?

Hallå där ute!

Tänkte försöka lura med mig maken till en sushirestaurang i kväll och vill ha tips på vilken som är den bästa i Uppsala! Är det den i Sommarro (som jag alltid glömmer vad den heter) eller finns det någon undangömd pärla någon annanstans i stan?

Ett krav är att det finns "mamma-sushi", eftersom jag är gravid.

Tacksam för alla tips!

• Svar på tråden Var finns Uppsalas bästa sushirestaurang?
  • Neko

Ett tips är att du kan äta sushi med lax hur mycket som helst även fast du är gravid =)

• Lotlas
    Neko skrev 2008-08-22 11:36:43 följande:
    Ett tips är att du kan äta sushi med lax hur mycket som helst även fast du är gravid =)
    Nähä?! Är det sant!?! Varför då?
  • arianne03

Yukikos heter den i Sommarro, och de _har_ varit bäst förut, men jag tycker de har tappat tyvärr.

Jag tycker Ayakos i Luthagen är bättre nu!

Nu pratar jag dock om mer vanliga bitar, har inte provat på de lyxigare på något av ställena.

• Neko
    Lotlas skrev 2008-08-22 11:38:23 följande:
    Nähä?! Är det sant!?! Varför då?
    Jodå det är sant, lax är helt okej att äta =) Det som kan vara farligt i lax öht är dels parasiter men de dör alltid när laxen fryses vilket man alltid gör med sushilax. Det är ju dåligt för alla, inte bara för gravida. Sedan så också bakterier men om laxen inte varit vakuumförpackad så märker man av bakterierna (dvs luktar äckligt) innan de når farliga mängder. Därför är det helt okej som gravid att äta rå lax, som tex i sushi eller nygravad lax men man ska akta sig för vakuumförpackad gravad lax =)

Det finns andra fisksorter till sushi som man ska undvika pga miljögifter som tex tonfisk, fast jag vet inte exakt vilka de är, så jag skulle bara ätit lax-sushi för säkerhets skull om jag var gravid =) Det är ju ändå den som är godast enligt mej =P
  • Lotlas
    arianne03 skrev 2008-08-22 11:41:17 följande:
    Yukikos heter den i Sommarro, och de _har_ varit bäst förut, men jag tycker de har tappat tyvärr.Jag tycker Ayakos i Luthagen är bättre nu!Nu pratar jag dock om mer vanliga bitar, har inte provat på de lyxigare på något av ställena.
    Okej, har du varit på den i Fålhagen? Är inte det också Ayakos, förresten?
  • Lotlas
    Neko skrev 2008-08-22 11:42:53 följande:
    Jodå det är sant, lax är helt okej att äta =) Det som kan vara farligt i lax öht är dels parasiter men de dör alltid när laxen fryses vilket man alltid gör med sushilax. Det är ju dåligt för alla, inte bara för gravida. Sedan så också bakterier men om laxen inte varit vakuumförpackad så märker man av bakterierna (dvs luktar äckligt) innan de når farliga mängder. Därför är det helt okej som gravid att äta rå lax, som tex i sushi eller nygravad lax men man ska akta sig för vakuumförpackad gravad lax =)Det finns andra fisksorter till sushi som man ska undvika pga miljögifter som tex tonfisk, fast jag vet inte exakt vilka de är, så jag skulle bara ätit lax-sushi för säkerhets skull om jag var gravid =) Det är ju ändå den som är godast enligt mej =P
    Jo, tonfisk vet jag att man ska undvika och så brukar jag inte få hjärtmussla heller när jag beställer "mammabitar", men jätteräka slinker med. Då kan jag alltså beställa laxbitar ikväll! Jippie!! Du har absolut gjort kvällen ännu roligare!
  • Limus
    Lotlas skrev 2008-08-22 11:45:43 följande:
    Jo, tonfisk vet jag att man ska undvika och så brukar jag inte få hjärtmussla heller när jag beställer "mammabitar", men jätteräka slinker med. Då kan jag alltså beställa laxbitar ikväll! Jippie!! Du har absolut gjort kvällen ännu roligare!
    Angående sushi.. Det där växlar från restaurang till restaurang. Har fått mammasushi med lax på ett ställe, och utan lax på ett annat. Knepigt va? =) Huvudsaken är nog att man inte trycker i sig rå lax i mangder.
  • Lotlas
    Limus skrev 2008-08-22 11:48:56 följande:
    Angående sushi.. Det där växlar från restaurang till restaurang. Har fått mammasushi med lax på ett ställe, och utan lax på ett annat. Knepigt va? =) Huvudsaken är nog att man inte trycker i sig rå lax i mangder.
    Men det kanske hänger på hur uppdaterad personalen är också? Det är ju inte så ofta vi äter sushi, så jag unnar mig nog lax ikväll.
  • Limus
    Lotlas skrev 2008-08-22 11:50:26 följande:
    Men det kanske hänger på hur uppdaterad personalen är också? Det är ju inte så ofta vi äter sushi, så jag unnar mig nog lax ikväll.
    Det tycker ag absolut att du ska göra! En av mina cravings var just sushi - så sjukt gott...
  • Lotlas
    Limus skrev 2008-08-22 11:51:07 följande:
    Det tycker ag absolut att du ska göra! En av mina cravings var just sushi - så sjukt gott...
    Visst är det! Kan knappt vänta tills ikväll när jag får äta de där gooooda bitarna och doppa dem i soja... *suck* Fast jag måste nog lära mig att äta med pinnar snart, det börjar bli pinsamt att sitta med kniv och gaffel....
  • Neko

Många sätter ingen lax i sin mammasushi eftersom många blivande mammor tror att det inte är okej så att de inte ska behöva ha en diskussion med dem, men det är okej =)

• Lotlas
    Neko skrev 2008-08-22 11:52:49 följande:
    Många sätter ingen lax i sin mammasushi eftersom många blivande mammor tror att det inte är okej så att de inte ska behöva ha en diskussion med dem, men det är okej =)
    Aha... Och jag som fått för mig att det inte är okej, just för att det inte finns i mammasushin..! Så tokigt det kan bli!
  • Jambosana

Ayakos sushi i Luthagen är bäst tycker jag.

• Lotlas
    Jambosana skrev 2008-08-22 11:56:00 följande:
    Ayakos sushi i Luthagen är bäst tycker jag.
    Det lutar nog ditåt då, vi var dit en gång och hämtade mat och de var så himla gulliga mot vår son! En i personalen höll honom när vi skulle fixa någonting och han var kinkig. Visst kan man få typ risbollar till honom, eller vegetarisk sushi utan wasabi och så?
Svar på tråden Var finns Uppsalas bästa sushirestaurang?