• slangbella

Ingen viktuppgång mellan vecka 27 och 36

För somliga är väl inte det här ett problem men jag måste ändå fråga... Jag gick upp rätt fort i början. Från inskrivning till andra viktkollen (v. 27) hos bm hade jag ökat ca 14 kilo (hade redan ca 10 kg för mycket vid inskrivning, så jag är absolut inte mager!). Men sen har jag inte gått upp något och är nu i vecka 36.

SF-måttet har legat i överkant, dock följt sin kurva, men i vecka 33 hade det dragit iväg över övre gränsen. Bm skickade en fråga till läkarna på kk om att skicka mej på tillväxt-UL. De tyckte dock att vi skulle vänta till vecka 37 innan något sådant blev aktuellt. Bm har pratat med mig om vikten att äta rätt och inte för mycket kolhydrater (främst socker) för att detta skulle kunna bidra till att barnet blir stort. Jag har försökt tänka mig för, men absout inte överdrivit heller. Jag äter som vanligt plus att jag är extra förtjust i glass just nu, men godis har jag tagit bort helt. Förra veckan när jag var hos henne igen (vecka 35) så hade SF-kurvan planat ut och lagt sig lägre än min "normala" höga kurva.

Jag ska till bm på onsdag, så jag kommer ju givetvis att fråga henne då, men jag vill ändå veta om det är fler som haft det så här? Det är väl eg bra att inte gå upp för mycket, men jag blir ändå fundersam på viktstilleståndet när magen faktiskt blivit större.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Tänk fel om du vill, men tänk själv - Doris Lessing ♥¸.?°´¯) ♥
  • Svar på tråden Ingen viktuppgång mellan vecka 27 och 36
  • pinglan77

Jag gick upp totalt 10kg under graviditeten. Jag hade ungefär samma som du min kurva planade ut mellan 26 och 34 gick inte upp mer än 0,5kg då trots att magen putade allt mer. Fick göra tillväxt ul som visade att allt var som det skulle bara att bebisen var lite mindre än genomsnittet (-10%), men ändå långt inom det normala . Dock kände jag att bebben växte mkt de sista veckorna då ökade jag på mig 3kg på 3 v. (v.38-41) och jag födde tillslut en pigg och kry kille som vägde 3455g (rätt genomsnittligt alltså). Jag åt bra, men inte speciellt onyttigt under hela graviditeten (då pizza, hamburgare, chips och godis och annat gottgjorde mig illamående).

• Bettanspettan

Vid min senaste graviditet gick jag upp alla kg fram till v 28 och stog sen still till BF v 40. Magen växte som den skulle, låg snarare en bra bit över kurvan. Jag gick över 16 dagar o gick upp tre kg på den tiden men det verkar ha varit mest vatten. Sen kom Oskar o vägde 3755 g. Så jag tror inte du behöver oroa dig så länge SF måttet tyder på en frisk bebbe. Alla går vi upp på olika sätt o olika fort under graviditeten. Lycka till!

Anton -991105 Adrian -020117 Oskar -080315
  • noa08

hade gått upp 14 kg i v.28, har övervikt sedan innan. Antar att man får försöka hålla igen på kaffebröd och godis så gott det går.

• slangbella

Tack för era svar!  
    Känns mycket bättre att få höra att jag inte är ensam

♥ (¯`°?.¸ ♥ Tänk fel om du vill, men tänk själv - Doris Lessing ♥¸.?°´¯) ♥
  • LittleMissN

Hallå där!

Är rätt magerlagd från början och nu gravid i v.36 med första barnet... Lade på mig rejält i början på graviditeten och har hittills gått upp 13kg och förväntas åtminstone komma upp några kilo till.

BM sade till mig från början att det är normalt för min kropp att gå upp mellan 16-20kg under graviditeten då jag behöver det.

Men under mitten på graviditeten fram tills för någon månad sedan så gick jag inte upp ett gram trots att jag åt som en häst. Däremot så växte magen så inget att oroa sig för tyckte min Bm.

Nu har jag endast under den senaste månaden ökat något kilo... Men hon tycker fortfarande att det är ok. Jag själv är smått orolig men läkaren sade till mig att det inte är någon fara, hon tror inte att det blir en bebis under 3kg och det känns ju tryggt iaf.

Lycka till med era små! Mvh Nath

• tes 75

samma här. hade gått upp 11 kilo vecka 25, & stod helt still från vecka 25 till 32 i princip. förra veckan när jag var hos BM i vecka 37 hade jag sammanlagt gått upp 14 kilo.

är inte överviktig "till vardags".

Svar på tråden Ingen viktuppgång mellan vecka 27 och 36