• MaggieMay

Börja jobba efter mammaledighet, ska vi följas åt?

Den första oktober är det dags, jag ska gå tillbaka till jobbet efter 2 år och fem månaders mammaledighet. På den tiden har jag hunnit få två barn (hade inga innan) så nu är förutsättningarna lite annorlunda än de var när jag sist jobbade. Någon mer som är i en liknande situation? Jag tycker det känns lite skrämmande hur man ska få ihop livet med jobb och allt men samtidigt längtar jag tillbaka till arbetslivet.

• Svar på tråden Börja jobba efter mammaledighet, ska vi följas åt?
  • Ningla

Hej

Jag sitter just nu här i mina arbetskläder och ska så smått börja mjukstarta nu på mitt jobb som börjar på allvar den 1/9

har inte jobbat sen i april - 07 så det är ett tag sen. Visst har man vart på jobbet en del på möten och lite kurser samt hoppat in extra någon gång men nu är det verkligen allvar så att säga. Känner mig ganska avslappnad men är nervös inför vissa bitar som när man ska jobba ensam på kvällen tex ( okq8 ) mycket som ska göras saker som ska in i gds hallar och i början blir det nog knepigt att få så mycket gjort som man fick innan ; )

Vad jobbar du med ?

(¯`°?.¸ ღ♥ BjÖrN o TiLdE ♥ღ ¸.?°´¯)
  • FruSascha

Jag ska också börja jobba nu efter drygt 1 års mammaledighet. Jag börjar den 10 september. På ett sätt känns det kul att få komma iväg och göra något annat än att vara bara mamma. På ett sätt känns det även sorgligt att behöva vara ifrån min son hela dagarna. Min man ska vara pappaledig och jag går på heltid med en gång.

Liksom Ningla har jag inte jobbat sedan april 2007. Ska era barn börja på dagis?

• MaggieMay

Ningla: jag jobbar som projektledare inom IT. Jag sökte och fick ett nytt jobb under tiden jag var mammaledig så jag börjar helt på nytt, spännande.

FruSascha: Min stora tjej ska vara på dagis och min lille kille ska vara med farmor. Pappan har också fått ett nytt jobb precis så han kan inte ta pappaledigt just nu (vilket var planen från början).

• FruSascha

Ja det är spännande med nytt jobb, många byter ju jobb just efter mammaledigheten. Kanske för man fått tid att fundera över vad man vill göra. Lite som en nystart. Jag ska också börja nytt jobb. Är ekonom.

• Ningla

Maggie: Ja, verkligen spännande : ) jag är ju kvar på mitt gamla jobb men det blir annorlunda nu när man är fastanställd så att säga !

Jobbade förövrigt idag ju och det var super skoj , så himla bra gick allt. Så mycket man trodde man glömt men jisses va ju som man aldrig gjort annat. Var biluthyrningen som var lite skit där har man lite att ta igen men annars så ; ) Kul och va tillbaka och så himla mys när man kommer hem och tösen är såååå glad : ) Fast det är hon ju för det mesta , men det där lilla extra ; )

Fru: Min tös ska inte gå på dagis förren i feb. nästa år. Vi ska pussla lite sen ska min sambo vara hemma lite. Han jobbar fullt och jag 70% han ligger på norge ( kör lastbil ) så vi tror att det ska gå , men vill inte ha dt så så länge men tycker det känns rimligt att börja förskola till nästa år : )

(¯`°?.¸ ღ♥ BjÖrN o TiLdE ♥ღ ¸.?°´¯)
  • tisse sch

ja ska inte börja jobba fören i jan men e redan orolig. Har ett mycket stressigt jobb m oregelbundna tider o mycket övertid o så...butikschef.

blev intresserad när ja lästa att några av er fått nytt under ledigheten.tänk söka jobb nu men tänker att det är nog inte läge under tiden ja e föräldraledig...tänker ja fel? ser dom det positivt? kanske bara ja som e så negativ o orolig...

• MaggieMay

Du begränsar dig själv om du tänker så. Varför skulle de inte vilja anställa dig för att du är mammaledig just nu? Det är ju ett tillfälligt "tillstånd"?

Jag är också orolig över hur det ska funka. Jag har en del restid till jobbet så även om jag ska jobba 75% så blir det hundra...men förhoppningsvis har man en flexibel kund som inte tänker på timmar utan på det resultat man utför så att man kan flexa lite. Farmor ska tecka upp upp hos oss också men hon är inte purung så jag är lite orolig för hur det ska funka. Men vi testar, funkar det inte får vi ta nya tag, det är inte värre än så, det mesta brukar lösa sig.

tisse sch skrev 2008-08-22 23:04:55 följande:

ja ska inte börja jobba fören i jan men e redan orolig. Har ett mycket stressigt jobb m oregelbundna tider o mycket övertid o så...butikschef.blev intresserad när ja lästa att några av er fått nytt under ledigheten.tänk söka jobb nu men tänker att det är nog inte läge under tiden ja e föräldraledig...tänker ja fel? ser dom det positivt? kanske bara ja som e så negativ o orolig...
  • Sajja

börjar om 1 oktober ! Och jag längtar ärligt!! Var in och lade schema igår :)

• MHoof

Hej!
    Jag började jobba extra redan i augusti förra året efter att ha fått barn i slutet av april. Men jag var mammaledig fram till maj då pappan tog över. I sommar har jag jobbat lite och pappan kommer börja jobba i mitten av sep igen. Nu håller vi på att skola in dottern på dagis och det går perfekt!
    Men, grejjen är den att jag inte har en anställning någonstans. Så jag går på mina timmar här och där och börjar bli ganska less på det. Jag har börjat tänka tanken på att flytta för att kunna få jobb för här verkar det störtomöjligt! Finns ju massor av jobb i tex Uppsala. Bor vid Gävle nu så det är ju inte superlångt dit men jag vet att killen vägrar röra på sig. *SUCK* När är det min tur att få fast jobb och hela den biten?

• Kazeer

Jag har precis gått tillbaka till jobbet efter föräldraledigheten ... har inte jobbat sedan i dec -06. Sedan dess har vi flyttat, så de sista månaderna av föräldraledigheten ägnades åt att söka jobb. Det kändes inte helt idealiskt att behöva börja om på en ny arbetsplats men nu har två veckor gått och det känns riktigt bra.

Ännu så länge är sonens pappa hemma och är föräldraledig och håller på att skola in sonen på förskolan. Vi har alltså inte känt på hur det är att vara två heltidsarbetande föräldrar än.

Det som varit jobbigast hittills är mina pendlingstider. Det tar minst 75 minuter att ta sig till jobbet och lika lång tid tillbaka, vilket gör att sonens dagar på förskolan blir längre än jag hade önskat.

Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
Svar på tråden Börja jobba efter mammaledighet, ska vi följas åt?